Citat:
Ursprungligen postat av
MisterBear
Jag funderar på att odla i sommar och jag är inne på att skita i autos och köra vanliga feminiserade frön men jag har bara lite frågor. Jag kollar på Royalqueenseeds och sökte efter strains för korta somrar med snabb blomning men när det kommer till sativa och indica, vilket av dom lämpar sig bäst för svenskt klimat eller spelar det ingen roll? Jag undrar också när jag borde sätta ut dom? Jag planerar att få fröna att gro i ett ”germination kit” och sedan sätta ut dom men när är det regel på att sätta ut dom liksom är det något speciellt man går efter?
Edit: Jag bor i Småland nära Växjö om det är viktigt.
Generellt är indicas snabbare och lämpar sig bättre för mer tempererat klimat än sativas som kommer från tropiska breddgrader. Indicas producerar också mer på en kortare veg än sativas.
Titta på en solkalender för att räkna ut hur många soltimmar det är ute när du planerar att sätta dem, så ställer du in ljuset i seedlingtältet på det antal timmar som det kommer att bli när du tar ut dem. D.v.s är det 11 timmar dagen du sätter ut dem så sätter du timern på 11 timmar så de inte går från fler till färre. Det är dock OK att gå tvärtom, d.v.s från färre till fler timmar.
Det kan vara bra att ha en lätt fläkt inne i seedlingtältet från ca 2,5-3 veckor så att de blir vindtränade innan du sätter ut dem.