Citat:
Ursprungligen postat av
Flundran90
Bra genomgång! Tycker dock Nordkorealiknelsen haltar. Vad jag vet har de knappt spelat matcher på 5-10 år. Det jag pratar om är att ligorna håller en viss nivå, men om en liga skulle sluta spela matcher under 5 år är det självklart att de skulle tappa rankingpoäng plus platser, vilket de också gör.Det sjuka med damlandslags-rankingen är att gamla poäng bara byts ut när laget spelar matcher, så i teorin kan Nordkorea ha kvar sina poäng i 100 år till eller mer. Så funkar det ju inte i WCL, där blir poängen mindre värda ju äldre de blir.
Ja eller de är värda det de är värda i 5 år, sen är de inte värda något. Atlético t ex har missat CL kval några år nu, hade 12 poäng från typ 2018. Som de nu tappar, halkar ner 18 poäng. Så funkar inte landslagsranking, det är sant.
Angående klubblag och ranking baserat ligan. Det kanske kommer på damsidan, vi får väl se. På herrsidan är det ju så i betydligt större utsträckning. De största ligorna får 4-5 direktplatser till CL, inget lag går ens till kvalet. Så det är ligan som är kvalet. Den anses så bra att kommer du topp 4 där så hör du hemma i CL gruppspelet.
För damerna har Uefa inte velat göra så, de anser att ligarankingen inte är tillräckligt inarbetad/etablerad. Börjar man dela ut 4 direktplatser eller ens 1 eller 2 till fler ligor, då blir ju rankingen väldigt cementerad, ingen under dem kan rimligen gå om. De vill att det ska vara väldigt öppet för lag att slå sig fram.
De verkar också leva i någon slags föreställning om att fotbollen ska vara helt jämn på damsidan, med 45 lika bra ligor, och inte att England, Spanien, Tyskland m fl ska dra ifrån som det är på herrsidan. Hur man nu kan tro det. De verkar inte tycka att pengar är lika viktigt på damsidan om man säger så, där ska det handla om värderingar och inkludering istället, även om det blir på bekostnad av att den europeiska damfotbollen växer ekonomiskt. Jag undrar om de känner till ett land som heter USA… där har vi den verkliga riskfaktorn för Europa. Har vi inte ekonomin så kommer man så småningom börja tappa toppspelare till USA, som nog gärna vill att global damfotboll ska se ut ungefär som hockey eller basket för herrar, där de har den enda dominerande ligan.
Det går heller inte att jämföra för UWCL är så otroligt liten jämfört med herrarnas CL. Bara 16 lag. De har haft 32 lag x3 i flera år. Med så få lag kan man inte ge så många direktplatser. Har ju bara varit UWCL winnaren + vinnare liga 1-3 (i praktiken 1-4) hittills.
Nästa år blir det lite fler direktplatser, CL vinnaren, mästare 1-6 och tvåor 1-2. Men jag tycker att framförallt så borde de bästa ligorna, säg topp 4, få fler än 3 lag åtminstone till kvalet. De får inte ens ett fjärde lag till Europa League. Det blir en enorm flaskhals. Liverpool, Tottenham, United, Reims, Levante m fl får inte ens chans att kvala men man ger nya Europa League platser till tvåor från ligor rankade 18-24.
Alltså det är knappt semiprofessionell nivå på de lagen. Medan lag som satsar i en bra liga, närmast blir bestraffade. Uefa håller i handbromsen för nivån som helhet under förevändning att man vill att alla länder ska få chansen. De är väl heller inte kända för att göra sig allt för stora besvär med damernas turnering. Amatörnivå på domare, en 16 lags turnering år efter år när underlaget redan funnits länge att expandera.
Och det förklaras ju av att de inte behöver UWCL. 98-99 % av pengarna finns i herrarnas turneringar, mest då UCL. Men just därför, de drunknar i pengar, så hade det inte varit svårt att göra lite mer för UWCL, åtminstone se till att den får en ärlig chans att öka sin egen popularitet och lönsamhet, det är allt jag begär. Men det går i snigeltakt.