2024-09-05, 15:33
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Så Turkiet har alltså Euro nuförtiden. Då borde det inte vara nåt bekymmer för dom att gå med i EU

Dollar, Pund, Euro funkar i Istanbul
Citera
2024-09-05, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Dollar, Pund, Euro funkar i Istanbul

Du kan handla för Euro eller dollar i Sverige också, innebär det att SEK inte är vår valuta?

Den turkiska centralbanken kan inte skapa vare sig dollar Euro eller pund. ergo, dessa är inte Turkiets valuta
Citera
2024-09-05, 15:52
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Så du har över 30 000 kr att leva på inte direkt lite pengar att strö sig med. Hur mycket utgifter har du egentligen? Du får det att låta som att du lever på marginalerna när du långt ifrån gör det. Hur tror du det som lever på hälften av din lön eller på bidrag känner sig? Lever du i en annan verklighet?

Jag har inte särskilt höga utgifter just nu, delar en låg hyra med sambon, inga barn, ingen bil, äter ute relativt sällan, gammal dator inga dyra kläder, lagar hellre än slänger etc.

Det viktiga som jag ser det är att det måste finnas pengar över till sparande, pension, investeringar. Någon gång vill jag kanske köpa en bostad, det är inte få årslöner en bostad kostar nuförtiden...
Citera
2024-09-05, 16:11
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Du kan handla för Euro eller dollar i Sverige också, innebär det att SEK inte är vår valuta?

Den turkiska centralbanken kan inte skapa vare sig dollar Euro eller pund. ergo, dessa är inte Turkiets valuta

Spelar ingen roll i sak det rör sig väldigt mkt folk i just Istanbul.
Citera
2024-09-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så om man bor i stockholm om tjänar 300.000 kr om året i lön, hur många procent får man då ut rent i månaden av bruttolönen på 25k?

Skatten på 300.000k blir då 17,92% så av de 300.000k får man behålla 246.264 kr = 20522 kronor netto i månaden.

Så det är ju inte särskillt höga inkomstskatter flr "vanligt folk"

Och inte är staten särskillt rik heller så som den slösar pengar på skit.
Du missar enorma mängder skatt här. I övrigt har staten använt saker som [avsaknad av] inflationsjustering, bland mycket mycket annat, ofta till folkets jubel och annars till folkets tystnad. Sverige har en världsunik variant av (strävan mot) statlig kommunism som drivs av medveten eller omedveten vilja av folket (till skillnad mot direkt militär makt/hot).

I de fall det är medvetet kan jag ledset konstatera att jag inte håller med ideologiskt och tyvärr bor i samma land.

Men i väldigt många fall fattar inte svensken något av detta överhuvudtaget, det är nog inte många procent alls som ens förstår fullständigt transparenta och triviala "luringar" som allmän löneavgift, hanteringen av arbetsgivaravgift post covid, avbrott från inflationsjustering av skattesatser osv.

Och denna tråd är ett sådant sorgligt fall eftersom TS helt uppenbart känner sig snuvad på något hen uppenbart bjudit på själv av egen fri vilja, aktivt eller passivt.
Citera
2024-09-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men hur mycket dyrare blev maten i kronor/procent per månad för en vuxen person.

Du behöver inge gratulera mig mer än någon annan utöver att jag har råd att öka mina matpriser med 500 kr per månad.

Och du glömmer väl inte att justera för löneökningarna 2022, 2023 och 2024?

Nu presenterades ett nytt jobbskatteavdrag, det kan ge en "vanlig barnfamilj" nästan 5000 kr mer netto om året så det går ju åt rätt håll nu.

Vi ska vara glada att Vänsterpartiet inte har inflytande över ekonomipolitiken för då hade de infört prisstopp på livsmedel och då hade vi stått och köat nu för varsin limpa.

Well, i jämförelse från november 2021 är maten 26% dyrare nu ändå då, bl.a. kaffe ökade med 34%.

Om vi introducerar idén att andra människor kan drabbas hårt av ökade matkostnader även om det inte kändes så för dig, hamnar vi i ett scenario där matkostnaderna troligtvis påverkade de flesta familjehushållem. Jag gissar att det innebär både ökade kostnader men framförallt uppoffringar: förmodligen rättar man mun efter matsäck eller matkorg efter plånbok i det här fallet.
Har en familj en liten inkomst kommer prisökningar på obligatoriska saker som mat och husrum kännas mer än om prisökningarna rör lyxkonsumtion.

