2024-09-04, 15:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Hej Okej, tack för svar. Har bara läst rubrikerna i media men börjat bli nyfiken vad som skett, verkar ju helt vansinnigt alltihopa.

Det är rent fruktansvärt vad som framkommit , men vad som egentligen hänt vet vi inte efter 11k inlägg.

Att tränga in i fallet så här långt in med alla hypoteser och förgreningar kan vara övermäktigt. Det har kommit att handla om PAs bristande arbetsmiljö, kommunens oförmåga att hantera våldsamma brukare, ifrågasatt förvaltarskap, katten Snövit som är kvar hos A, sexuella trakasserier, fusk med certifiering av assistanshundar, As hemska öde att bo ensam med 2 assistenter dygnet runt i ett slags bunker mm mm mm. Men vi får inte skriva mer om sånt, då får du kolla bakåt i tråden vad som finns kvar. Vi som hängt med i tråden vet dessutom en hel del som det inte gått att skriva ut heller pga 1.06. Och nu måste vi fokusera på Essies försvinnande och inget annat.

En bra artikelnserie skrevs i Enköpings Posten tidigare i sommar, av Bengt Johansson. Man kan få en veckas gratis prenumeration som avslutas automatiskt. De artiklar som kommit in nyligen är väldigt friserade men med det i åtanke kan det vara läsvärt. Om du har TikTok kan du kolla där också, finns en hel del dokumentation, plus tre grupper på Facebook. En som är familjens där inläggen hela tiden ändras, för man en arg gubbe på fel ställe blockas man. Två grupper är mer kritiska.

I början av tråden finns en omfattande länksamling men det är så himla mycket att det blir övermäktigt.
Citera
2024-09-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är rent fruktansvärt vad som framkommit , men vad som egentligen hänt vet vi inte efter 11k inlägg.

Att tränga in i fallet så här långt in med alla hypoteser och förgreningar kan vara övermäktigt. Det har kommit att handla om PAs bristande arbetsmiljö, kommunens oförmåga att hantera våldsamma brukare, ifrågasatt förvaltarskap, katten Snövit som är kvar hos A, sexuella trakasserier, fusk med certifiering av assistanshundar, As hemska öde att bo ensam med 2 assistenter dygnet runt i ett slags bunker mm mm mm. Men vi får inte skriva mer om sånt, då får du kolla bakåt i tråden vad som finns kvar. Vi som hängt med i tråden vet dessutom en hel del som det inte gått att skriva ut heller pga 1.06. Och nu måste vi fokusera på Essies försvinnande och inget annat.

En bra artikelnserie skrevs i Enköpings Posten tidigare i sommar, av Bengt Johansson. Man kan få en veckas gratis prenumeration som avslutas automatiskt. De artiklar som kommit in nyligen är väldigt friserade men med det i åtanke kan det vara läsvärt. Om du har TikTok kan du kolla där också, finns en hel del dokumentation, plus tre grupper på Facebook. En som är familjens där inläggen hela tiden ändras, för man en arg gubbe på fel ställe blockas man. Två grupper är mer kritiska.

I början av tråden finns en omfattande länksamling men det är så himla mycket att det blir övermäktigt.
Å suck det låter bedrövligt!!!

Tack för sammanfattningen
Citera
2024-09-05, 06:39
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Om du nu är så säker på att jycken lever får du gärna presentera något underlag för det.
Om jag har/hade underlag skulle jag oavsett inte "presentera" det här.
Som sagt det fanns inlägg nyligen i "ska hem" den var ju "öppen" ett kort tag nyligen
Citera
2024-09-05, 07:42
Bannlyst
Citat:
Helt rätt. Det vore ju mer rationellt att avliva. Men jag tänker att JS med sina kontakter har möjlighet till omplacering. Det kan vara hos en släkting, kompanjon i företaget, uppfödaren (som inte har yttrat sig alls), någon hon litar på. Jag vet ju inte hurdan hon är som person, men rimligen borde hon vara djurvän och ha känslor för hunden. Dålig ekonomi och misslyckade satsningar (coronahundar) har gjort att hon tänjt på reglerna och sedan satt hon i smeten när assistenterna kom med filmbevis.

Ett annat scenario är att Ps filmer är oförfalskade och att det är JS som lockar på Essie. Inte så troligt men om vi ska resonera fram och tillbaka kan man ta upp det.

Vill gärna landa i att Essie lever och har det bra, önsketänkande...

Det kan vara A som haft ihjäl eller svårt skadat Essie. P som fått tokspel på den värdelösa hunden, han har ju något allvarligt fel på sin empati. Eller farfar som agerat som den militär han är och skjutit henne. Alternativt omplacerat henne på resan norrut.

Vad som talar emot att det ska vara impulsivt är det snygga upplägget. Att koka ihop detta är inte gjort i en handvändning. De har ju haft gott om tid att förbereda sig eftersom JS förvarnat, så på så sätt är hon inblandad.

