Citat:
Ursprungligen postat av
Tervull
BRF måste ju vara den sämsta boendeform man bara kan ha. Man äger ju en fastighet men ändå inte. Man betalar både ränta och amortering samt en avgift till sin BRF men man har ju inte mandat att göra vilka förändringar man vill.
Dessutom är det ett gäng vanliga människor som skall styra dessa BRF, de skall ta ekonomiska beslut och beslut om vad som skall prioriteras inom BRF. Fast de kanske är helt jävla hjärndöda! Ofta har dessa styrelsemedlemmar näsan i vädret också och anser sig vara förmer än andra, man skall lixom ha respekt för för dessa individer fast de bara är som vilken annan sketen granne som helst. Jag hatar att bo i BRF, jag hade mycket hellre hyrt min bostad men det är inte aktuellt för där jag bor får man väl stå i 15 år till en lägenhet i ett anständigt område. Härdar ut tills ungarna flyttat och sedan bär det av till sommarstugan vid den lilla sjön. I cant wait. Slippa se blattar överallt och slippa bo i en förhatlig BRF.
Varför vill en enda människa äga en lägenhet i en BRF? Det är ofattbart. Jag gör det enbart för att jag inte kommer få en hyresrätt och inte har råd med en villa. Vi betalar idag 18000:- för vår lägenhet, 8700:- till BRF och vi betalar 7000:- i ränta och amorterar 2500:- Av 18000:- betalar vi alltså bara 2500:- till oss själva. Det är en fruktansvärt dålig affär. Dessutom har ju priserna stannat upp så vi hade nog sålt för samma idag som vi köpte för 7 år sedan.
Du låter bitter och med den attityden kommer din bitterhet bestå. Varför inte engagera dig i din förening om du tror du gör ett bättre jobb än nuvarande styrelsen? Du vill åka räkmaka på andras jobb, samtidigt som du kritiserar deras insats. För mig en märklig inställning. Ingen tvingar dig att bo där, och styrelsen kan inte tvinga dig att engagera dig. Du är den som bygger "vi mot dem" mellan dig själv och styrelsen.
När det gäller bostadsformen kan jag bara konstatera att de flesta inte delar din uppfattning. Tvärtom, bostadsrätt är en populär bostadsform i Sverige. Själv föredrar jag den varje dag i veckan framför ägarlägenhet eller hyresrätt.