2024-09-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jepp, skall försöka göra detta...

Mitt namn är nu borttaget från mrkoll, merinfo och ratsit. Men finns fortfarande på hitta.se
Däremot dyker mitt namn fortfarande upp hos alla tre via googlesök. Men på respektive hemsida finns mitt namn inte.

Så det fungerar alltså .
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-09-04 kl. 11:02.
2024-09-04, 11:05
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Använd brev-mallen som finns längre ner i detta inlägg:

(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Ville bara återkomma och säga! Jag är nu bortplockad från Mrkoll och Birthday.se! Jag använde den här mallen och den fungerade perfekt! Tusen tack! Skönt att man kan faktiskt ta bort sig från ALLA sidor nu, och inte bara typ hälften!

Jag rekommenderar alla som läser det här att använda den mallen som han tipsade om ovan!
2024-09-04, 11:07
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Mitt namn är nu borttaget från mrkoll, merinfo och ratsit. Men finns fortfarande på hitta.se
Däremot dyker mitt namn fortfarande upp hos alla tre via googlesök. Men på respektive hemsida finns mitt namn inte.

Så det fungerar alltså .

Så bra! Hur fick du bort dig själv från Mr Koll och MerInfo? Går det inte att få bort från Hitta.se?
2024-09-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Nog mest konstiga människor som aktivt går in och plockar bort sig från dessa sidor, typ gäddor från dumpen m.fl.
Skulle jag se att någon person saknas här så hade jag omedelbart tänkt att det är en skum person.

Majoriteten av befolkningen skiter fullständigt i vad du tycker är skumt eller konstigt.
2024-09-04, 11:13
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Om jag nu har något att dölja som kan döljas via de tjänster som erbjuds, så är det ju för att jag inte vill att någon ska få tag i det som jag försöker dölja, dvs om jag har en dyr bil, eller om jag förväntas ha mkt pengar eller annat fint hemma baserat på min inkomst. Jag vill inte att hela sverige ska veta om att jag har en hund eller att jag är med i ett bolag.

Hur döljer man det då? Går det att dölja sig även på t.ex. allabolag.se ?
2024-09-04, 11:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Tas bara ens uppgifter bort men en behåller sina prenumerationer som följer person eller företag etc? Eller försvinner hela kontot? Jag har lagt in följfunktion på 2 rasister så att jag vet om dom flyttar, försvinner följ om jag raderar mig själv?

Är man inte fascist om man stalkar oliktänkande?
2024-09-04, 11:16
Medlem
Man kan inte bli 100% anonym förens större lagändringar görs..
Senast redigerad av User-01 2024-09-04 kl. 11:19.
2024-09-04, 11:19
Medlem
nicodeas avatar
Nu har jag med tagit bort mig från alla sidor jag kommit på/sett här. Dom ända som vägrar är biluppgifter.se

Vissa sidor kan ta upp till 24 h innan det försvinner. Så får se imorgon om jag är borta från alla eller om jag måste tjata med mera mejl.

En annan användare har en bra mall som jag kopierar hit:

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Personnummer
--------------------------------------
Dom som går lätt att ta bort sig ifrån via inlogg med bankid eller skicka mejl är :
Mrkoll.se
Ratsit.se
Hitta.se
Eniro.se
Merinfo.se
Birthday.se
Upplysning.se

Finns det några mera sidor med personuppgifter så skriv gärna i tråden så kan vi radera oss där med.
2024-09-04, 11:20
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Skulle vara kul med statistik på hur många som tar bort sig.
Inte många tror jag. De flesta vet inte ens om att deras uppgifter ligger ute på Google på detta sätt.
2024-09-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så bra! Hur fick du bort dig själv från Mr Koll och MerInfo? Går det inte att få bort från Hitta.se?

Googla ta bort mitt namn från tex Mrkoll. Gör likadant med övriga.
Ska även ta bort från hitta.se om det går. Ska även försöka med Google så att mitt namn tas bort där också.
Men gör borttagningen sist hos Google eftersom dom vill ha uppgifter om från vilka sidor som ska tas bort
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-09-04 kl. 11:29.
2024-09-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Det är tryggast om man vet att ingen jävla gängmördare du råkat tjafsa med i trafiken enkelt kan åka hem till dig och förstöra ditt liv, bara genom att ha läst och memorerat din registreringsskylt!

Om de memorerat regskylten kan de hitta dig utan Ratsit eftersom det via Transportstyrelsen går att få fram adress via E-post genom att logga in med Bank-ID.
Förvisso kanske de då registrerar att just den personen sökt information men det är inte säkert att de gör det heller.
2024-09-04, 11:33
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Nu har jag med tagit bort mig från alla sidor jag kommit på/sett här. Dom ända som vägrar är biluppgifter.se

Vissa sidor kan ta upp till 24 h innan det försvinner. Så får se imorgon om jag är borta från alla eller om jag måste tjata med mera mejl.

En annan användare har en bra mall som jag kopierar hit:

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Personnummer
--------------------------------------
Dom som går lätt att ta bort sig ifrån via inlogg med bankid eller skicka mejl är :
Mrkoll.se
Ratsit.se
Hitta.se
Eniro.se
Merinfo.se
Birthday.se
Upplysning.se

Finns det några mera sidor med personuppgifter så skriv gärna i tråden så kan vi radera oss där med.
Jag använde den här mallen och den fungerade! Jag tipsar ALLA att använda den!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in