Citat:
Ursprungligen postat av
4shoshin
Den som jämför med hunduppfostran är ju hjärndöd. Hundar kan inte prata med sina valpar så dom är ursäktade av naturliga skäl.
Jag blev en ögontjänare, jag fortsatte göra all jävla skit när ingen såg, jag hade antagligen en djävulsk massa aggression som behövde komma ut ur kroppen och jag hade inte lärt mig något annat sätt än att söka bråk med andra barn.
Man slutar bli rädd för stryk, man lär sig stänga av smärtan. Att hantera smärta har nog iofs varit en styrka för mig inom idrotten men till vilket pris?
Till slut slog jag tillbaka mot föräldrarna, först morsan när jag var kanske 11-12 år. Hon påbörjade den så kallade agan och jag slog tillbaka tills hon flydde ut ur rummet. Jag minns inte ens varför jag skulle ha stryk den gången.
Sen farsan, då var jag nog 13 år, han gav mig en ordentlig örfil, jag flög på honom med slag. Han var naturligtvis starkare än mig men det spelade ingen roll för jag bara vevade på med slag och slog väl minst 5 slag för varje slag han lyckades få fram. Och jag hade tränat på att slåss, gubben hade ju aldrig rört någon som slog tillbaka.
Jag hade bara bestämt mig för att inte sluta slå förrän han låg golvad på marken men morsan kom bakifrån mig och drog mig ifrån honom och när jag då inte kunde slå fler slag sparkade jag några sparkar innan morsan lyckades få mig ifrån honom.
Därefter vågade ingen av dom röra mig mer men mina ungre syskon fick ju fortsatt lite stryk men det blev nog lindrigare sen. Dessutom fick syskonen även stryk av mig för det var så mina föräldrar hade lärt mig att lösa problem, med knytnävarna.
I nästan hela livet därefter har jag gått och hoppats på att farsan skulle försöka slå mig igen för egentligen förtjänade han mer stryk och jag ville bara ha en ursäkt.
Vid ett tillfälle när han dessutom börjat bli gammal och svag dristade han sig till att hota att klippa till mig. Jag svarade åt honom att göra det, ge mig en ursäkt. Då vek han undan, tyst som en mus.
Någon skrev i tråden om hur han inte backade för någon eller något. Det är ungefär så jag också blivit för till slut är man inte rädd för stryk eller andra konsekvenser heller.
Precis som så många andra i tråden litar jag inte heller på andra människor. Och jag söker trygghet via mammon och jag har trott att alkoholen kunde lösa problem.
Jag skulle inte kröka ett hårstrå på egna eller andras barn. Alla barn förstår när man förklarar åt dem varför man inte ska göra vissa saker. Några förklaringar så att barnet vill göra rätt är så mycket bättre än att uppfostra ögontjänare som bara lär sig undvika stryk.
Oklart om du var störd och därför fick stryk eller om du blev störd för att du fick stryk.
Citat:
Ursprungligen postat av
ParkLane66
Nej det kan jag inte. Våld är alltid våld. Menar du att det också är ok med våld mot vuxna?
De som jämställer dra i örat eller dask på rumpan med regelrätt misshandel av drog eller alkoholpåverkade föräldrar eller föräldrar som tar ut sin ilska/ångest fysiskt/psykiskt på sina barn är oerhört elaka mot den sistnämnda gruppen. Det finns barn som verkligen far illa och det finns föräldrar som borde bli av med sina barn. Att uppfostra sina barn med alla till buds stående medel när det görs av kärlek och omtanke är ett ansvar man har som förälder. Gissar att ni som kritiserar aga och jämställer det med grov misshandel också pekade finger och anklagade kärleksfulla pappor som pussade och kramade sina barn på 90-talet för incest/pedofili. Det slutade med att många barn inte fick pussar och kramar av föräldrar som älskade sina barn. På samma vis skuldbeläggs föräldrar som använder fysisk korrigering av barn med dåligt beteende när de bara månar om sina barn. Det går inte alltid att snacka med barn, resonera med barn. I vissa fall går det inte att ha ett lågaffektivt bemötande med barn. De kan skada sig själva eller i vissa fall skada andra. Få känner sina barn så väl som uppfostrande föräldrar.
