2024-09-06, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det går väl såklart att flytta till både billigare boende (mindre bostad eller på annan billigare ort) eller till hyresrätt?
Vill du flytta till en mindre ort? Annars verkar det inte någon bra investering om man måste flytta mot sin vilja. Inse att köpa en fastighet som man bor i själv inte är en bra investering om det kommer med märkliga krav.
Citera
2024-09-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Men var ska man bo när man säljer huset? Förklara gärna det, var det nu man ska flytta till ett getto för att få loss vinsten?
Japp.det gör min kompis å hans sambo nu...säljer villan å flyttar till hyresrätt..ny bil köptes nys.
de är nyblivna pensionärer.
Citera
2024-09-06, 20:11
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Bostaden du köper har ökat lika mycket som den bostaden du säljer vilket gör att dom tar ut varandra på samma marknad. Det går inte att realisera vinsten alltså är det inte en investering att köpa en bostad man själv bor i. Detta är grundläggande ekonomi.

Om jag säljer en bostad som har ökat 100 000 i värde får jag 100 000 kr på banken. Om du flyttar från en hyresrätt får du 0 kr på banken. Om vi båda därefter köper kan jag skaffa en bostad för 100 000 kr mer än du. Om vi båda flyttar till en hyresrätt har jag 100 000 mer på banken än du. Hur menar du då att vinsten inte realiseras?

Dessutom har du fått värdeökning om bakfoten. Om jag köper för 100 000, säljer för 200 000 och köper en ny bostad som har ökat från 200 000 till 300 000 har jag tjänat in 33% av värdet.
Citera
2024-09-06, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Om jag säljer en bostad som har ökat 100 000 i värde får jag 100 000 kr på banken. Om du flyttar från en hyresrätt får du 0 kr på banken. Om vi båda därefter köper kan jag skaffa en bostad för 100 000 kr mer än du. Om vi båda flyttar till en hyresrätt har jag 100 000 mer på banken än du. Hur menar du då att vinsten inte realiseras?

Dessutom har du fått värdeökning om bakfoten. Om jag köper för 100 000, säljer för 200 000 och köper en ny bostad som har ökat från 200 000 till 300 000 har jag tjänat in 33% av värdet.
Har du läst trådstarten? Feltänket bostad som investering.

Det är omöjligt att följa ditt resonemang. Vad har hyresrätter med saken att köra? Vill du jämför hyresrätt med att äga ett hus varsågod starta en tråd om detta och låt den här tråden handla om just det Feltänket bostad som investering
Citera
2024-09-06, 20:24
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Har du läst trådstarten? Feltänket bostad som investering.

Det är omöjligt att följa ditt resonemang. Vad har hyresrätter med saken att köra? Vill du jämför hyresrätt med att äga ett hus varsågod starta en tråd om detta och låt den här tråden handla om just det Feltänket bostad som investering

Är du trög? Oavsett hur mycket andra dyrare bostäder ökar i värde tjänar man in en viss procent av det värdet genom att sälja sin egen bostad.
Citera
2024-09-06, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Är du trög? Oavsett hur mycket andra dyrare bostäder ökar i värde tjänar man in en viss procent av det värdet genom att sälja sin egen bostad.
Det är omöjligt att förstå vad du menar. Förstår du vad en investering är? Vi börjar där:

En investering är en satsning av tid, pengar eller energi som förväntas ge framtida avkastning.

Ett hus som du säljer på samma marknad som du köper kommer inte att ge någon avkastning då priset på det huset du köper har gått upp lika mycket som det du säljer. Ett hus du bor i är alltså inte en investering det är en kostnad.

Om du däremot säljer ett hus utan att tvingas köpa ett nytt kommer du eventuellt få avkastning. Ett hus du inte bor i är alltså en investering.

Detta är grundläggande ekonomi. Jag kan inte dumma ner mig längre som om du inte kan förstå detta kan jag inte hjälpa dig mer.
Citera
2024-09-06, 20:51
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Det är omöjligt att förstå vad du menar. Förstår du vad en investering är? Vi börjar där:

En investering är en satsning av tid, pengar eller energi som förväntas ge framtida avkastning.

Ett hus som du säljer på samma marknad som du köper kommer inte att ge någon avkastning då priset på det huset du köper har gått upp lika mycket som det du säljer. Ett hus du bor i är alltså inte en investering det är en kostnad.

Om du däremot säljer ett hus utan att tvingas köpa ett nytt kommer du eventuellt få avkastning. Ett hus du inte bor i är alltså en investering.

