2024-09-03, 23:07
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Jaha, men hoppas någon blatte blir sur på just DIG då i trafiken och söker upp var du bor och åker hem och slår ner dig! Dumfan.
Ja. Och att bli nerslagen är väl milt. Dom skjuter genom dörrar, kan träffa era barn, tänder eld på lägenheten, en mor och dotter dog. Slänger upp granater på oskyldiga grannars balkonger. Sen har dom stoppar pistoler i munnen på fädrar dom rånar, framför familjen. Alla personuppgifter ska bort. Det här är början, sedan borde svinen som håller igång dom andra sidorna kastreras med machete långsamt.
2024-09-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Gör man inte saker & ting mer komplicerat för sig själv samtidigt? Även fast jag är för att kunna vara så anonym som möjligt

Inga seriösa myndigheter eller företag använder rövsidan Ratsit, så du missar inget viktigt.
2024-09-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Som flera andra redan har påpekat i tråden:

Det är MrKoll och Birthday.se som är de två stora problemen. Svårt att bli bortplockad därifrån. Testa själva så får ni se vad de svarar på era meddelanden!

Jag har lyckats med dessa sidor, dock ej Lexbase eller Krimfup.

Till MrKoll skickar man mejl till hej@nusvar.se eller b2b@nusvar.se och begär borttagning.
2024-09-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
En enkel fråga i all välmening: varför vill man som privatperson överhuvudtaget ta bort sig från Ratsit och Mrkoll och liknande plattformar om man inte har något att dölja?

Jag kan absolut förstå att man som offentlig person kan ha legitima skäl till att bli "osökbar" på nätet. Men inte som medelsvensson.

Varför ska folk veta vilken bil du kör, vad ditt husdjur heter, exakt vilken trappuppgång du bor i specifik fastighet, hur mycket du tjänar etc. Din finns absolut ingen anledning. Folk är trötta på snokerisamhället oavsett om man har något att dölja eller inte, det finns inget annat land i världen som är lika sjukt som Sverige när det kommer till sådant.

Dessutom använder kriminella sådana sidor för att söka upp och lura din farmor, mamma etc. De använder även sådana sidor för att kunna använda just din identitet eller begå bedrägerier i ditt namn. Vad fan är syftet med att hela ditt personnummer inklusive de 4 sista siffrorna ligger ute för vem fan som helst, t.ex. Mohammed i Malmö att använda som han vill?
Senast redigerad av Anonym555 2024-09-03 kl. 23:41.
2024-09-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Tack!
Eftersom dessa sidor är en guldgruva för dom kriminella så är det helt otroligt att dessa uppgifter få ligga ute till allmänheten.

Helt rätt. Så jag håller med dig fullt ut.
Man måste kunna få ta bort sina egna uppgifter och äntligen får vi gehör.
Men hos med medkoll tycks det fortfarande vara besvärligt att få bort sina egna uppgifter.

Sådana här och liknande uppgifter ska absolut inte ligga ute tillgängliga på nätet för vem som helt.
Är man sökbar ändå på tex Skatteverket . Så ska den sökte absolut få uppgifter om vem som sökt och varför.
Detsamma bör gälla namnsökningar via registeringsplåten på tex bilen
2024-09-04, 00:07
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jag har lyckats med dessa sidor, dock ej Lexbase eller Krimfup.

Till MrKoll skickar man mejl till hej@nusvar.se eller b2b@nusvar.se och begär borttagning.
Tack för att du inkluderade mail adresser! Hur gjorde du med birthday.se?
2024-09-04, 00:09
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Jag mailade MRkoll eller "Nusvar" deras företag, och dom skickade ett automatisk mail tillbaka som hade det här i mailet

"Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?

Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten."
2024-09-04, 00:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Jag mailade MRkoll eller "Nusvar" deras företag, och dom skickade ett automatisk mail tillbaka som hade det här i mailet

"Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?

Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten."

Använd brev-mallen som finns längre ner i detta inlägg:

(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
2024-09-04, 00:32
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Använd brev-mallen som finns längre ner i detta inlägg:

(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Tusen tack! Jag återkommer och berättar ifall och när dom svarar förmodligen!
2024-09-04, 00:40
Medlem
Citat:

Jag kanske hade tur med Birthday, för det verkar som de tar bort endel helt, men vissa andra döljer de bara, men man kan ju då ändå se de enbart dolda när man loggar in då.

info@birthday.se är deras mejl i alla fall, de har även kontaktformulär på hemsidan.
2024-09-04, 00:41
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555

Då kan man ju ta bort vem som helst?
2024-09-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Då kan man ju ta bort vem som helst?

Det har du rätt i att man kan göra. Men det är ju skadligare att man ens uppgifter ligger på en sådan sida där kriminella letar oskyldiga offer, än att någon tar bort dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in