2024-09-05, 22:27
Medlem
Beror ju på vilken standard man vill ha. Men det är ju bara att utgå ifrån att medellön ska ju räcka gott för de flesta, så 40 000 före skatt.

Sen är det upp till var och en vad man värdesätter i livet. Vissa vill jobba mer, andra mindre, vissa vill ha en elbil, andra vill ha en begagnad bensinbil, vissa måste åka utomlands 2ggr om året, andra älskar hemmet mest.

Men har man före skatt 40 000 som singel, eller 80 000 som hushåll så klarar man sig fint. Om man inte klarar sig bra då så lever man ju över sina tillgångar. Sen stämmer det att lönerna släpar efter rejält, ska man ha samma standard som början på 2000-talet så skulle lönerna behöva va mycket högre. I Sverige har vi fått det sämre pga vi har för mycket importerat skräpfolk som kostar men inte bidrar.

Men som sagt, allt beror på. Många klarar sig alldeles utmärkt med 25 000 också. Det beror på boende, lån, lyxkonsumtion och en massa andra saker.
Senast redigerad av KallesKulor 2024-09-05 kl. 22:35.
Citera
2024-09-06, 00:00
Medlem
Inkomst netto ungefär 38000:-/månad.
Hyrt hus, två bilar och mc.

Fyra veckors europaresa, inget dyrt men lgh i Borgholms centrum, båtbiljetter till Europa x 2 samt mcrenovering.

I helgen tar vi hojen till Dolomiterna och bor på agriturismo, och käkar gott.

Vi har vuxna barn, inga skulder samt delar i hus.

Lyx för mig är att köpa en toppmodern begagnad tv för halva priset, kött hos rätt slaktare, eller mitt vin på rätt ställe.

Kläderna köper vi begagnade eller på rea.
Utom när någon vill ha något speciellt.

När jag bodde i Sverige pga covid, levde vi på 20-24000:- med bil, mc och hyra.

Men jag hade varken hemspa eller 100" tv...
Citera
2024-09-06, 00:05
Medlem
Ursäkta, inkomsten var ,20-24000.
Kostnaden var max 10000...
Citera
2024-09-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
60-80 tusen låter mycket när en snabb titt på tabellen visar medelinkomst på 38-40 tusen per månad för en man.
Han skrev iofs bra lön.

Allt under 40 betraktar jag inte som bra lön utan det är vad en svetsare tjänar.

Förut betraktades över 50 som bra lön, nu har gränsen definitivt flyttats till över 60.
Citera
2024-09-06, 03:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ja, iom att kökraften och valutan förstörts så är det påståendet sant. Tack vare skattesystemet så jobbar vi idag måndagar för att täcka våra egna utgifter, resten av veckan jobbar vi för att täcka alla andras utgifter.

Jobbskatteavdragen gör att det lönar sig enormt mycket mer att lönearbeta nu än före 2008.
Citera
2024-09-06, 03:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
Well, i jämförelse från november 2021 är maten 26% dyrare nu ändå då, bl.a. kaffe ökade med 34%.

Om vi introducerar idén att andra människor kan drabbas hårt av ökade matkostnader även om det inte kändes så för dig, hamnar vi i ett scenario där matkostnaderna troligtvis påverkade de flesta familjehushållem. Jag gissar att det innebär både ökade kostnader men framförallt uppoffringar: förmodligen rättar man mun efter matsäck eller matkorg efter plånbok i det här fallet.
Har en familj en liten inkomst kommer prisökningar på obligatoriska saker som mat och husrum kännas mer än om prisökningarna rör lyxkonsumtion.

Försökte googla på det och hittade att en genomsnittlig småbarnsfamilj har matkostnader på ungefär 10000 kr / månaden men jag lyckas inte hinna uppgifter alls på hur den här utvecklingen varit över tid senaste åren. Konstigt!

De flesta småbarnsfamiljerna jag pratar med har slutat med kravmärkt kaffe och ägg, olivolja, apelsinjuice och utlandssemestrar (iofs inte mat). RIP gruyère-osten.
Dyr ost kan man ha och mista men i övrigt anser jag att det är rätt kännbara uppoffringar för att hantera matpriserna..

Löneökningar på 2%/år hjälper inte när reallönerna sjunker, men det är du säkert med på.