Detta är grundläggande ekonomi. Jag kan inte dumma ner mig längre som om du inte kan förstå detta kan jag inte hjälpa dig mer.

Om du säljer något som har gått upp i värde har du investerat till vinst. Sedan kan du antingen återinvestera vinsten i en dyrare bostad, eller som sagt, flytta till en hyresrätt och göra något annat med vinsten. Vad du väljer som ny bostad har inte med saken att göra - du tjänade pengar på ditt förra boende i båda fallen.

Vet du några andra sätt att "inte tvingas köpa nytt" än att flytta till hyresrätt, eller hur kan du inte förstå varför jag tog upp det? Är bostadsägare tvingade att köpa nytt när vi flyttar?
Senast redigerad av BavarianBeetle 2024-09-06 kl. 21:27.
Citera
2024-09-06, 20:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
För mig handlar investeringar om att köpa något i syfte att göra en framtida vinst i pengar. Således kan en bostad i form av hus eller lägenhet rent definitionsmässigt vara en investering om syftet är att i framtiden sälja lägenhet och göra en vinst i pengar.

I praktiken är en bostad ändock sällan en investering av primärt två skäl. För det första är bostaden för många någonting man konsumerar, nämligen att huvudsyftet är att använda bostaden som ett hem. Den potentiella värdeökningen är då irrelevant eftersom man ändå inte kommer att sälja bostaden och realisera vinsten. För det andra kan den potentiella vinsten utebli eftersom det kostar att äga en bostad - allt i från driftskostnader och renoveringskostnader till inflations- och räntekostnader om man belånat bostaden. Det finns således betydligt bättre alternativ till investeringar som inte har dessa kostnader, ex. värdepapper.

Rent krasst vill jag påstå att de flesta som hävdar att bostaden man bor i är en investering är i själv verket inte detta, utan helt enkelt någonting man konsumerar, det vill säga en kostnad.
Citera
2024-09-06, 21:08
Medlem
DVikings avatar
Egen bostad är konsumtion primärt, men man kan spekulera i att den ska bli värd mer i framtiden. Givetvis kan man investera i andra fastigheter som man hyr ut, eller göra värdehöjande investeringar i den bostad man bor i. De bör dock ge någon form av säker avkastning för att inte hamna i kategorin spekulation igen.

Du kan t.ex. investera i mark genom att köpa den och bebygga den (eller liknande). Köper du den enbart för att hoppas på att sälja den om 10 år till dubbla värdet utan avkastning under tiden är det enbart spekulation.
Citera
2024-09-06, 21:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför inte skaffa ett nytt boende, hyres eller bostadsrätt, eller nytt hus?

Det är många medelinkomsttagare som blivit miljonärer på bostadskarriär de senaste 20åren. Känner nog ett tiotal som gjorde sig mellan 1-5miljoner på en 10års period.

Vill man göra det lätt för sig så köper man två lägenheter och bor i en och gör pengar på den andra.
Du är då inte heller beroende av att hitta ny bostad snabbt utan du kan lugnt fortsätta leta bra priser på marknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hur många känner du som torskat pengar på sitt hus?

Jag känner inte en enda.
Detta tänk är extremt riskfyllt och är inget jag skulle rekommendera någon som vill ha en diversifierad investeringsportfölj. Att göra "karriär på bostadsmarknaden" är ett typiskt svenskt fenomen som inte existerar i andra länder eftersom de har en fungerande bostadsmarknad där pris på hyra och bostadsköp sätts utifrån utbud och efterfråga. I Sverige förekommer många regleringar (i synnerhet när det kommer till hyresrätter) som sätter käppar i hjulet för en välfungerande bostadsmarknad. Den dagen Sverige får en mer fungerande bostadsmarknad kan priserna på dessa bostäder fullständigt kollapsa, eller åtminstone inte innebära en framtida värdeökning som vi har sett de senaste 50 åren.

Kort sagt är investeringsrådet nr. 1 applicerbart även när det kommer till bostäder: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Citera
2024-09-06, 21:23
Medlem
Få personer satsar 500 000 på börsen och belånar portföljen till 80 % så att de kan köpa aktier för 4 miljoner. Men det är ju det som de flesta gör när de köper sin bostad. Antingen så kommer den hårt belånade aktieportföljen avkasta betydligt bättre än vad bostaden gör. Men man köper normalt en bostad primärt för att bo på en attraktiv plats.
Senast redigerad av Mynicname 2024-09-06 kl. 21:27.
Citera
2024-09-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Anser du att din kommentar tillför något?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in