2024-09-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Kanske det men det aktuella fallet är i Huddinge.
Jaha? Det stog under lokalt/Södertälje. Mea Culpa.
Citera
2024-09-07, 15:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Intressant ja. Han kör en Prius från 2011 (syns även på streetview) så han verkar ju inte bada i pengar direkt.. Målvakt?

Målvakt tror jag inte.

Tror att Jian är denna
https://www.linkedin.com/in/jian-liu-b7b9842/?originalSubdomain=se

KTH ingenjör med fint jobb. Byggen som sidojobb?
Idag är KTH inblandat lite överallt. Dådet i Älvsjö riktat mot KTH-ägare med knarkare till son tros det.
Citera
2024-09-07, 15:18
Medlem
https://www.bildtagg.se/bild/ihbrkl5874yzdgpg7ek51cmf
Vet inte varför jag fick för mig att det var i Södertälje......

Nog om det Fru Palme, hur var filmen?
Citera
2024-09-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
https://www.bildtagg.se/bild/ihbrkl5874yzdgpg7ek51cmf
Vet inte varför jag fick för mig att det var i Södertälje......

Nog om det Fru Palme, hur var filmen?

Inslaget är väl gjort av Södertäljeredaktionen men dom fick åka till Huddinge för att hitta en Brf med riktiga problem..
Citera
2024-09-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Fast liksom med gängskjutningarna, samtliga skjutna i år har utländska namn, så drabbas nästan bara invandrare av oärliga styrelser som det verkar. Det gör att motivationen att ordna problemen inte ligger på topp. Vilken ansvarig bryr sig om ifall de säljer knark på gatan i Tensta om han kan köpa BR i Danderyd. Jag vet ärligt inte ens hur det ser ut i Tensta eller Kinesiska muren.

Delar inte din uppfattning. Det drabbar svenska skattebetalare, i form av ökade kostnader för myndigheter, boverket, bolagsverket, åklagarmyndigheten, polis och kriminalvård. Vidare är det troligt det kan drabba skötsamma invandrare som faktiskt skrapat ihop till en bostadsrätt, och som blir av med sitt kapital och kommunens skattebetalare får skjuta in socialbidrag/försörjningsstöd för dessa. Jag kan verkligen inte se några ljusglimtar i detta.
Citera
2024-09-07, 15:32
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad har det med saken att göra?
Du skrev att det var bra att föreningarna gick i konkurs. Men jag hävdar att det inte alls är det eftersom vanligt folk blir drabbade.
Så ditt svar är bara snömos.

Du skrev att vanligt folk har förmögenheter. Jag påpekade att du hittat på detta.

Nej, jag skrev att det är bra om vanskötta föreningar går i konkurs.
Citera
2024-09-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
BRF måste ju vara den sämsta boendeform man bara kan ha. Man äger ju en fastighet men ändå inte. Man betalar både ränta och amortering samt en avgift till sin BRF men man har ju inte mandat att göra vilka förändringar man vill.

Dessutom är det ett gäng vanliga människor som skall styra dessa BRF, de skall ta ekonomiska beslut och beslut om vad som skall prioriteras inom BRF. Fast de kanske är helt jävla hjärndöda! Ofta har dessa styrelsemedlemmar näsan i vädret också och anser sig vara förmer än andra, man skall lixom ha respekt för för dessa individer fast de bara är som vilken annan sketen granne som helst. Jag hatar att bo i BRF, jag hade mycket hellre hyrt min bostad men det är inte aktuellt för där jag bor får man väl stå i 15 år till en lägenhet i ett anständigt område. Härdar ut tills ungarna flyttat och sedan bär det av till sommarstugan vid den lilla sjön. I cant wait. Slippa se blattar överallt och slippa bo i en förhatlig BRF.

Varför vill en enda människa äga en lägenhet i en BRF? Det är ofattbart. Jag gör det enbart för att jag inte kommer få en hyresrätt och inte har råd med en villa. Vi betalar idag 18000:- för vår lägenhet, 8700:- till BRF och vi betalar 7000:- i ränta och amorterar 2500:- Av 18000:- betalar vi alltså bara 2500:- till oss själva. Det är en fruktansvärt dålig affär. Dessutom har ju priserna stannat upp så vi hade nog sålt för samma idag som vi köpte för 7 år sedan.

Du låter bitter och med den attityden kommer din bitterhet bestå. Varför inte engagera dig i din förening om du tror du gör ett bättre jobb än nuvarande styrelsen? Du vill åka räkmaka på andras jobb, samtidigt som du kritiserar deras insats. För mig en märklig inställning. Ingen tvingar dig att bo där, och styrelsen kan inte tvinga dig att engagera dig. Du är den som bygger "vi mot dem" mellan dig själv och styrelsen.

När det gäller bostadsformen kan jag bara konstatera att de flesta inte delar din uppfattning. Tvärtom, bostadsrätt är en populär bostadsform i Sverige. Själv föredrar jag den varje dag i veckan framför ägarlägenhet eller hyresrätt.
Citera
2024-09-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det kan absolut hända, men vad exakt tycker du är "bra" med det? Jag ser ingen vinnare i att en brf med fastighet går i konkurs.
Citera
2024-09-07, 15:46
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vad exakt tycker du är "bra" med det? Jag ser ingen vinnare i att en brf med fastighet går i konkurs.

Hur ska du lösa insolvensen då? Skattepengar eller?
Citera
2024-09-07, 15:48
Medlem
Citat:
Hur ska du lösa insolvensen då? Skattepengar eller?

Att det kan sluta med konkurs vid vanskötsel kan vi vara överens om, men det var inte min fråga. Läs igen. Du skrev:
Citat:

Jag frågade: vad exakt tycker du är "bra" med det?
Citera
2024-09-07, 15:57
Medlem
intressant detta med Brf.

Kan någon som är kunnig i formen förklara för mig varför nya och halvgamla borätter bara blir dyrare med åren i avgift när faktisk man både amorterar lånen osv.

Att ställa i relation till varför många av de äldsta kåkarna i city har väldig låga eller inga avgifter alls?

Är det marken, tomträtten som drar iväg och vissa förbättringar ? Men ändå…
Citera
2024-09-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Givetvis kan du, jag och andra som är insatta välja förening. Det är dock ett samhällsproblem med fiflande BRF-styrelser, det drabbar människor i samhället, det medför kostnader för myndigheter och rättsväsende. Angende "helyllesvensk", det är något som kan vara svårt att veta. Ett svenskt namn i styrelsen är i sig ingen garanti, se exempelvis Farrokh-klanen där flera tagit svenska namn. Vidare kan ett svenskt namn vara en målvakt. Men givetvis är styrelsen viktig att granska för en brf-spekulant.

Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Detta är bara teoretiskt, och det faller eftersom man är minst 5 i styrelsen och det räcker med att en av dem är ärlig för att myglet ska bli omöjligt. Att få in enbart mygel-pellar i en styrelse borde vara omöjligt i en förening där medlemmarna har koll på vad en styrelse är och gör.

Citat:
Intressant ja. Han kör en Prius från 2011 (syns även på streetview) så han verkar ju inte bada i pengar direkt.. Målvakt?

SVT skriver i dag om hur kriminella tar sig in genom målvakter.
Kriminella tar sig in i brf-styrelsen genom målvakter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kriminella-tar-sig-in-i-brf-styrelsen-genom-malvakter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in