Citat:
Ursprungligen postat av
HappySnowman
Sen semestern tog slut har jag inte haft tid att följa med i tråden längre. Kanske har detta tagits upp tidigare. Men jag undrar över kvällen när hunden försvann? De där bilspåren på baksidan som PÖ pratade om, har NÅGON annan än han sett dem och kan vidimera att de faktiskt fanns? Och hur var det med deltagande från frivilliga under kvällen? Är det NÅGON som har klivit fram och sagt att de var med och letade? (Förutom de där sökhundarna som PÖ tydligen ringde in.) Och sökte verkligen polisen rent fysiskt i närområdet?
Jag undrar eftersom de uppgifterna nu förekommer igen i den senaste artikeln från Enköpingsposten:
"Det enda spår som fysiskt lämnats efter en eventuell förövare är bilspår på gräsmattan utanför trädgårdshäcken. Omedelbara sökningar i närområdet av både polis och frivilliga gav inte några resultat."
Om detta verkligen stämmer så tycker jag att det är intressant, för jag har inte haft det klart för mig tidigare. Och om det INTE stämmer så blir jag väldigt besviken på Enköpingsposten, att man skriver saker som PÖ påstått utan att kontrollera sanningshalten.
Ja, man få ju verkligen hoppas att EP kontrollerat sanningshalten PÖ:s påståenden. Fast om polisen inte varit med och sökt får man ju hoppas att se dementerat. Om de nu läser EP. Jag undrar också över alla jättemånga frivilliga sökare, de är så tysta. Kan de inte bara kliva fram och säga att de deltagit? Fast de läser kanske inte Flashback och förstår inte att informationen är efterfrågad.
Flera saker jag funderar på som möjligen redan betats av någonstans i tråden:
När sågs Essie senast av någon PA? Det var ju dubbelbemanning kl 22:20 och då borde det varit minst en PA förutom mamman (som ju setts på övervakningsfilm aktuell tid (om den är äkta)). Har polisen förhört denne PA om omständigheterna. Även om PA ev. gått och lagt sig måste PA ha vaknat av uppståndelsen det måste ha blivit när hunden inte kunde hittas, de måste ju ha letat inomhus också ifall hunden slunkit in? Har läst någons teori om att Essie skulle ha kunnat försvinna tidigare än anmäld datum, det borde ju kunna bekräftas eller dementeras med hjälp av intervjuer med PA:s.
Polisens arbete med anmälan verkar gå ut på att se om det finns några rimliga uppslag att jobba efter, eller någon man kan hålla ett nytt förhör med (enl. sista artikeln i Essie-serien), då låter det ju som de hållit några förhör iallafall. Kanske med PA? Vem skulle de mer kunna hålla förhör med som skulle kunna ge något? De har förhoppningsvis också tagit med infon om att LS skulle komma på oanmält besök. Att Essie försvann precis innan borde väl vara väldigt intressant. Det skulle vara optimalt om polisen kunde hålla förhör med PA:na som gjort anmälningarna om misshandel av Essie, men om de fortsatt väljer att vara anonyma går ju inte det.
En gång i tiden anklagade PÖ en specifik PA för inblandning i stölden, fick t.o.m. upp spår utanför PA:s adress(!) Har polisen förhört stackars PA ang. detta, och vad kom fram av det? Inget som ledde till Essie uppenbarligen.
Ang. de 100 000 kr i hittelön. Vem, som var skyldig till stölden (PÖ hävdar stöld), skulle röja sig för 100 000? Eller skulle de återlämna hunden anonymt? Och få pengarna levererade anonymt? Till någon obevakad papperskorg eller något? Förstår inte det där med den orimliga hittelönen. Ingenting är rimligt med den, tyder bara på att PÖ räknade med att aldrig behöva betala ut beloppet.
Vet vi vad de har för försäkring och hur hög livförsäkringen är? Om den betalas ut tre månader efter anmälan så är det om ca fem veckor
Jag försöker komma på mer uppslag som skulle kunna hjälpa till att hitta Essie, död eller levande, men det känns svårt. Polisen kanske inte har möjlighet att lägga ner större resurser på att hitta Essie utan de måste kanske invänta en skänk från ovan. Jag hade hoppats på att de hade möjlighet att syna alla sömmar i fallet. Alla sömmar och var de leder. Och innerst inne hoppas jag de faktiskt gör det, men ligger lågt i intervjuer och jobbar i det tysta.