2024-09-04, 23:34
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det har du rätt i att man kan göra. Men det är ju skadligare att man ens uppgifter ligger på en sådan sida där kriminella letar oskyldiga offer, än att någon tar bort dom.

Kan vem som helst ta bort dig så kan också vem som helst stoppa tillbaka dig på söktjänsterna.
2024-09-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja. Jag är borttagen från samtliga sidor nu äntligen.

Finns det ingen info som visas nu då?
2024-09-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Kan vem som helst ta bort dig så kan också vem som helst stoppa tillbaka dig på söktjänsterna.

Eh va
2024-09-04, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrandiosaMexicana
Kan man åberopa gdpr lagen och stämma dom och få ut skadestånd om dom vägrar ta bort!?

Hänvisa gärna till Artikel 17

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/introduktion-till-gdpr/dataskyddsforordningen-i-fulltext/#A17
2024-09-04, 23:47
Medlem
En exponerad adress har ju nackdelar, men jag tycker att det är bra kunna söka upp ifall någon är dömd för något vid hyre/köp av bostad tex
Senast redigerad av User-01 2024-09-04 kl. 23:58.
2024-09-04, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
En exponerad adress har ju nackdelar, men jag tycker att det är bra kunna söka upp ifall nån dömd för något vid hyre/köp av bostad tex
Då kan du ju be personen att ta med en kopia av belastningsregistret. Som man gjorde förr i tiden.

Frågan är: Kan min information missbrukas?
Svaret som dyker upp i mitt huvud är solklart JA. Då vill jag inte att den ska ligga där.

Det ultimata vore om man fick ett mail som lyder: Denna företag/person vill ta del av den här informationen om dig. Godkänner du detta? Ja eller Nej.
Då kan åtminstone var och en bestämma själv.
Såsom det är nu, är otroligt naivt och nonchalant. Men det kan vi tacka våra odugliga politiker för antar jag.
2024-09-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden

Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Eh va

Han menar att på sidor som Birthday.se som ej har bankid-identifiering vid borttagning av ens uppgifter så kan det tänkas att vem som helst kan både ta bort dig men då även låtsas vara du och be sidan lägga tillbaks dig på den. Allt som krävs verkar ju vara att skicka ett mejl.
2024-09-05, 00:08
Medlem
Citat:
Han menar att på sidor som Birthday.se som ej har bankid-identifiering vid borttagning av ens uppgifter så kan det tänkas att vem som helst kan både ta bort dig men då även låtsas vara du och be sidan lägga tillbaks dig på den. Allt som krävs verkar ju vara att skicka ett mejl.

Fast ändå vilken människa gör ens något sånt i syfte att nån annans uppgifter ska läggas upp? Långsökt
2024-09-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Fattar inte ens argumentet om att ha något att dölja. Nån idiot påstod att massa knarkare och psykon är alla som tar bort sina uppgifter men sånt står ju inte på MrKoll..! Det som står på MrKoll är exakt ålder, adress, karta och beskrivning exakt var man bor, inkomstuppgifter.
Det är snarare så att om du är en fattig knarkare vars fritidsintresse är att stalka och trakassera folk så är det ju inte DU folk snokar på, utan du är knäppskallen folk vill bli av med.
Har man pengar är man en måltavla, har man en villa är man en måltavla, är man minsta offentlig så är man en måltavla, osv.
Det är bara Flashbacks stalkers och Krösa-Major som inte har något eget liv som får spel nu när fler och fler tar tag i sin integritet. Färre personer att snoka på.
Och sen alla kriminella då som använder Mr koll och ratsit osv.

Exakt, det är telefonbedragare detta är dåligt för, när de inte längre kan söka upp Agda, 95 och lura av hennes bank-id och pengar hon sparat hela sitt liv.
2024-09-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Fast ändå vilken människa gör ens något sånt i syfte att nån annans uppgifter ska läggas upp? Långsökt

Kanske någon som vill veta var en specifik person bor.
2024-09-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Ett smått tidslöseri då folk fortfarande kommer vara sökbara på vissa sajter och tjänster om man inte har en skyddad identitet..

Vilka sajter syftar du på? Är man tvungen att betala för det så kanske det är lägre risk i alla fall.
2024-09-05, 00:11
Medlem
Citat:
Kanske någon som vill veta var en specifik person bor.

Hehe såklart tänkte inte på det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in