Jag vet att TS handlar om barn som blir slagna. Jag är emot att ge barn stryk, slå dem med knytnäve, tillhygge, sparka på dem, ge dem örfilar á la Utvandrarna. Då är det inte aga utan något annat. Dra fram stökiga barn längst fram i klassrummet och slå dem framför hela klassen betraktar jag som ett övergrepp på många nivåer.
Jag är i grunden emot våld och jag är ingen våldsam människa. Däremot om jag skulle se en vuxen person misshandla barn, kvinnor, djur eller någon som var i utsatt läge eller bara i kraftigt underläge skulle jag försöka stoppa det och om det krävdes skulle jag slå. Tycker du jag ska ställa mig och prata och resonera med en man som hoppar en kvinna på huvudet när hon ligger utslagen på marken? Ska jag säga det till polisen och de anhöriga om kvinna dör -
jag sa till på skarpen, men jag höjde inte rösten så han klarade nog tillsägelsen bra. Låter det bra?
Jag skrev ovan att jag i grunden är emot stryk. Jag har en bekant som är anställd på en stökig skola för att hålla ordning. Han är kampsportare och en jävla bit. När tonåringarna, främst invandrarungar stökar på skolan, hotar lärare eller förstör saker så bjuder han in dem på sitt kontor - städskrubben. Där får de första gången några smällar och i fortsättningen om det behövs stryk. Invandrareungarna hotar alltid med sin pappa. Då brukar han svara, bra ta hit honom så kan jag ge honom styrk också. Barnen fattar ju att pappan kommer ge dem etter värre hemma så de släpper det. Ibland säger de att de ska ringa sin brorsa eller sina kosiner. Då säger min bekante som känner halva stan, är det den och den som är din brorsa eller kosin, hälsa från mig, vi känner varandra. Lärarna vet om i stora drag var han håller på med och de har samma fittiga attityd som flera i tråden. Då svarar han bara lugnt, fint då kan du lösa det själv. Nej nej, det var inte så jag menade, gör du det du behöver får han så som svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
PersonligPerson
Samma princip på vuxna eller? Du slår när någon beter sig som en snorunge? Att slå barn även om de förtjänar det skapar bara arga och våldsbenägna människor.
Jag fick ofta örfilar och smisk som liten som de ansåg att jag förtjänade även om jag hade gjort något bus och resultatet är att jag ofta är nära till våld även i vuxen ålder.
Jag gav både morsan och farsan ett rejält kok stryk för ett par år sen och antar att det inte var lika kul för de då som jag kände när man var ett försvarslöst barn.
Hyser inget förakt mot de i dagsläget pga våldet och jag kan förstå varför de gjorde det men det är inte rätt väg att gå att fysiskt bestraffa barn, speciellt inte med örfilar/smisk och dylikt. Att höja rösten bör räcka.
I vissa fall behöver vuxna stoppas fysiskt. Det förstår du väl?
Jag fick också en örfil ibland och dask på rumpan. Jag har inte nära till våld. Jag är inte aggressiv.
Tror du innerst inne att de tyckte det var kul att slå dig? Kan det ha varit så att du var besvärlig och sket i vad de sa och de kände att sista strået är att ge dig en örfil. De märkte att det hjälpte så det blev lösningen för deras problembarn?
Många i tråden är jävligt snabba på att kasta skulden på föräldrarna och flera av er har inga problem att själva slå på föräldrar som är försvarslösa. Skillnaden är också att de var ansvariga för er uppfostran. Barn är inte ansvariga för föräldrars uppfostran.