2012-05-29, 16:13
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Har en fråga, satte ut 3st groddar igår, alltså frön som har fått svans. Jorden var EJ fuktig, idag hällde jag över 0,3L vatten, jorden sög upp det direkt. Bör de uppstå problem? Imorgon ska jag ut med 0,7L då den verkade vilja ha mer.

Jorden ska hållas fuktig från att du varsamt placerat dom under jord och fuktat med spray eller försiktig hällning. Väldigt lätt att grodden åker upp eller begravs för djupt om man häller för oaktsamt. Jag brukar sätta plast över krukorna efter jag gett dom ordentligt med vatten, då flyr inte vattnet och en varm fuktig miljö skapas för en lycklig dam. Var dock noga att ta bort plasten så fort hon tittar upp, lätt att småttingarna blir mögelangripna om detta inte görs.

Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Ungefär hur länge kommer det att ta för mina LR-x och Auto AK47-x att fylla upp de 0,4l-krukor jag för tillfället använder? Cirka en månad från frö? Jag kommer nämligen att omplantera till större krukor när det behövs och vill ha en uppfattning om när det kan tänkas bli.

Kan tillägga att jag odlar utomhus.

Ju tidigare du planterar om ju större och kraftigare dam. Sätter du ett frö i en megakruka expanderar hon snabbare och blir större. Damerna skickar ut långa trådrötter och liksom känner av området de ska växa i och anpassar sig därefter. Om du låter henne fylla ut din o,4 kruka kommer det bli en mindre planta om du inte har chans att fortsätta hennes cykel inomhus innan blommning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganja-Thomas
Fan! Ett av mina frön sprack när jag klämde lite (försiktigt) på den.
Hört att dugliga frön inte ska gå sönder lätt när man klämmer försiktigt på dem.

Det verkar bara vara lite av de yttre lagret som sprack bort lite, tror ni det kan fungera ändå?
Ska jag begära ett nytt frö?
Frågan är ju då ifall de andra oxå är av dålig kvalité? Vågar ja klämma lite på dem med eller ska jag bara köra ner dem i ett glas vatten o se om de gror?

Fan vad besviken jag blir nu

Edit: Kan lägga upp bilder om någon vet hur man tar bort info:t i bilderna

Lägg alla i vatten och se om det blir några svansar. Om den krossade rackarn inte visar livstecken efter nån dag så skulle jag nog iallafall testa att plantera det. Unga frön har mycket liv i sig, och gamla också för den delen om man förvarat dom riktigt.

Öppna din bild i Photoshop
tryck
ctrl+a ,
ctrl+c ,
ctrl+n ,
tryck ok ,
ctrl+v
Sen sejvar du asset
Citera
2012-05-29, 20:45
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Skillnad: om det växer upp med sol som första ljuskänsla behöver du inte oroa dig
Ok, tack. Börjar få lite smak på detta kanske skulle man inhandla lite äkta frön. Men nu är det ju snart Juni, så vilka blommar snabbast i sthlm regionen. Om det inte redan är försent att hinna blomma ute

Min testsådd:

Kört med pappersmetoden för att sedan sätta fröet i en torvbrikett, vilket lyckades.
Fröet har börjat gro, dock är det mest stjälken som växer på höjden (3.5 cm), med små blad endast. Vad beror det vanligast på? Dags att sätta den i riktig jord?
Citera
2012-05-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Mina White Skunk inomhus fyllde mina ~0,4L krukor på ca två veckor max, under bara 4x30W 2500K LE.
Rekommenderar att plantera om till i alla fall ~2L krukor, vilket jag gjort och verkar fungera bra.
Okej, jag tror dock att det lär ta lite längre tid utomhus, va? Det är inte så varmt än där jag bor så jag tror inte att tillväxten är lika bra som den skulle varit inomhus i en kontrollerad miljö. Rätta mig gärna om jag har fel, någon.

Hursom, tack för riktlinjen. Jag ska plantera om mina plantor tidigare än jag planerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Ju tidigare du planterar om ju större och kraftigare dam. Sätter du ett frö i en megakruka expanderar hon snabbare och blir större. Damerna skickar ut långa trådrötter och liksom känner av området de ska växa i och anpassar sig därefter. Om du låter henne fylla ut din o,4 kruka kommer det bli en mindre planta om du inte har chans att fortsätta hennes cykel inomhus innan blommning.
Jag kan tyvärr inte förvegga inomhus. (Om det var det du menade med det fetstilade?)

Tack för er input.
Citera
2012-05-30, 00:03
Medlem
Ganja-Thomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Lägg alla i vatten och se om det blir några svansar. Om den krossade rackarn inte visar livstecken efter nån dag så skulle jag nog iallafall testa att plantera det. Unga frön har mycket liv i sig, och gamla också för den delen om man förvarat dom riktigt.

Öppna din bild i Photoshop
tryck
ctrl+a ,
ctrl+c ,
ctrl+n ,
tryck ok ,
ctrl+v
Sen sejvar du asset
Här är bild
Citera
2012-05-30, 17:13
Medlem
Budsen är för tunga för plantan så den är på väg att knäckas hela tiden, Har en stött-pinne nu men den räcker inte.
Finns det något bra sätt att hålla upp budsen utan att mosa dom?
Citera
2012-05-30, 18:18
Medlem
NeAh-Incs avatar
http://i.imgur.com/aFC31.jpg

Är det normalt att den hänger så mycket? Hur fixar jag så att den växer rakt upp?
Citera
2012-05-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Budsen är för tunga för plantan så den är på väg att knäckas hela tiden, Har en stött-pinne nu men den räcker inte.
Finns det något bra sätt att hålla upp budsen utan att mosa dom?

Krok och snöre från taket kanske..
Citera
2012-05-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc

Är det normalt att den hänger så mycket? Hur fixar jag så att den växer rakt upp?

Den rätar upp sig så småningom. Sänk lampan om den är för långt ifrån.
Citera
2012-05-30, 20:46
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc

Stammen är för lång? Gräv ner plantan lite djupare och få jord upp tilll stammen. Hur det skedde var att du plantera fröet för långt upp i jorden.
Citera
2012-05-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwcgnu
Krok och snöre från taket kanske..

Lampan är där kanske...

Nått annat tips?
mvh
Citera
2012-05-30, 21:25
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Ska kanalfläkten som är kopplad till kolfiltret suga in luft eller ut?
Citera
2012-05-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Lampan är där kanske...

Nått annat tips?
mvh

Fäst snören i väggarna att hänga ett snöre i. Nä har inge bättre tips, av ett snöre från ovan får den stöd 360, och välter då inte. Best imo. Tillverka ett "L" av virke och ställkrukan på den så har du ett stöd

@Panzerschlaffse:

Har du en cooltub eller hood är det bästa och skonsammaste för fläkten ~ kolfilter-> fläkt -> tub/hood och sen ut.
I annat fall, först kolfilter och sen fläkten som suger igenom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in