2024-08-30, 00:02
Medlem
Dr3s avatar
Hej har läst runt mycket men ej hittat något konkret. Är det bara en dålig skröna som folk använt som ursäkt eller stämmer det verkligen. Att polisen gör hembesök 2-3 månader efter odlingsutrustning och frö beställts.
Är risken inrikes större just nu eller är allt bara kollektiv paranoia?
Tackar och bockar för svar
Citera
2024-09-05, 17:34
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmg14
Tjena.
kanske dum fråga men kan man ge plantan typ vanlig npk näring som finns at köpa på diverse butiker i sverige, typ som granngården?

Självklart .. Se bara till att sluta ge näring 2 v innan skörd för budsen kan smaka illa då .
Jag körde vanlig näring till min planta och en skit-LED men siktar på 60-70 gram vid skörd .
Auto quick one
Citera
2024-09-05, 17:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr3
Hej har läst runt mycket men ej hittat något konkret. Är det bara en dålig skröna som folk använt som ursäkt eller stämmer det verkligen. Att polisen gör hembesök 2-3 månader efter odlingsutrustning och frö beställts.

Nej nej .. Snuten får inte tillstånd för en husis baserat på en känsla .Odlingsutrustning är lagligt och fröna är lagliga så då finns inga skäl för husis.
Citera
2024-09-05, 17:42
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nej nej .. Snuten får inte tillstånd för en husis baserat på en känsla .Odlingsutrustning är lagligt och fröna är lagliga så då finns inga skäl för husis.
Är osäker just nu men var säker på att polisen f.o.m. 1 september får göra husis hos vem som helst. Fast kanske bara är ett förslag ännu?
Citera
2024-09-05, 17:52
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Är osäker just nu men var säker på att polisen f.o.m. 1 september får göra husis hos vem som helst. Fast kanske bara är ett förslag ännu?

Det kan väl aldrig gå igenom .. Känns som intrång på grundlagar.
Citera
2024-09-05, 17:56
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Det kan väl aldrig gå igenom .. Känns som intrång på grundlagar.
Hoppas det 🙏
Citera
2024-09-05, 22:01
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr3

jag har beställt fröer och utrustning för långt över 100.00 dom senaste 10 åren samt har varit uppe på 2500 + watt/timmen och har inte haft ett enda polisbesök.
Så du kan andas ut om du känner dig paronoid.
Citera
2024-09-18, 15:14
Medlem
Dr3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
jag har beställt fröer och utrustning för långt över 100.00 dom senaste 10 åren samt har varit uppe på 2500 + watt/timmen och har inte haft ett enda polisbesök.
Så du kan andas ut om du känner dig paronoid.

Utan målvakt?
Citera
2024-10-22, 23:27
Citat:
Självklart .. Se bara till att sluta ge näring 2 v innan skörd för budsen kan smaka illa då .
Jag körde vanlig näring till min planta och en skit-LED men siktar på 60-70 gram vid skörd .
Auto quick one

Jag inköpte en specifik gödsel från Granngården (länk: https://www.granngarden.se/godsel-ya...a-11-5-18-25kg). Tyvärr resulterade detta i att samtliga mina växter, inklusive rosor och pelargoner, avled. Jag undrar vilken typ av gödsel som kan tillhandahålla näring till växterna utan att orsaka skada. Vilken köpte du exakt och fick bra resultat?
Citera
2024-10-29, 20:23
Medlem
Riktig nybörjare här. Hade tänkt odla en 5- 10 autofrön ute i skogen nästa år, men det finns vissa grejer jag inte riktigt får ihop. Har svårt med det här att välja en spot. Alla skogar inom 5km är små som fan, eller så är de full av stigar och liknande som gör att det inte är en optimal plats för en spot. Bor ganska centralt. Hur gör ni när ni väljer spot? Känns helt omöjligt att välja en plats där inte en jävel förutom jag själv kommer vistas på minst 3 månader.

Utöver det undrar jag hur man gör med bilen. Ställer man bara den längs vägen eller parkera vanligt? Eller är det bättre att cykla / gå. Men hur gör man med all gödsel och jord i sådana fall? Cykla / gå med flera påsar hemifrån?
Senast redigerad av pepsispep 2024-10-29 kl. 20:25.
Citera
2025-02-01, 19:05
Medlem
Jag funderar på att odla i sommar och jag är inne på att skita i autos och köra vanliga feminiserade frön men jag har bara lite frågor. Jag kollar på Royalqueenseeds och sökte efter strains för korta somrar med snabb blomning men när det kommer till sativa och indica, vilket av dom lämpar sig bäst för svenskt klimat eller spelar det ingen roll? Jag undrar också när jag borde sätta ut dom? Jag planerar att få fröna att gro i ett ”germination kit” och sedan sätta ut dom men när är det regel på att sätta ut dom liksom är det något speciellt man går efter?

Edit: Jag bor i Småland nära Växjö om det är viktigt.
Citera
2025-02-01, 19:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag funderar på att odla i sommar och jag är inne på att skita i autos och köra vanliga feminiserade frön men jag har bara lite frågor. Jag kollar på Royalqueenseeds och sökte efter strains för korta somrar med snabb blomning men när det kommer till sativa och indica, vilket av dom lämpar sig bäst för svenskt klimat eller spelar det ingen roll? Jag undrar också när jag borde sätta ut dom? Jag planerar att få fröna att gro i ett ”germination kit” och sedan sätta ut dom men när är det regel på att sätta ut dom liksom är det något speciellt man går efter?

Edit: Jag bor i Småland nära Växjö om det är viktigt.

Generellt är indicas snabbare och lämpar sig bättre för mer tempererat klimat än sativas som kommer från tropiska breddgrader. Indicas producerar också mer på en kortare veg än sativas.

Titta på en solkalender för att räkna ut hur många soltimmar det är ute när du planerar att sätta dem, så ställer du in ljuset i seedlingtältet på det antal timmar som det kommer att bli när du tar ut dem. D.v.s är det 11 timmar dagen du sätter ut dem så sätter du timern på 11 timmar så de inte går från fler till färre. Det är dock OK att gå tvärtom, d.v.s från färre till fler timmar.

Det kan vara bra att ha en lätt fläkt inne i seedlingtältet från ca 2,5-3 veckor så att de blir vindtränade innan du sätter ut dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in