2024-09-02, 10:31
Medlem
PyjamasXLs avatar
Jag fick några lavetter av morsan när jag hade betett mig dumt åt, samt dragen i håret vid några tillfällen. Jag var ganska så retsam när jag var liten, så jag tycker nog att jag förtjänade några tillrättavisande lavetter ibland efter att jag varit dum. Om det räknas som stryk vet jag inte, men jag tycker nog inte det.
Citera
2024-09-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Det här är mer komplext. Det finns dom som fick bältet men ändå har en bra relation och mår bra som vuxna, medans det finns dom som endast blev verbalt tillrättavisad och fått djupa sår och problem med sig. Det handlar om hur det gjordes, om det var en kärleksfull och trygg uppväxt i övrigt etc. Det finn miljoner variationer som påverkar.

Med det sagt är det så klart betydligt vanligare att de som fick fysiska tillrättavisningar blir skadade i sin grundkonstruktion.

Jag vart inte särskilt illa behandlad fysiskt, förutom dragen i armen och hårda grepp. Men den rädsla han skapade med sitt ursinne skadade mig något fruktansvärt. Jag byggde som vuxen en hård fasad med hjälp av muskler och att jag kan hålla mig stoneface i alla situationer, men än idag lider jag av katastroftankar och har under alla år inte hittat copingmekanismer för den skiten. F.ö insåg han sina misstag och vi har en bra relation idag, och jag förstod och förlät, han var för ung när han fick mig.

Men det formade min person och jag kommer förmodligen ta med mig mina bekymmer ner i graven. Jag är dock tacksam att jag aldrig hamnade i något drogträsk eller annan misär, jag kunde bygga ett vanligt liv och gömma ledan i skuggorna.

Helt ärligt, är du helt säker på att orsaken till din psykiska ohälsa verkligen är din fars uppfostran? Kan det möjligtvis vara kanske något som pekats ut åt dig och sedan har det hela manifesterats som orsaken?

Ser många teurapeuter som är rena giftet för människor att gå till. De programmerar om människor och leder ner dem för en stig som passar deras etablerade världsbild, den som vi ser idag river sönder hela västvärlden.
Att det finns inga skyldiga/ansvariga (förutom vita konservativa män från den gamla eran) utan bara offer.
Hela poliskåren och domstolen är i fritt fall i väst pga detta.
Tror likaså att de är orsaken till alla psykiskt sjuka som jönsar med multikön, trans m.m.
Deras självbild är grusad, de hade ingen fyr att rikta in sig på. Utan bara dessa sirener som lurat ut folk på djupt och farligt vatten.
Citera
2024-09-02, 10:33
Medlem
Ett hårt straff i dag är väl att ta mobilen ?
Citera
2024-09-02, 10:42
Medlem
Jag vet inte om det är någon undermedveten förnekelse men ja, jag blev slagen som barn men jag har verkligen inga negativa kopplingar till det. Jag fick både ta emot örfilar och ibland smisk.

Jag minns dom gångerna man var full av fan och lite väl entusiastisk i barnasinnet, och man hade fått så många tillsägelser att man visste att nästa tillsägelse istället skulle vara en tillrättning i form av en örfil.

Någon i tråden nämde "orättvist stryk" och det var det aldrig vad jag vill minnas. Smisk fick jag då jag hade gjort något riktigt jävla dumt men det skedde nog så sällan så jag har faktiskt inte något minne av det.

Annars räckte nog örfilen. Den fick en att komma ur det här maniska barnasinnet och skärpa till sig direkt. En effekt metod, det går inte att förneka.

Jag kände mig aldrig ensam i det för det var så i andra familjer också. Man såg sina vänner bli tillrättade av deras föräldrar och fan. Ibland var det ganska jävla gött att se någon kompis få stryk.

Nu låter det som att det delades ut stryk och örfilar hela tiden för minsta lilla men så var det inte.

Jag har för övrigt väldigt bra relation med mina föräldrar idag och har haft en väldigt bra uppväxt.
Citera
2024-09-02, 10:46
Medlem
Är ingen psykolog men det är intressant att läsa hur de allra flesta som skriver att de blivit slagna som barn mår extremt dåligt av det väldigt länge.

Barnaga var ju mycket mer vanligare förr i tiden i Sverige och är fortfarande lagligt och vanligt i andra länder i vår närhet.

