Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Ja men hur mycket dyrare blev maten i kronor/procent per månad för en vuxen person.
Du behöver inge gratulera mig mer än någon annan utöver att jag har råd att öka mina matpriser med 500 kr per månad.
Och du glömmer väl inte att justera för löneökningarna 2022, 2023 och 2024?
Nu presenterades ett nytt jobbskatteavdrag, det kan ge en "vanlig barnfamilj" nästan 5000 kr mer netto om året så det går ju åt rätt håll nu.
Vi ska vara glada att Vänsterpartiet inte har inflytande över ekonomipolitiken för då hade de infört prisstopp på livsmedel och då hade vi stått och köat nu för varsin limpa.
Well, i jämförelse från november 2021 är maten 26% dyrare nu ändå då, bl.a. kaffe ökade med 34%.
Om vi introducerar idén att andra människor kan drabbas hårt av ökade matkostnader även om det inte kändes så för dig, hamnar vi i ett scenario där matkostnaderna troligtvis påverkade de flesta familjehushållem. Jag gissar att det innebär både ökade kostnader men framförallt uppoffringar: förmodligen rättar man mun efter matsäck eller matkorg efter plånbok i det här fallet.
Har en familj en liten inkomst kommer prisökningar på obligatoriska saker som mat och husrum kännas mer än om prisökningarna rör lyxkonsumtion.
Försökte googla på det och hittade att en genomsnittlig småbarnsfamilj har matkostnader på ungefär 10000 kr / månaden men jag lyckas inte hinna uppgifter alls på hur den här utvecklingen varit över tid senaste åren. Konstigt!
De flesta småbarnsfamiljerna jag pratar med har slutat med kravmärkt kaffe och ägg, olivolja, apelsinjuice och utlandssemestrar (iofs inte mat). RIP gruyère-osten.
Dyr ost kan man ha och mista men i övrigt anser jag att det är rätt kännbara uppoffringar för att hantera matpriserna..
Löneökningar på 2%/år hjälper inte när reallönerna sjunker, men det är du säkert med på.
Vi får se vad jobbskatteavdraget gör för skillnad, förhoppningsvis blir det bra.
Vet dock inte vad sänkning av skatt på ISK-sparande ska göra för att stimulera konsumtion, nu flyttas ju bara gränsen för hur lite/mycket som är lönsamt att ha i fondsparande.
Jag är väldigt osäker på vad Vänsterpartiet hade kunnat göra för att förändra eller förbättra ekonomin då de i princip aldrig funderar på hur de ska genomföra förslag, allra minst ekonomisk politik. Väntar förväntansfullt på implementerings-vänster men tror jag kommer få vänta länge.