I så fall tror jag det är LÖ som skötte avlivning och nedgrävning. Någon från Enköping skrev att LÖ brukar fixa PÖs misstag när han strulat till det för sig. En annan att Essie kunde finnas i Fjärdhundra, en plats med anknytning till familjen. Om Essie varit nergrävd där tror jag de flyttat på henne och hon kommer aldrig hittats.

Hej! 😸

Det finns en sammanfattning i början av tråden, men den är delvis inaktuell.

Vad jag skrev är ett tänkbart scenario, du ska inte ta det som ett löst fall.

Att hunden lever var riktat till medlemmen Pinkies. Det jag skrev till dig står ovanför hennes citat.

Man söker efter döda människor på ett helt annat vis och det är svårare att fixa undan ett människolik. Så om hon är död kommer hon inte hittas tror jag.

Nja, jag tycker mig se rätt ofta att man inte hittar liken, fast de vet att personen är död ..
Då de ibland ringt någon o sagt att ...... är ute efter personen ifråga..
Men hittar inte kroppen..
Argentina modellen är väl en av de möjligheterna, som myndigheterna höll på med för cirka 35år sedan...

Men nu handlar det om hunden och jag tror att den är avrättad. Eventuellt utsatt för mycket mycket hög hetta liknande kremering ...
Jag tror att polisen ska ta ett snack med de som har sån tillgång till sådant.
Blod måste det finnas nånstans, tror jag.
Den var på gräsmattan o helt plötsligt så blev det inte något på filmen...
Man måste vara inomhus nära mottagaren som samlar in information ifrån kameror för att sätta igång en störningssändare, därav så blir det inte något på filmen..
Tror att filmerna har kopierats av polisens tekniker, där kan de se om dotter har varit våldsam mot djuren dessutom...
Jag tror att P.Ö är boven i detta..
Tycker att det är för mycket villospår denna håller på med...
Varifrån ska den få 100.000 kr ifrån undrar jag...
Citera
2024-09-05, 08:41
Medlem
HappySnowmans avatar
Sen semestern tog slut har jag inte haft tid att följa med i tråden längre. Kanske har detta tagits upp tidigare. Men jag undrar över kvällen när hunden försvann? De där bilspåren på baksidan som PÖ pratade om, har NÅGON annan än han sett dem och kan vidimera att de faktiskt fanns? Och hur var det med deltagande från frivilliga under kvällen? Är det NÅGON som har klivit fram och sagt att de var med och letade? (Förutom de där sökhundarna som PÖ tydligen ringde in.) Och sökte verkligen polisen rent fysiskt i närområdet?

Jag undrar eftersom de uppgifterna nu förekommer igen i den senaste artikeln från Enköpingsposten:

"Det enda spår som fysiskt lämnats efter en eventuell förövare är bilspår på gräsmattan utanför trädgårdshäcken. Omedelbara sökningar i närområdet av både polis och frivilliga gav inte några resultat."

Om detta verkligen stämmer så tycker jag att det är intressant, för jag har inte haft det klart för mig tidigare. Och om det INTE stämmer så blir jag väldigt besviken på Enköpingsposten, att man skriver saker som PÖ påstått utan att kontrollera sanningshalten.
Citera
2024-09-05, 08:50
Avslutad
Citat:
Det troligaste är att JS och familjen har kokat ihop denna soppa. Båda parter vinner på detta upplägg. Därför finns det en chans att Essie lever och är omplacerad hos någon av JS hundkontakter.

Vad jag kommit fram till efter att noga ha följt fallet.

Har inte släppt din hypotes, bara att jag tror mer på att JS har varit med och arrangerat något.

vem är JS?
Citera
2024-09-05, 11:12
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vem är JS?
Jo*anna Strand* (*=h), assistanshundstränaren som sålde Essie till familjen.
Citera
2024-09-05, 11:20
Medlem
Miltonnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Sen semestern tog slut har jag inte haft tid att följa med i tråden längre. Kanske har detta tagits upp tidigare. Men jag undrar över kvällen när hunden försvann? De där bilspåren på baksidan som PÖ pratade om, har NÅGON annan än han sett dem och kan vidimera att de faktiskt fanns? Och hur var det med deltagande från frivilliga under kvällen? Är det NÅGON som har klivit fram och sagt att de var med och letade? (Förutom de där sökhundarna som PÖ tydligen ringde in.) Och sökte verkligen polisen rent fysiskt i närområdet?

Jag undrar eftersom de uppgifterna nu förekommer igen i den senaste artikeln från Enköpingsposten:

"Det enda spår som fysiskt lämnats efter en eventuell förövare är bilspår på gräsmattan utanför trädgårdshäcken. Omedelbara sökningar i närområdet av både polis och frivilliga gav inte några resultat."