Ju yngre personen är ju mindre är väl chansen att de blev slagna när de var barn då det blir mindre och mindre accepterat och allvarligt ju längre tiden går sedan kriminaliseringen på 70-talet men ÄNDÅ mår unga sämre och sämre psykiskt.
Citera
2024-09-02, 10:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är ingen psykolog men det är intressant att läsa hur de allra flesta som skriver att de blivit slagna som barn mår extremt dåligt av det väldigt länge.

Barnaga var ju mycket mer vanligare förr i tiden i Sverige och är fortfarande lagligt och vanligt i andra länder i vår närhet.

Ju yngre personen är ju mindre är väl chansen att de blev slagna när de var barn då det blir mindre och mindre accepterat och allvarligt ju längre tiden går sedan kriminaliseringen på 70-talet men ÄNDÅ mår unga sämre och sämre psykiskt.

Det är nog viktigt att poängtera hur smärtsamt (rent fysiskt) och grovt livet var för den absoluta merparten människor förr i världen.

En vanlig dräng eller fabriksarbetare år 1750, eller för den delen 1850 hade det, milt sagt, för jävligt under större delen av sitt liv. Ständig tandvärk, dåligt läkta benbrott, en utsliten kropp redan i relativt unga år, huvudvärk p.g.a. dålig syn och en samtidig ekonomisk oförmåga att skaffa glasögon, överlupen av löss och annan ohyra, o.s.v. o.s.v.

Att synen på att ge ungjäveln en smäll eller lite smisk på den tiden inte var samma som idag är inte underligt. Smärta var en normal del av vardagen på ett helt annat sätt än idag.
Citera
2024-09-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Jag ser att du är inne på lite samma spår som jag.
Folk har pekat psykiskt ohälsa på gammaldags uppfostran och många köpte det. Men det kanske inte är så..
Citera
2024-09-02, 12:24
Medlem
bortmedfifittors avatar
Jag fick stryk ett par ggr när jag gjorde större fel. Med bälte eller hopprep eller nåt sånt. Typ mest på benen och rumpan. Då var jag äldre, från 8 år til 16 ca.

När jag var yngre kunde det handla om en dask i röven eller bakhuvudet. Det var ju läskigt då, men tittar jag på hur barn beter sig nu, förstår jag varför mina föräldrar att hålla tyglarna stränga.

Jag skulle aldrig få för mig att tjuta okontrollerat, ligga på golvet och throw tantrums när jag var liten.
Citera
2024-09-02, 12:42
Medlem
Glömmer aldrig den plötsliga ilskan, de svarta ögonen och den hårda örfil jag fick när jag var fem och höll på att vispa grädde till smör och det hela föll ner på golvet precis när han kom hem från jobbet. Efter det litade jag inte på honom och undvek honom. Båda föräldrarna var dominanta. Så jag fick söka min flock utanför hemmet.
Bestämde mig för att aldrig slå ett barn och att aldrig mer leva i en familj.
Citera
2024-09-02, 12:45
Bannlyst
Hände inte regelbundet men ibland; skrattar mest åt det (det var inte regelrätt stryk utan mest tillrättavisning). Fick väl smisk på baken någon gång men det var inte så hårt. Lite bölande en kort stund och sedan färdig.

Minns framförallt en gång när morsan blev arg på mig, minns inte för vad, och stampade mig hårt på foten. Jag skrek "AJ!" varpå hon gav mig en örfil "för att jag skrek henne i öronen".😛

Blev nästan aldrig slagen. Luggning var mycket vanligare; hände då och då. Detta var mitten-sent 90-tal. Anses kanske vara regelrätt misshandel idag? Ser som sagt inte på det som särskilt allvarligt (kanske för att farsan lekte rätt hårdhänt utöver det så luggning = piss i havet). Sedan var jag en VÄLDIGT lugn unge också helt naturligt skulle jag säga.
Senast redigerad av annanmedlems 2024-09-02 kl. 12:51.
Citera
2024-09-02, 12:48
Medlem
Sqrbankens avatar
Jag fick stryk av min farmor en gång

Detta är orsaken till att jag hänger på FB och tycker om pepparkaksdeg. Annars så har jag inga direkta men.
Citera
2024-09-02, 13:24
Medlem
Det hände oftast när farsgubben var på lyset eller om man hade gjort nåt ofog. Lavetter mot bakhuvudet om man vägrade sitta still framför TVn, blev inkastad i ett element av gjutgärn någon gång så man tuppade av för en stund, hårluggar som gjorde djävulskt ont och någon gång satt han ovanpå och matade slag med knytnäven när man inte hade lyssnat Äh lite stryk skadar inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in