Vi får se vad jobbskatteavdraget gör för skillnad, förhoppningsvis blir det bra.

Vet dock inte vad sänkning av skatt på ISK-sparande ska göra för att stimulera konsumtion, nu flyttas ju bara gränsen för hur lite/mycket som är lönsamt att ha i fondsparande.

Jag är väldigt osäker på vad Vänsterpartiet hade kunnat göra för att förändra eller förbättra ekonomin då de i princip aldrig funderar på hur de ska genomföra förslag, allra minst ekonomisk politik. Väntar förväntansfullt på implementerings-vänster men tror jag kommer få vänta länge.

Hur höga matkostnader har en vuxen person då?
Det går väl att äta gott och varierat för 100 kronor om dagen år 2024? Eller har jag missat något?
Citera
2024-09-06, 08:36
Medlem
cacas avatar
Det beror till största delen av vad du har för utgifter.

Belånad upp över öronen, ja då krävs en högre inkomst för kunna leva ett Svensson liv.
Inte en skuld, boende betalt, självklart krävs det mindre inkomst för kunna leva samma liv.

Så inkomsten har mindre betydelse egentligen, det är ens utgifter som avgör. Levde man med små marginaler när räntan var 0 och el, mat mm billigare, klart man får det kämpigt när allt blivit dyrare. Levde man med stora marginaler märker man kanske inte ens av att det kostar mer.

Så generellt säga man behöver tjäna x kr för leva ok är ett felaktigt tänk som bara fungerar om alla i princip har likvärdiga utgifter.

För mig så räcker 2000:- gott och väl, allt betalt, odlar, jagar mm och handlar endast det jag inte kan göra själv som bensin, kaffe osv.
Prata med en granne som bor en bit ifrån, han funderade på skaffa ett extra jobb då ekonomin inte går ihop. Lånetorsk med hyfsat ny villa, elbilar, spanad etc och vanliga arbeten.

Så finns inget bra svar på hur mycket man ska tjäna, kanske när allt är betalt inkl mat ska man ändå ha några 1000 över till sparande.
Citera
2024-09-06, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Ja det är skitsnack. Jag i mellanSverige tjänar 35 papp i månaden före skatt, och det med 39 års erfarenhet som självständig verkstadsmekaniker. Cnc svarv fräs. Men jag kanske är naiv. 🤔

Nej jag tror faktiskt inte att du är naiv jag tror faktiskt att det du säger är faktiskt sanningen.

Efter lite olika diskussioner här så har jag haft lite andra diskussioner sjuksköterskor runt om i landet och det är inte många sjuksköterskor i Stockholm heller som tjänar 45.000 som vissa är de här trådarna menar på är standard lönen för någon sjuksköterska.

Polare till mig jobba som elektriker och har gjort snart 10 år han ligger på 36.000 före skatt.

Jag tror inte att det är speciellt väldigt många som ligger på 50-60.000 i lön för skatt faktiskt
Men alla vill leka rika idag och alla skall vara miljonärer.
Citera
2024-09-06, 11:19
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Nej jag tror faktiskt inte att du är naiv jag tror faktiskt att det du säger är faktiskt sanningen.

Efter lite olika diskussioner här så har jag haft lite andra diskussioner sjuksköterskor runt om i landet och det är inte många sjuksköterskor i Stockholm heller som tjänar 45.000 som vissa är de här trådarna menar på är standard lönen för någon sjuksköterska.

Polare till mig jobba som elektriker och har gjort snart 10 år han ligger på 36.000 före skatt.

Jag tror inte att det är speciellt väldigt många som ligger på 50-60.000 i lön för skatt faktiskt
Men alla vill leka rika idag och alla skall vara miljonärer.

Enligt SCB så tjänade 90% av alla i Sverige 2023 under 57500/månad.
Fördelat på kön blev det enligt följande: Män 61 900 Kvinnor 52 700.
75e percentilen ser ut såhär: Män 47 000 Kvinnor 42 200

Det är således bara drygt 10% av alla kvinnor och ca 20% av alla män som tjänar mer än 50 000/månad.
Citera
2024-09-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Lite så, man minskar konsumtionen och slutar att köpa onödiga varor. Istället går det mesta till räntor.

Exactly, bankerna blir rikare och små företag går i konkurs, same story varje gång,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in