Citat:
Ursprungligen postat av
hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.
Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.
En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.
Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.
Era tankar om detta?
För mig handlar investeringar om att köpa något i syfte att göra en
framtida vinst i pengar. Således kan en bostad i form av hus eller lägenhet rent definitionsmässigt vara en investering om syftet är att i framtiden sälja lägenhet och göra en vinst i pengar.
I praktiken är en bostad ändock sällan en investering av primärt två skäl. För det första är bostaden för många någonting man konsumerar, nämligen att huvudsyftet är att använda bostaden som ett hem. Den potentiella värdeökningen är då irrelevant eftersom man ändå inte kommer att sälja bostaden och realisera vinsten. För det andra kan den potentiella vinsten utebli eftersom det kostar att äga en bostad - allt i från driftskostnader och renoveringskostnader till inflations- och räntekostnader om man belånat bostaden. Det finns således betydligt bättre alternativ till investeringar som inte har dessa kostnader, ex. värdepapper.
Rent krasst vill jag påstå att de flesta som hävdar att bostaden man bor i är en investering är i själv verket inte detta, utan helt enkelt någonting man konsumerar, det vill säga en kostnad.