2024-09-05, 10:11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Har en arab bekant som jobbat på Riddermark en tid (han tyckte inte han fick tillräckligt betalt så han slutade) han sa att de fifflar och att svenne idioter inte har koll på nåt och blir blåsta.

De fixar med serviceindikeringar och annat med. De som säljer bilarna har förutom ingen kunskap alls om bilar inte heller något intresse mer än att kränga iväg dessa omgående, de behöver inte ha några förkunskaper alls så, på den anläggningen anställdes kompisars kompisar.

Samma gäller med Kamux, redan för 5, 6 år sen fick jag höra av en kollegas son som då jobbade där som försäljare att de fifflade med att släcka ner lampor etc. som lyste. Där hade de även en deal med en lokal ad-bil verkstad för att sminka till och nöd-lös fixa fel.

Så, man kan garanterat få sin bil med problem krängd dit, köpa däremot... Och medtanke på det stora antalet fordon de faktiskt omsätter så hamnar ju många "fixade" bilar ute i omlopp ganska omgående med fel och brister som andra kan komma att åka på skit med i 3e, 4e hand.

Sådels kommer beg marknaden att bli sämre i skick - så att säga, än förr. Där duktiga Svenssons skött om bilar och haft med en större del "pålitliga" bilförsäljare att göra med, raseras nu totalt av såna stora skojare som Kamux och Riddermark.
Citera
2024-09-05, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det kan man ju tycka men det är väl mer relevant att hata på den som konstruerat belönings och lönessysten som driver fram deras beteende!?

Kräken lär garanterat agera på ett sådant sätt att ledningen inte ens förstår vad som pågår. Inte för att det är något försvar.
Citera
2024-09-05, 12:06
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Finns ju massor av folk som byter bil för att leasingperioden går ut, för att de vill ha en större bil, för att de vill ha en nyare/coolare bil osv osv, eller i en del fall för att de behöver en billigare bil. Knappast så att folk bara säljer sin bil för att den är skräp.
De bra bilarna hamnar på andra ställen. Riddermark får de bilar jag beskriver.
Citera
2024-09-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jomen läs artikeln. Naturligtvis ljuger de på uppdrag. Alla är inblandade i bluffarna.

Tvärtom, chauffören förmedlar endast informationen som inköparna meddelar dom i whatsapp chattar. Så chaufförerna ljuger fortfarande inte om fel på bilarna, det är inköp som gör det och är sällan de ringer upp kunderna för att berätta om dessa problem. Det är enklare för inköparen att berätta för chauffören vad den ska säga och gömma sig bakom en skärm på ett kontor så den slipper sura kunder
Citera
2024-09-05, 12:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
På vilket vis har en målinriktad och säljsugen säljare ansvar för att han eller hon får serverat produkter som är undermåliga?

Hans eller hennes jobb är väl just att sälja och inte att vara besiktningsman/bilmekaniker?

Det är väl ändå ledningens ansvar att tillhandahålla varor som håller måttet och att skapa ett provisionssystem där drivkraften riktas åt att kunden ska bli nöjd om det nu är huvudmålet för ledningen?

En säljare ska sälja i rollen som säljare. Sedan är det ju varje företags egen sak hur de organiserar sig. Om ett företag väljer att ha kombinationstjänster där att sälja bara är en del i tjänsten så är det inget vare sig du eller jag har något att göra med.

Alla kommersiella företag har ett enda syfte och det är att maximera vinsten. Produkter, leveranser, garantier, bemötande och andra faktorer är medel som ska ge resultatet. Vinst är intäkter minus kostnader så det är en balans mellan dessa som maximerar vinsten.

Är du kund, presumtiv kund eller potentiell kund så är det ditt ansvar att fatta köpbeslut och kommunicera eventuella synpunkter till företaget. Om företaget inte ger dig respons du anser att de borde gjort och är missnöjd med affären så får du kontakta ARN. Tyvärr verkar många nuförtiden i stället välja att kontakta Aftonbladet när de upplever missnöje.
Citera
2024-09-05, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Har en arab bekant som jobbat på Riddermark en tid (han tyckte inte han fick tillräckligt betalt så han slutade) han sa att de fifflar och att svenne idioter inte har koll på nåt och blir blåsta.

De fixar med serviceindikeringar och annat med. De som säljer bilarna har förutom ingen kunskap alls om bilar inte heller något intresse mer än att kränga iväg dessa omgående, de behöver inte ha några förkunskaper alls så, på den anläggningen anställdes kompisars kompisar.

Samma gäller med Kamux, redan för 5, 6 år sen fick jag höra av en kollegas son som då jobbade där som försäljare att de fifflade med att släcka ner lampor etc. som lyste. Där hade de även en deal med en lokal ad-bil verkstad för att sminka till och nöd-lös fixa fel.