Om detta verkligen stämmer så tycker jag att det är intressant, för jag har inte haft det klart för mig tidigare. Och om det INTE stämmer så blir jag väldigt besviken på Enköpingsposten, att man skriver saker som PÖ påstått utan att kontrollera sanningshalten.

Ja, man få ju verkligen hoppas att EP kontrollerat sanningshalten PÖ:s påståenden. Fast om polisen inte varit med och sökt får man ju hoppas att se dementerat. Om de nu läser EP. Jag undrar också över alla jättemånga frivilliga sökare, de är så tysta. Kan de inte bara kliva fram och säga att de deltagit? Fast de läser kanske inte Flashback och förstår inte att informationen är efterfrågad.

Flera saker jag funderar på som möjligen redan betats av någonstans i tråden:

När sågs Essie senast av någon PA? Det var ju dubbelbemanning kl 22:20 och då borde det varit minst en PA förutom mamman (som ju setts på övervakningsfilm aktuell tid (om den är äkta)). Har polisen förhört denne PA om omständigheterna. Även om PA ev. gått och lagt sig måste PA ha vaknat av uppståndelsen det måste ha blivit när hunden inte kunde hittas, de måste ju ha letat inomhus också ifall hunden slunkit in? Har läst någons teori om att Essie skulle ha kunnat försvinna tidigare än anmäld datum, det borde ju kunna bekräftas eller dementeras med hjälp av intervjuer med PA:s.

Polisens arbete med anmälan verkar gå ut på att se om det finns några rimliga uppslag att jobba efter, eller någon man kan hålla ett nytt förhör med (enl. sista artikeln i Essie-serien), då låter det ju som de hållit några förhör iallafall. Kanske med PA? Vem skulle de mer kunna hålla förhör med som skulle kunna ge något? De har förhoppningsvis också tagit med infon om att LS skulle komma på oanmält besök. Att Essie försvann precis innan borde väl vara väldigt intressant. Det skulle vara optimalt om polisen kunde hålla förhör med PA:na som gjort anmälningarna om misshandel av Essie, men om de fortsatt väljer att vara anonyma går ju inte det.
En gång i tiden anklagade PÖ en specifik PA för inblandning i stölden, fick t.o.m. upp spår utanför PA:s adress(!) Har polisen förhört stackars PA ang. detta, och vad kom fram av det? Inget som ledde till Essie uppenbarligen.

Ang. de 100 000 kr i hittelön. Vem, som var skyldig till stölden (PÖ hävdar stöld), skulle röja sig för 100 000? Eller skulle de återlämna hunden anonymt? Och få pengarna levererade anonymt? Till någon obevakad papperskorg eller något? Förstår inte det där med den orimliga hittelönen. Ingenting är rimligt med den, tyder bara på att PÖ räknade med att aldrig behöva betala ut beloppet.

Vet vi vad de har för försäkring och hur hög livförsäkringen är? Om den betalas ut tre månader efter anmälan så är det om ca fem veckor

Jag försöker komma på mer uppslag som skulle kunna hjälpa till att hitta Essie, död eller levande, men det känns svårt. Polisen kanske inte har möjlighet att lägga ner större resurser på att hitta Essie utan de måste kanske invänta en skänk från ovan. Jag hade hoppats på att de hade möjlighet att syna alla sömmar i fallet. Alla sömmar och var de leder. Och innerst inne hoppas jag de faktiskt gör det, men ligger lågt i intervjuer och jobbar i det tysta.
Senast redigerad av Miltonni 2024-09-05 kl. 12:17.
Citera
2024-09-05, 11:53
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman

P visar bilspåren på sin mobil i nått nyhetsinslag. Det säger ändå inget. De bilspåren kan ha gjorts närsomhelst.
Citera
2024-09-05, 12:06
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
P visar bilspåren på sin mobil i nått nyhetsinslag. Det säger ändå inget. De bilspåren kan ha gjorts närsomhelst.
Ok. Sant. Men syntes det i alla fall att de var gjorda på den platsen? Eller var det bara ett foto på ett bilspår i gräs, där platsen inte kunde identifieras?

Jag tänker nu specifikt på Enköpingsposten och hur de formulerade sig. Om det syntes att det var bilspår på PÖ:s allmänning (oavsett när och hur de må ha hamnat där) så har de torrt på fötterna när det gäller just den meningen.
Citera
2024-09-05, 12:11
Medlem
Hur i helvete har en tråd om en försvunnen hund nått nästan 1000 sidor?!
Citera
2024-09-05, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
Hur i helvete har en tråd om en försvunnen hund nått nästan 1000 sidor?!
Gubben i familjen slog på stora trumman med insamlingar via swish, gick ut i media osv och då hittade Flashbackdetektiverna en massa konstigheter kring hela historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in