2024-09-07, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja du ljuger att det inte finns likhet, det är därför Jordås bevisade att CA objektivt är lik fantombilden.

Finns inget i förhören som säger att Mårten inte såg ansiktet. Han har beskrivit ansiktet. Han såg mannen minst två gånger dessutom.

Ja,det fanns olika män utanför Grand, det stämmer. Ingen har sagt annat. Men det finns flera observationer av en person i keps och blå jacka. Det finns ingen anledning tro att dessa skulle vara olika personer, eller någon annan än den Mårten ser.

Mårten, 2 mars 1986.
Blå uppger att den aktuelle mannen var iklädd en keps av ”ovanlig" modell. Den beskrivs som eventuellt stickad, med en slät yta, och med skärm. Färgen var mörk, okänt vilken.

Vidare var mannen iklädd en mörkblå jacka av ”vildmarkstyp" med både raka och snedställda fickor. Materialet verkade vara bävernylon. Jackan nådde ned till åtminstone halva låret.

Byxorna var mörka, okänd färg. Ingenting känt om skobeklädnad. Mannen kan eventuellt ha burit på en axelremsväska, då troligen över vänster axel.

Blå uppfattade det som om mannen höll sina händer i de snedställda fickorna varför det är okänt om han hade någon handbeklädnad.

Mannens ansikte uppfattade Blå som ”fyrkantigt.” Han var slätrakad och hade tunna läppar.

Du ljuger- Mårten såg inte alls ansiktet på den mannen. Han såg bara mannen från sidan ett par sekunder. Det var mörkt och händelseförloppet var snabbt. Mårten har ändrat sig och pekat ut alla möjliga personer genom årens lopp. Låter inte som ett tillförlitligt vittne.

Jordås bok är skräp och ger inget när det gäller vem som mördade Palme (det var inte CA).

Fanns flera sk Grandmän kring Grand på mordkvällen. Om någon av dem hade något med mordet att göra eller var gm vet ingen. Men signalementen med gm stämmer inte bra i.a.f.
Citera
2024-09-07, 13:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Du ljuger- Mårten såg inte alls ansiktet på den mannen. Han såg bara mannen från sidan ett par sekunder. Det var mörkt och händelseförloppet var snabbt. Mårten har ändrat sig och pekat ut alla möjliga personer genom årens lopp. Låter inte som ett tillförlitligt vittne.

Fanns flera sk Grandmän kring Grand på mordkvällen. Om någon av dem hade något med mordet att göra eller var gm vet ingen. Men signalementen med gm stämmer inte bra i.a.f.

Nu är du tillbaka med de osakliga inläggen som inte besvarar argument. Den man Mårten, Storhök och Korhonen ser passar 100% in på den mördare LJ ser på nmära håll.

Jo Mårten såg ansiktet, utan tvekan.

Mårten 2 mars 1986:
Blå uppger att den aktuelle mannen var iklädd en keps av ”ovanlig" modell. Den beskrivs som eventuellt stickad, med en slät yta, och med skärm. Färgen var mörk, okänt vilken.

Vidare var mannen iklädd en mörkblå jacka av ”vildmarkstyp" med både raka och snedställda fickor. Materialet verkade vara bävernylon. Jackan nådde ned till åtminstone halva låret.

Byxorna var mörka, okänd färg. Ingenting känt om skobeklädnad. Mannen kan eventuellt ha burit på en axelremsväska, då troligen över vänster axel.

Blå uppfattade det som om mannen höll sina händer i de snedställda fickorna varför det är okänt om han hade någon handbeklädnad.

Mannens ansikte uppfattade Blå som ”fyrkantigt.” Han var slätrakad och hade tunna läppar.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-09-07 kl. 14:00.
Citera
2024-09-07, 14:22
Avslutad
Citat:
Nu är du tillbaka med de osakliga inläggen som inte besvarar argument. Den man Mårten, Storhök och Korhonen ser passar 100% in på den mördare LJ ser på nmära håll.

Jo Mårten såg ansiktet, utan tvekan.

Mårten 2 mars 1986:

Mårten såg mannen snabbt under ett par sekunder från sidan. Det var mörkt. Mårten P har pekat ut flera st. genom årens lopp (bland annat CP och SE som har helt olika utseende)- inte ett tillförlitligt vittne. Vittnespsykologiskt är Mårtens uppgifter väldigt osäkra.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-09-07 kl. 14:27.
Citera
2024-09-07, 14:22
Avstängd
Citat:
Det finns oskyldiga misstänkta som gör sig av med sitt vapen.

Det finns oskyldiga misstänkta som ljuger.

Det finns oskyldiga misstänkta som inte har alibi.

Det finns oskyldiga misstänkta som råkar befinna sig i närheten av en mordplatsen ofta efter mordet utan uppenbara skäl.

Det finns oskyldiga misstänkta som misstänks av släktingar och andra i närheten.