Försökte googla på det och hittade att en genomsnittlig småbarnsfamilj har matkostnader på ungefär 10000 kr / månaden men jag lyckas inte hinna uppgifter alls på hur den här utvecklingen varit över tid senaste åren. Konstigt!

De flesta småbarnsfamiljerna jag pratar med har slutat med kravmärkt kaffe och ägg, olivolja, apelsinjuice och utlandssemestrar (iofs inte mat). RIP gruyère-osten.
Dyr ost kan man ha och mista men i övrigt anser jag att det är rätt kännbara uppoffringar för att hantera matpriserna..

Löneökningar på 2%/år hjälper inte när reallönerna sjunker, men det är du säkert med på.

Vi får se vad jobbskatteavdraget gör för skillnad, förhoppningsvis blir det bra.

Vet dock inte vad sänkning av skatt på ISK-sparande ska göra för att stimulera konsumtion, nu flyttas ju bara gränsen för hur lite/mycket som är lönsamt att ha i fondsparande.

Jag är väldigt osäker på vad Vänsterpartiet hade kunnat göra för att förändra eller förbättra ekonomin då de i princip aldrig funderar på hur de ska genomföra förslag, allra minst ekonomisk politik. Väntar förväntansfullt på implementerings-vänster men tror jag kommer få vänta länge.
Citera
2024-09-05, 16:53
Medlem
Som singel kan man leva bra på 50k netto, har du några barn så krävs 100k netto. Observera att detta är långt ifrån att vara "rik". Men med dessa löner har man råd att köra hyfsad bil, bo rätt bra och resa utomlands 1-2ggr per år, även äta hälsosam mat.
Citera
2024-09-05, 17:02
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Effektivisering av tillverkningsprocesser spelar ingen som helst roll.
Värdet på våra löner har dumpats enormt.
Nej, reallönerna har inte ökat, de har minskat betydligt.

Detta mäts faktiskt av folk utanför Flashback.
Citera
2024-09-05, 17:23
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag har inte särskilt höga utgifter just nu, delar en låg hyra med sambon, inga barn, ingen bil, äter ute relativt sällan, gammal dator inga dyra kläder, lagar hellre än slänger etc.

Det viktiga som jag ser det är att det måste finnas pengar över till sparande, pension, investeringar. Någon gång vill jag kanske köpa en bostad, det är inte få årslöner en bostad kostar nuförtiden...

Så hur mycket har du och sambon över efter alla räkningar? Hur mycket mat handlar ni per månad? Hur mycket sparar ni per månad till sparande och investeringar?

Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Som singel kan man leva bra på 50k netto, har du några barn så krävs 100k netto. Observera att detta är långt ifrån att vara "rik". Men med dessa löner har man råd att köra hyfsad bil, bo rätt bra och resa utomlands 1-2ggr per år, även äta hälsosam mat.

100k för att man har barn? De flesta par med barn har knappt hälften av det.
Citera
2024-09-05, 17:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Tjena!

Vad känner ni? Släpar lönerna efter och hur mycket måste man tjäna idag för att leva ett ok Svensson-liv?

Japp dom släpar efter rejält för vanliga människor.

Kan inte säga någon summa på vad man bör tjäna då jag ej är insatt det kan andra i tråden svara bättre på.

Däremot märks det tydligt på min ort att folk inte har råd längre.

Tex har det aldrig funnits så många tomma lediga hyreslägenheter i nyproduktion. Ett tydligt tecken på hur låga löner många har.

Dessa nyproducerade lägenheter har väldigt höga hyror generellt dessutom tillkommer avgifter för Kall och varmvatten samt el.
Citera
2024-09-05, 18:29
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Spelar ingen roll i sak det rör sig väldigt mkt folk i just Istanbul.

Så för att det rör sig mycket folk i Istanbul så har Turkiet inte längre Lira som valuta, ok tack då vet vi det

Nu ska jag sluta med denna bisarra offtopic diskussion.

Hej på dej
Citera
2024-09-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Talar vi då om summor där skatten är dragen eller icke dragen?

(Inlägget var menat till er alla som en fråga och inte särskilt riktat till just dig Slagskott).

40 tusen tycker jag nog låter som ganska högt för en vanlig knegare. ..Efter skatt alltså.
Ja det är skitsnack. Jag i mellanSverige tjänar 35 papp i månaden före skatt, och det med 39 års erfarenhet som självständig verkstadsmekaniker. Cnc svarv fräs. Men jag kanske är naiv. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in