2024-09-03, 13:27
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Tjena!

Det har varit mycket snack om inflation, höjda räntor etc. de senaste åren. Det har avhandlats i många trådar. Resultatet av vår skakiga ekonomi är rätt tydligt, matvaror, lunch ute, pris på bilar har gått upp rejält. Lunch brukade kosta runt hundringen ute för 5 år sedan, nu är det sällan man får betala under 130 kr, för samma käk. Pris på en ny Volvo V70 för 10 år sedan var runt 300K, inte en chans att du får en bra bil för de pengarna idag. Pris på en pizza är liknande historia som utelunch etc.

Om levnadskostnaderna går upp med 30%, bilar kostar 600K, så borde lönerna ha följt trenden, men har ni upplevt att det är fallet? Hur mycket pengar behöver man tjäna i månaden i dagsläget för att kunna leva ett ok liv?

I USA snackas det om att en stor del av de som tjänar över 100 000$ om året lever paycheck to paycheck, vissa menar att 100 000$ är det nya 60 000$.

På 2010-talet kändes 40-45K i månaden som en bra lön man kunde sträva efter, nu tjänar jag lite över 40K och känner mig inte som någon med någon nämnvärd köpkraft. Jävligt mycket går till skatt, hyra, dyra matvaror etc. och skatten får man inte mycket för nu när giriga entreprenörer och gängkriminella svindlar bort miljarder från vård, skola etc....

Vad känner ni? Släpar lönerna efter och hur mycket måste man tjäna idag för att leva ett ok Svensson-liv?
Citera
2024-09-03, 13:31
Medlem
Jag har fått kämpa för att få upp min lön senaste 15 åren och speciellt nu sista 2-3 åren.

40-45.000 var en bra lön förr år 2010, men nu ligger bra löner i spannet 60.000-80.000 kr.

Litegrann får man kanske ta med i beräkningen att man gör karriär och alltså pga erfarenhet och högre position eller större ansvar hamnar lite högre i lön också.

Ha även med i beräkningen att högre löner också innebär man betalar statlig skatt 50% så man hamnar ändå inte så jättehögt i nettolönen.
Citera
2024-09-03, 13:36
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Tjena!
Vad känner ni? Släpar lönerna efter och hur mycket måste man tjäna idag för att leva ett ok Svensson-liv?
Känner och känner - reallönerna har väl snarare släpat före än efter.
Ca 1,5% de senaste 30-40 åren.
Fast under 2023 läste jag att reallönerna minskat med 6%. Kommer inte ihåg om det för alla eller bara statligt anställda.
35.000 kr per månad så har du väl ett hyfsat svenssonliv som singel.
Citera
2024-09-03, 15:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag tycker det allra värsta är när man ska semestra utomlands. Det är så jääävla dyrt överallt och vår skvalpvaluta hjälper så klart inte till. Inte många länder man kan åka till som svensk idag och känna sig rik som man ofta kunde förr om åren.
Citera
2024-09-03, 18:43
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har fått kämpa för att få upp min lön senaste 15 åren och speciellt nu sista 2-3 åren.

40-45.000 var en bra lön förr år 2010, men nu ligger bra löner i spannet 60.000-80.000 kr.

Litegrann får man kanske ta med i beräkningen att man gör karriär och alltså pga erfarenhet och högre position eller större ansvar hamnar lite högre i lön också.

Ha även med i beräkningen att högre löner också innebär man betalar statlig skatt 50% så man hamnar ändå inte så jättehögt i nettolönen.

60-80 tusen låter mycket när en snabb titt på tabellen visar medelinkomst på 38-40 tusen per månad för en man.
Citera
2024-09-03, 18:51
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Tjena!

Det har varit mycket snack om inflation, höjda räntor etc. de senaste åren. Det har avhandlats i många trådar. Resultatet av vår skakiga ekonomi är rätt tydligt, matvaror, lunch ute, pris på bilar har gått upp rejält. Lunch brukade kosta runt hundringen ute för 5 år sedan, nu är det sällan man får betala under 130 kr, för samma käk. Pris på en ny Volvo V70 för 10 år sedan var runt 300K, inte en chans att du får en bra bil för de pengarna idag. Pris på en pizza är liknande historia som utelunch etc.