Så, man kan garanterat få sin bil med problem krängd dit, köpa däremot... Och medtanke på det stora antalet fordon de faktiskt omsätter så hamnar ju många "fixade" bilar ute i omlopp ganska omgående med fel och brister som andra kan komma att åka på skit med i 3e, 4e hand.

Sådels kommer beg marknaden att bli sämre i skick - så att säga, än förr. Där duktiga Svenssons skött om bilar och haft med en större del "pålitliga" bilförsäljare att göra med, raseras nu totalt av såna stora skojare som Kamux och Riddermark.

Det kanske är din kompis som är en nolla och ljuger eller så kanske du ljuger eller överdriver. Varför har du inte lagt upp en tråd om detta du påstår tidigare förresten?
Citera
2024-09-05, 13:02
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är också min teori. Det är ett individproblem hos ett företag som växt lite väl fort och omsätter stora mängder bilar, då kommer det dessvärre att begås misstag på några av affärerna. Några konkreta bevis för fusk presenteras inte av reportrarna, ingen dokumentation, ingen säljare som fått uttala sig. Ingenting. Allt lämnas till läsarnas fantasier att avgöra vad som hänt och då vet vi ju hur det slutar. Som i denna tråd ungefär.

Helt enig! Ingenting presenterades. Bara påhopp och med insinuationer från Aschberg med följe. Att det finns skitbilar är inget nytt, nya bilar är ibland inte bättre dom. Och det är alltid svårt att få hjälp oavsett märke upplever jag.
Citera
2024-09-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De hade ingenting och påstod samma sak om och om igen. Att ta upp enstaka exempel saknar betydelse. Var det anmält på något sätt eftersom du nämner vittnesmål? Vad betyder »värdelös« i detta sammanhang, var bilen helt utan värde?

Det var jag som nämnde att det saknades bevisvärde som skulle hålla i en rättegång. Jag skrev inte att VD skulle nämna det. Du får hålla isär dina osakligheter från min sakframställan.

”Sakframställan”…😂

Först har reportrarna INGENTING, sen tar de (underligt nog) upp ENSTAKA EXEMPEL (som de inte hade), till slut trasslar du in dig i semantik avseende om en bil för en halv miljon - och 17 tidigare ägare - helt saknar värde.

Det är inte poängen. Killen har blivit blåst.

Med ”advokater” som du behövs inga åklagare.

Riddermark är ett företag som bör undvikas som pesten.
Citera
2024-09-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Helt enig! Ingenting presenterades. Bara påhopp och med insinuationer från Aschberg med följe. Att det finns skitbilar är inget nytt, nya bilar är ibland inte bättre dom. Och det är alltid svårt att få hjälp oavsett märke upplever jag.

Om du inte såg, eller hörde, exempel på hur Riddermark systematiskt blåser både säljare och köpare så titta igen.
Citera
2024-09-05, 13:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
”Sakframställan”…😂

Först har reportrarna INGENTING, sen tar de (underligt nog) upp ENSTAKA EXEMPEL (som de inte hade), till slut trasslar du in dig i semantik avseende om en bil för en halv miljon - och 17 tidigare ägare - helt saknar värde.

Det är inte poängen. Killen har blivit blåst.

Med ”advokater” som du behövs inga åklagare.

Riddermark är ett företag som bör undvikas som pesten.

Jag trasslar inte in mig i något. Det det du som gör så. Jag frågade vad du menar med »värdelös« och »vittnesuppgifter«. Du kan inte svara och börjar i stället yra om »advokater«. Det du sedan tar upp om »17 ägare« är ju ett enstaka fall och vad vet du egentligen om det för övrigt? Du vet ingenting annat än det du hört Aftonbladet föra fram och reagerar som pöbeln utan att tänka själv.

Jag har aldrig köpt eller sålt något via Riddermark och har ingen aning om företaget mer än att det haft en provocerande reklamslogan som jag inte tyckte var särskilt bra. Det jag kan konstatera, och som jag skrivit i några inlägg, är att det inte finns en enda tråd om Riddermark och deras metoder på Flashback tidigare förutom en där TS var missnöjd med att säljarna på Riddermark inte var tillräckligt sugna att sälja. Med tanke på vad som nu postas i denna tråd borde det ju ha funnits minst en missnöjestråd angående deras »metoder« på ett så grävande forum som Flashback. Att det inte gör det säger en del.

Sedan är det ju detta med enstaka exempel. För två år sedan köpte en äldre släkting till min granne en Volvo hos auktoriserad Volvoförsäljare. Ingen dyr bil (cirka 100.000:-) årsmodell 2013. Efter att ha köpt den fick han tre månaders garanti. När det hade gått någon månad över denna tidpunkt började den ena efter den andra varningslampan att lysa. Volvoförsäljaren tog in bilen och felsökte samt gjorde något som kunden fick betala. Detta fortgick upprepande och de hittade inte felet. Det slutade med att kunden fick betala 35000:- innan de slutligen, på något sätt, lyckades komma till rätta med det. Jag tyckte det var helt barockt hur detta kunde ske och att firman inte stod för något. Pratade med honom härom veckan och tydligen har det varit bra sedan dess, men som sagt 35000:- som de inte gav någon rabatt på. Jag tror inte att det bara var något som endast hände där och då. Bilfirmor blåser den som inte kan stå på sig.

