2024-09-05, 00:13
Medlem
Jag tänker ta bort mig . Men kan man ta sig tillbaka synlig hos ratsit igen om man skulle vilja det?
2024-09-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Jag tänker ta bort mig . Men kan man ta sig tillbaka synlig hos ratsit igen om man skulle vilja det?

Ja, de blir nog glada om någon vill vara med där.
2024-09-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ja, de blir nog glada om någon vill vara med där.

HAHA.
2024-09-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Ja, de sidor du nämnde kan man också ta bort sig ifrån. Eller mer specifikt begära radering av personuppgifter enligt GDPR artikel 17.

Jag förstår att du är skeptisk mot oss som vill vara anonyma. Men det är absolut inget konstigt, och det är ett kulturskifte som börjar nu i frågan.

Fenomenet att kunna kolla upp allt om alla helst är ganska nytt om man tänker efter. Många av dessa sidor är relativt nya, och speciellt före sociala mediers stora intåg runt 2007-2010 så var man ganska anonym.

Några vanliga anledningar:
- Man vill minska risken för bedrägerier
- Man vill minska risken för inbrott
- Man vill minska risken för stalking
- Man vill minska sitt footprint på internet
- Man har en princip om att värna om sin integritet och sina personuppgifter
- Man vill inte att dessa företag tjänar pengar på att exploatera dina personuppgifter

Sant. Hoppas så många som möjligt tar bort sig från skitsidorna.
2024-09-05, 00:42
Medlem
NirvanAs avatar
Får fortfarande fram mitt namn, adress osv i själva sökningen men när jag klickar på det står det att personen inte finns med i registret...ska man inte tas bort helt ?
2024-09-05, 00:48
Medlem
ArgusStarks avatar
Ungefär hur lång tid tar det tills mr koll tagit bort en?
2024-09-05, 00:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Får fortfarande fram mitt namn, adress osv i själva sökningen men när jag klickar på det står det att personen inte finns med i registret...ska man inte tas bort helt ?

Begära borttagning av personligt innehåll från Google Sök:

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Använt denna mall som skäl till borttagning...
1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.
2024-09-05, 00:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusStark
Ungefär hur lång tid tar det tills mr koll tagit bort en?

Max ett dygn.
2024-09-05, 01:03
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Vilka sajter syftar du på? Är man tvungen att betala för det så kanske det är lägre risk i alla fall.

Han syftar nog på skatteverket.
2024-09-05, 01:05
Medlem
ArgusStarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Max ett dygn.

Det är bra! Men försvinner man även från deras sök? Dvs när man söker kommer det en rullgardin med ens namn o adress innan man kommer till själva sidan med all info

Försvinner även det från Google eller måste man ta bort via Google formuläret?
2024-09-05, 01:06
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Använd deras kontaktformulär eller info@birthday.se och be om att bli borttagen. Dock verkar det som att de inte tar bort alla helt utan bara döljer dom i det öppna söket.

Dem tar bort en. Det gäller att hota med stämning, och terrorisera dem med mails. Har tagit bort hela min släkt där också.
2024-09-05, 01:12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Begära borttagning av personligt innehåll från Google Sök:

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Använt denna mall som skäl till borttagning...
1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.
Syftade på ratsit nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in