2024-09-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Märks att det är många Allan Ballan fjortisar i tråden. Jag är inte ett skit intresserad av vad ni gör med Ratsit men jag kan lova att när ni sitter vid köksbordet ensamma vid 75 års ålder och inte kan söka efter era kompisar ni inte sett eller hört från eller träffat de senaste 50 åren därför att det är så j-a inne att inte synas.

Jeez... Detta är generationen som ska föra Sverige framåt. Men kom igen när ni fått hår på den.

Vem fan bryr sig om att göra något sånt på ålderns höst? Skaffa dig ett liv och lite social kompetens istället så du behåller kontakten med de du är intresserad av.
2024-09-04, 09:06
Medlem
irrelevants avatar
Hur funkar det med Lexbase? Jag har inget brottsregister, men har man ändå en egen sida där det står "x är inte med i brottsregistret" eller dylikt?
2024-09-04, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Ratsit ja, men Merinfo, Mrkoll och alla andra sidor då? Skulle aldrig inleda någon form av relation (affärs eller personlig) med någon som gör sig så anonym - om det inte finns riktigt bra skäl...
Ja, de sidor du nämnde kan man också ta bort sig ifrån. Eller mer specifikt begära radering av personuppgifter enligt GDPR artikel 17.

Jag förstår att du är skeptisk mot oss som vill vara anonyma. Men det är absolut inget konstigt, och det är ett kulturskifte som börjar nu i frågan.

Fenomenet att kunna kolla upp allt om alla helst är ganska nytt om man tänker efter. Många av dessa sidor är relativt nya, och speciellt före sociala mediers stora intåg runt 2007-2010 så var man ganska anonym.

Några vanliga anledningar:
- Man vill minska risken för bedrägerier
- Man vill minska risken för inbrott
- Man vill minska risken för stalking
- Man vill minska sitt footprint på internet
- Man har en princip om att värna om sin integritet och sina personuppgifter
- Man vill inte att dessa företag tjänar pengar på att exploatera dina personuppgifter
2024-09-04, 09:14
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
VarförQUOTE=hanenhen|89412137]Vad är det jag som laglydig medborgare har för fördel av att INTE synas på Ratsit, Mr koll m.fl sidor?

Vilket intresse skulle de kriminella ha av att söka upp just mig?

Visst, jag kan tycka dessa sidor lägger upp viss info om mig som inte är relevant, men samtidigt har de en fördel då jag relativt lätt kan se om någon är dömd för ex.vis ett brott. Det är ju positivt om man ex.vis bor granne med en dömd kriminell.

Och jag får en känsla av att det är dessa som tycker dessa sidor ska försvinna..?[/quote]vad gör det för skillnad om din granne är dömd till brott? Du kommer inte flytta. Är det att skvallret blir tråkigare nu?

Fördelar: bovar kan inte längre göra listor över bilar och förmögenheter så enkelt, med tiden helst inte alls. Jag som jobbar inom rättsväsendet slipper arga motparter som ska fula sig. Mycket bra grejer.
2024-09-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Undrar vad som fick dem att införa det.

Kan det vara alla BankID bedrägerier som Kalle och Anders utsätter de gamla för?
2024-09-04, 09:25
Medlem
blobben!!!s avatar
Tråkigt. Problemet är att det finns en hel del importerade halvapor som använder tjänsterna till brottslighet. Tjänsten gör städer mer som små byar där det inte går att dölja något. Hur många gånger har inte ratsit avslöjat journalister och politiker som ljuger om sin bakgrund?

Den enda lösningen är att utvisa alla blattar.
2024-09-04, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vad är det jag som laglydig medborgare har för fördel av att INTE synas på Ratsit, Mr koll m.fl sidor?

Vilket intresse skulle de kriminella ha av att söka upp just mig?
Är inte det en rätt märklig fråga med tanke på att det är ett faktum att kriminella använder sådana sidor för att planera brott mot laglydiga personer?
2024-09-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Undrar vad som fick dem att införa det.

Alla dessa uthängningssidor har ett finger med i gängbombningarna 100% och i ett rätt och riktigt samhälle skulle dessa åtalas och stängas ned.

Men vi lever i ett vänstersamhälle så det kommer aldrig att ske.
Senast redigerad av NMjaaaR 2024-09-04 kl. 09:32.
2024-09-04, 09:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Fortfarande kvar efter en timme - scam?!
2024-09-04, 09:33
Medlem
skogsmarans avatar
Det går kanske åt båda håll, vissa blir tveksamma till personer de inte kan söka fram och andra blir tveksamma till sådana som ser det som naturligt att de ska kunna söka upp allt om alla på nätet.

Har inga problem att lämna ut utdrag ur polisregister (finns inget att se), vilka husdjur och fordon jag är ägare till eller vad jag skattade förra året när det är rimligt och situationen kräver det.
Det är en sak att kunna styrka uppgifter på anmodan men en helt annan att allt om alla ska ligga öppet på internet för vem som helst med snokeribehov att klicka fram av ren nyfikenhetsabstinens.

Är ytterst tveksam till människor som sitter och söker upp grannar, ägaren till pizzerian, vem som äger den fina villan på höjden, och så vidare. Personer som har ett sådant behov av snokande håller jag mig på en armlängds avstånd ifrån.

Livet fungerade även när allt om alla inte fanns sökbart på internet och det rådde en helt annan (i mitt tycke, bättre) balans mellan tillit, försiktighet och risktagande.

1994 - Akta dig för att vara ensam med helt okända män
2004 - Akta dig för att åka svarttaxi
2014 - Akta dig för att träffa/dejta främlingar från internet
2024 - Beställ gärna hem en okänd man som kör oregistrerad taxi från internet.

Vad händer år 2044? Omöjligt att delta i samhällsdebatten eller få ett jobb för att du 2024 postat på facebook att du kört dieselbil och ätit kött? Jag väljer, om jag kan, att checka ut från dystopin med att allt om alla ska sparas för alltid och dessutom vara tillgängligt för vem som helst.

Jag har rent mjöl i påsen men jag vill absolut inte ha era smutsiga händer grävandes i mitt rena mjöl.
Senast redigerad av skogsmaran 2024-09-04 kl. 09:36.
2024-09-04, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Fortfarande kvar efter en timme - scam?!

Ja, tänk att du gick på den enkla.
2024-09-04, 09:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamakMinasazi
Ja, tänk att du gick på den enkla.

Jovars, kan du svara på varför jag är kvar då, ditt kvastskaft?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in