Det finns oskyldiga misstänkta som förändrar sitt beteende efter ett mord.

Såndet finns grund för tvivel. Slår man dock ihop alla dessa saker så blir inte tvivlet så starkt.

Då konstaterar jag att du anser dig vara nästan säker på att CA sköt OP. Så kan det vara, men hans 186 cm känns lite för stort om man ska gå på vittnesmålen.
Citera
2024-09-07, 17:46
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då konstaterar jag att du anser dig vara nästan säker på att CA sköt OP. Så kan det vara, men hans 186 cm känns lite för stort om man ska gå på vittnesmålen.

Vittnesmålen varierar. LL (Chevamannen) säger 180.
Citera
2024-09-07, 18:00
Medlem
Citat:

Det finns studier på detta. Felmarginalen gällande längdbedömning ligger mellan 5-10 cm och uppåt 15 cm vid försvårande omständigheter som avstånd och dålig belysning. CAs längd är överhuvudtaget inte en faktor när det gäller att avföra honom som möjlig gärningsman avseende vad vittnen sagt om gärningsmannens längd.
Citera
2024-09-07, 18:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det finns studier på detta. Felmarginalen gällande längdbedömning ligger mellan 5-10 cm och uppåt 15 cm vid försvårande omständigheter som avstånd och dålig belysning. CAs längd är överhuvudtaget inte en faktor när det gäller att avföra honom som möjlig gärningsman avseende vad vittnen sagt om gärningsmannens längd.

Jag sade inte att jag avför honom men de allra flesta vittnen uppger en längd som inte riktigt stämmer in. Ska man ha CA till att passa in på signalementet blir det att använda det så berömda cherrypickandet, för hade han keps eller var barhuvad? Bar han en svart rock eller blå jacka?
Citera
2024-09-07, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vittnesmålen varierar. LL (Chevamannen) säger 180.

190 om jag inte missminner mig. Och han är säker på att det är CP.
Citera
2024-09-08, 08:15
Medlem
quggels avatar
Citat:
190 om jag inte missminner mig. Och han är säker på att det är CP.

Jag kollade förhöret från 860301 och han säger 185-190. Han kan ha sagt annat i senare förhör.
Senast redigerad av quggel 2024-09-08 kl. 08:18.
Citera
2024-09-08, 08:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Alf Enerström var 192cm (om jag minns rätt). Med tanke på den felmarginal som nyligen presenterades i tråden, gör detta honom slutligen möjlig. AE och CA lär båda ha varit svåra Palmehatare. För mig är det lite jämt skägg mellan de två, men med tanke på AE:s kända våldskapital och skjutglada natur (mot allt annat än skyttetavlor), håller jag honom högt, särskilt efter att hans fru Gio Petré tog tillbaka sitt alibi för mordnatten.
Citera
2024-09-08, 08:59
Medlem
Jag märker att jag omnämns i Otto Ekevis senaste video på Youtube.

Det jag tycker skulle vara verkligt intressant i AI sammanhang är om det kan användas till att få fram en bild av hur Christer A såg ut i Februari/Mars 1986.
Input skulle bli de foton av Christer A som finns från 1982 samt 1992.Dessa är passfoton.En punkt från tid före mord på OP och en punkt från tid efter mordet på statsministern.
Det finns även en bild av Christer A från 1989..men denna synes vara av klart sämre kvalitet än ovan nämnda passfoton..så jag vet inte hur användbart denna bild eventuellt skulle kunna vara för ett AI program.

Jag vet inte om det möjligt i AI sammanhang..men tanken är ju att köra in Christer A anno 1982 och Christer A anno 1992 och sedan utifrån dessa parametatrar be AI programmet göra en bild av Christer A som skall visa hur han kan ha sett ut 1986.

Man får då en fantombild av Christer A,grundat på hur han sannolikt sett ut vid exakt tidpunkt för mordet.

Det hade naturligtvis varit intressant att sedan jämföra detta vidare.

Jag har ingen som helst aning om detta låter sig göras dock.När det gäller teknik och datorer och sådant så är jag helt väck,det skall jag medge.
Senast redigerad av Lookalike 2024-09-08 kl. 09:07.
Citera
2024-09-08, 09:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Alf Enerström var 192cm (om jag minns rätt). Med tanke på den felmarginal som nyligen presenterades i tråden, gör detta honom slutligen möjlig. AE och CA lär båda ha varit svåra Palmehatare. För mig är det lite jämt skägg mellan de två, men med tanke på AE:s kända våldskapital och skjutglada natur (mot allt annat än skyttetavlor), håller jag honom högt, särskilt efter att hans fru Gio Petré tog tillbaka sitt alibi för mordnatten.
Vad gäller dokumenterad Palmehat så slår Enerström konkurrenterna (Andersson, Pettersson och Engström) med hästlängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in