Aftonbladet hade ingenting att komma med som säkert inte skulle kunna hittas hos andra företag. Var och en väljer ju vem de vill göra affärer med. Jag kommer nog inte att göra det med Riddermark, men det hade jag inte gjort även utan denna tråd eller Aftonbladets »granskning«. Deras reklamslogan fick mig avogt inställd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-09-05 kl. 13:43.
Citera
2024-09-05, 14:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streber13
Tvärtom, chauffören förmedlar endast informationen som inköparna meddelar dom i whatsapp chattar. Så chaufförerna ljuger fortfarande inte om fel på bilarna, det är inköp som gör det och är sällan de ringer upp kunderna för att berätta om dessa problem. Det är enklare för inköparen att berätta för chauffören vad den ska säga och gömma sig bakom en skärm på ett kontor så den slipper sura kunder
Ja, som sagt, jag har aldrig haft med Riddermark att göra, utan jag refererar en artikel i Aftonbladet. Länk till artikeln finns i mitt inlägg.

I den artikeln påstår Aftonbladet att de har en intervju med en före detta chaufför för Zäkra, och hon hävdar bestämt att chaufförerna är beordrade att låtsas att de hittar fel på bilarna när de hämtar dem. Men det är naturligtvis möjligt att Aftonbladet bara hittat på alltihopa och skrivit ihop en helt lögnaktig artikel.
Citera
2024-09-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag trasslar inte in mig i något. Det det du som gör så. Jag frågade vad du menar med »värdelös« och »vittnesuppgifter«. Du kan inte svara och börjar i stället yra om »advokater«. Det du sedan tar upp om »17 ägare« är ju ett enstaka fall och vad vet du egentligen om det för övrigt? Du vet ingenting annat än det du hört Aftonbladet föra fram och reagerar som pöbeln utan att tänka själv.

Jag har aldrig köpt eller sålt något via Riddermark och har ingen aning om företaget mer än att det haft en provocerande reklamslogan som jag inte tyckte var särskilt bra. Det jag kan konstatera, och som jag skrivit i några inlägg, är att det inte finns en enda tråd om Riddermark och deras metoder på Flashback tidigare förutom en där TS var missnöjd med att säljarna på Riddermark inte var tillräckligt sugna att sälja. Med tanke på vad som nu postas i denna tråd borde det ju ha funnits minst en missnöjestråd angående deras »metoder« på ett så grävande forum som Flashback. Att det inte gör det säger en del.

Sedan är det ju detta med enstaka exempel. För två år sedan köpte en äldre släkting till min granne en Volvo hos auktoriserad Volvoförsäljare. Ingen dyr bil (cirka 100.000:-) årsmodell 2013. Efter att ha köpt den fick han tre månaders garanti. När det hade gått någon månad över denna tidpunkt började den ena efter den andra varningslampan att lysa. Volvoförsäljaren tog in bilen och felsökte samt gjorde något som kunden fick betala. Detta fortgick upprepande och de hittade inte felet. Det slutade med att kunden fick betala 35000:- innan de slutligen, på något sätt, lyckades komma till rätta med det. Jag tyckte det var helt barockt hur detta kunde ske och att firman inte stod för något. Pratade med honom härom veckan och tydligen har det varit bra sedan dess, men som sagt 35000:- som de inte gav någon rabatt på. Jag tror inte att det bara var något som endast hände där och då. Bilfirmor blåser den som inte kan stå på sig.

Aftonbladet hade ingenting att komma med som säkert inte skulle kunna hittas hos andra företag. Var och en väljer ju vem de vill göra affärer med. Jag kommer nog inte att göra det med Riddermark, men det hade jag inte gjort även utan denna tråd eller Aftonbladets »granskning«. Deras reklamslogan fick mig avogt inställd.

Du trasslar in dig i semantik och hugger på ordet ”värdelös” när Riddermark lurat på en ung man en bil för en halv mille, en bil som haft 17 ägare och som inte går att köra utan rent av är livsfarlig.

Detta illustrerades även tydligt i programmet, då bilen plötsligt gick upp i varv, men du var väl ute och satte på kokkaffe då.

Bilen är ”värdelös” för den blåsta grabben eftersom Riddermark vägrar att häva köpet, även om killen kan sälja den i delar.

Förstår du bättre nu?

”Enstaka fall” är det inte när en mängd tidigare och nuvarande anställda vittnar om en toxisk företagskultur utan moral där personalen till och med hetsas av cheferna att blåsa kunder.

PS. Om du inbillar dig att alla företag som inte har en tråd på FB sköter sig exemplariskt så tycker jag uppriktigt synd om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in