2024-09-07, 13:04
Medlem
Tervulls avatar
BRF måste ju vara den sämsta boendeform man bara kan ha. Man äger ju en fastighet men ändå inte. Man betalar både ränta och amortering samt en avgift till sin BRF men man har ju inte mandat att göra vilka förändringar man vill.

Dessutom är det ett gäng vanliga människor som skall styra dessa BRF, de skall ta ekonomiska beslut och beslut om vad som skall prioriteras inom BRF. Fast de kanske är helt jävla hjärndöda! Ofta har dessa styrelsemedlemmar näsan i vädret också och anser sig vara förmer än andra, man skall lixom ha respekt för för dessa individer fast de bara är som vilken annan sketen granne som helst. Jag hatar att bo i BRF, jag hade mycket hellre hyrt min bostad men det är inte aktuellt för där jag bor får man väl stå i 15 år till en lägenhet i ett anständigt område. Härdar ut tills ungarna flyttat och sedan bär det av till sommarstugan vid den lilla sjön. I cant wait. Slippa se blattar överallt och slippa bo i en förhatlig BRF.

Varför vill en enda människa äga en lägenhet i en BRF? Det är ofattbart. Jag gör det enbart för att jag inte kommer få en hyresrätt och inte har råd med en villa. Vi betalar idag 18000:- för vår lägenhet, 8700:- till BRF och vi betalar 7000:- i ränta och amorterar 2500:- Av 18000:- betalar vi alltså bara 2500:- till oss själva. Det är en fruktansvärt dålig affär. Dessutom har ju priserna stannat upp så vi hade nog sålt för samma idag som vi köpte för 7 år sedan.
Senast redigerad av Tervull 2024-09-07 kl. 13:13.
Citera
2024-09-07, 13:12
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Kräv att bostadsrättsföreningar ska redovisa i enlighet med lagen som gäller för Aktiebolag idag, så är problemet mer eller mindre löst.
Citera
2024-09-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Exakt. Tittar man på Stockholm med omnejd är skuldsättning upp mot 13-16k per kvm ganska vanligt. Majoriteten av dessa BRF'er går en mycket dyster framtid till mötes när man räknar på framtida underhåll och värderavskrivningar

Jag tittar bara på gamla fastigheter 1925 och äldre. Extremt ovanligt dessa brfer har så höga lån. Oftast nybyggen som har sådana, och det vill man ändå inte bo i.
Citera
2024-09-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lycka till att hitta under 2500kr per kvm i Stockholm. Eller du kanske tänker på Veberöd?

Jag bor i en brf med exakt 2500 per kvm i Vasastan. Fastighet från 1920 brf från 1920
Citera
2024-09-07, 13:21
Medlem
ja kommer nog öka speciellt bland bo föreningar som bildats de senaste åren men även boföreningar som är äldre kommer nog konka pga nån snor pengarna i kassan
Citera
2024-09-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Ja om man vill bo i en förening där allt är eftersatt för inga pengar har lagts på renoveringar eller underhåll.

Vi bytte stammarna 1998, stigarna 2017, renoverade fönstren 2020, fasaden 2021.

Man kan inte skylla dålig ekonomi på underhåll
Citera
2024-09-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Jag tar gärna det gamla Sverige som var homogent till 99.999% med 200% skatt än det vi har nu! Vi se hur systemet gynnar dina barn och barnbarn i framtiden. Som jag ser kommer det bli bara värre och värre. Bostadsrättsföreningarnas konkursers, detta är bara början av det svåra ekonomiska biten.

Så ett land med stagnerad tillväxt och där arbete i princip inte lönade sig. Haha, okej.
Citera
2024-09-07, 13:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag bor i en brf med exakt 2500 per kvm i Vasastan. Fastighet från 1920 brf från 1920

Grattis!
Citera
2024-09-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Grattis!

Tack, Hade dock fel om brfen den bildades 18 år efter fastigheten.

Fått för mig vi var brf från start
Citera
2024-09-07, 13:36
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
"mygel-pell-styrelser" är inget problem där medlemmar är engagerade och granskande. Men det har förekommit och min gissning är att det är ett växande problem för samhället. Återigen har Sveriges extrema invandringspolitik infört ett problem som tidigare inte funnits.
Fast liksom med gängskjutningarna, samtliga skjutna i år har utländska namn, så drabbas nästan bara invandrare av oärliga styrelser som det verkar. Det gör att motivationen att ordna problemen inte ligger på topp. Vilken ansvarig bryr sig om ifall de säljer knark på gatan i Tensta om han kan köpa BR i Danderyd. Jag vet ärligt inte ens hur det ser ut i Tensta eller Kinesiska muren.
Citera
2024-09-07, 13:37
Medlem
Y-FRONT.GROOVYBABYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du slipper inte kollektivet i en ägarlägenhet heller. Fastigheten ska skötas även där, via en förening. Det är egentligen inte en jätteskillnad. Finns både för och nackdelar med båda systemen.

Jag skulle säga att det är skillnad. Den dåvarande regeringens tanke var att ägarlägenheterna skulle hjälpa till mot bostadsbristen eftersom de är lättare att hyra ut. Man ville se att folk köpte dem på spekulation.
Du har full äganderätt och kan fritt sälja, hyra ut eller belåna lägenheten utan att behöva godkännande från en förening. Du äger bokstavligen din fastighet.

Det finns ingen föreningsavgift, däremot oftast en samfällighet dit du betalar städningen, underhåll av gemensamma utrymmen (t.ex. hissar eller trapphus).

Så jo, jag vill nog hävda att den finns viktiga skillnader. Men det spelar ingen roll eftersom konceptet inte är tillräckligt kollektiviskt för den genomsnittlige svensken. För mycket frihet skrämmer.
Citera
2024-09-07, 13:50
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Länken nedan till artikeln i trådstarten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kraftig-okning-av-brfer-i-konkurs-parisa-vi-ar-radda-att-forlora-allt

”Om konkursen blir ett faktum har bostadsköparna rätt att bo kvar, men deras hem riskeras att bli hyresrätter.”

Eftersom det inte är någon fara på taket med hemfriden tror jag inte att det blir några förändringar vad gäller lagstiftningen.

Varför skyddar SVT skurkbyggaren?
Vem är skurken??

På vilket sätt tjänar skurken på KK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in