Om levnadskostnaderna går upp med 30%, bilar kostar 600K, så borde lönerna ha följt trenden, men har ni upplevt att det är fallet? Hur mycket pengar behöver man tjäna i månaden i dagsläget för att kunna leva ett ok liv?

I USA snackas det om att en stor del av de som tjänar över 100 000$ om året lever paycheck to paycheck, vissa menar att 100 000$ är det nya 60 000$.

På 2010-talet kändes 40-45K i månaden som en bra lön man kunde sträva efter, nu tjänar jag lite över 40K och känner mig inte som någon med någon nämnvärd köpkraft. Jävligt mycket går till skatt, hyra, dyra matvaror etc. och skatten får man inte mycket för nu när giriga entreprenörer och gängkriminella svindlar bort miljarder från vård, skola etc....

Inga problem att leva okej på 45 brutto. Du kan försörja en familj på det. Säg att hyran är hög och ligger på tio papp eller så, då har du kring tjugo kvar. Ni käkar för åtta, tiotusen om ni äter en del pizzeria och sånt. Ett par tusen i uppkoppling och telefoni. Åtta kvar som du kan lägga på kläder, tvål, bil och sparande.
Citera
2024-09-03, 18:59
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Inga problem att leva okej på 45 brutto. Du kan försörja en familj på det. Säg att hyran är hög och ligger på tio papp eller så, då har du kring tjugo kvar. Ni käkar för åtta, tiotusen om ni äter en del pizzeria och sånt. Ett par tusen i uppkoppling och telefoni. Åtta kvar som du kan lägga på kläder, tvål, bil och sparande.

En hög hyra på 10 papp.
Du är rolig du!
Citera
2024-09-03, 19:02
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
En hög hyra på 10 papp.
Du är rolig du!

En timma från Stockholm finns hyfsat nybyggda tvåplansvillor de listade för femton som ryktet säger att de ligger några tusen lägre nu.

Är nog inga problem att lösa boende för tio om man inte är skadad i huvudet och nödvändigtvis ska bo inne i någon storstad.
Citera
2024-09-03, 19:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Tjena!

Beror väl helt på vilka utgifter man sitter med? Gör man som en del som lånar till allt dom köper så behövs nog en ganska hög lön. Allt ska ju vara så jävla perfekt för vissa utåt sett för att imponera på sina grannar som ny bil, båt, husbil etc etc.
Men sen har vissa knappt råd att göra ngt.
Jag klagar inte, lever ett gott liv utan några ekonomiska problem.
Citera
2024-09-03, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
60-80 tusen låter mycket när en snabb titt på tabellen visar medelinkomst på 38-40 tusen per månad för en man.

Talar vi då om summor där skatten är dragen eller icke dragen?

(Inlägget var menat till er alla som en fråga och inte särskilt riktat till just dig Slagskott).

40 tusen tycker jag nog låter som ganska högt för en vanlig knegare. ..Efter skatt alltså.
Citera
2024-09-03, 19:18
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
En timma från Stockholm finns hyfsat nybyggda tvåplansvillor de listade för femton som ryktet säger att de ligger några tusen lägre nu.

Är nog inga problem att lösa boende för tio om man inte är skadad i huvudet och nödvändigtvis ska bo inne i någon storstad.

Men där är det inga som vill bo, annars hade dom redan hyrts ut för 15.
Citera
2024-09-03, 19:23
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Men där är det inga som vill bo, annars hade dom redan hyrts ut för 15.

Precis, det är för högt, och det är inte jätteovanligt med folk som hyr ut familjeboenden för 6-8 tusen så kring tio är inte direkt lågt.

Sen kan du ju peka på någon sjurumslägenhet i Vasastan som kostar fyrtio i månaden eller nåt om du vill, men det är ju bara avskum som bor så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in