2024-09-04, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det är väl bara. Att man tar bort sökningen för icke inloggad .
Är man inloggad på Ratsit så syns man ändå ?
Blir isåfall meningslöst att ta bort sig
Nä, gör man rätt blir man helt borttagen.
2024-09-04, 07:47
Medlem
Lenny Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Finns det överhuvudtaget ett enda dokumenterat exempel på att kriminella använder dessa tjänster för att hitta offer eller hämnas på folk? Låter faktiskt som en skröna. Och på vilket sätt skulle det hjälpa att ta bort sig från tex. Mrkoll och Ratsit om du ändå är sökbar hos Transportstyrelsen?? Om det ska ha någon praktisk effekt så måste ALLT bort från ALLA sökbara register, annars är det bara en falsk känsla av att du är dold. Den som vill hitta dig gör det ändå.

Om jag ger dig ett enda exempel, lovar du att hålla käften i fortsättningen då?

"Dubbelmordet i Råbo".
Mördaren letade upp passande offer via dessa sidor för att så enkelt som möjligt genomföra inbrott och mord.
2024-09-04, 07:50
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Vill du att vem som helst ska kunna ta upp vad du äger för fordon, lön, storlek på bostad, om det finns husdjur på adressen? Perfekt info för kriminella.

Såklart! Om man är någon dvs.

Majoriteten här bor i en hyresrätt i en SD håla eller hos mamma och äger inget mer än sin Gladiator titel i World of Warcraft.

Men har man ett par miljoner och fina bilar ska man givetvis göra detta.
2024-09-04, 08:03
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamakMinasazi
Nä, gör man rätt blir man helt borttagen.
Ok bra .
Det borde vara standard att man kan ta bort sina uppgifter överallt samtigt
Ungefär som bli av telefon försäljning .
Vi skulle slippa att offentligthets principen missbrukas av tex ex . Toxica släktingar och arbetsgivare .
Tänk vilket dilemma alla felsökare skulle få
2024-09-04, 08:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är för jävligt. Dessa två företag är vidriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Eftersom dom kriminella använder sig av dessa sidor så är man korkad om man inte plockar bort sig.
När jag var liten så behövde man inte låsa dörren, idag måste man t.o.m låsa brevlådan.
Vad är det jag som laglydig medborgare har för fördel av att INTE synas på Ratsit, Mr koll m.fl sidor?

Vilket intresse skulle de kriminella ha av att söka upp just mig?

Visst, jag kan tycka dessa sidor lägger upp viss info om mig som inte är relevant, men samtidigt har de en fördel då jag relativt lätt kan se om någon är dömd för ex.vis ett brott. Det är ju positivt om man ex.vis bor granne med en dömd kriminell.

Och jag får en känsla av att det är dessa som tycker dessa sidor ska försvinna..?
2024-09-04, 08:34
Medlem
Bra att det nu går att ta bort sig därifrån. Det tackar vi för.

Done and done!
2024-09-04, 08:35
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur lång tid tar det innan man rensas bort - jag finns fortfarande kvar efter sökning på Ratsit?

Hoppas nu inte detta är en scam när jag anmodats logga in med Bank-ID. Fungerar detta överhuvudtaget?
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2024-09-04 kl. 08:39.
2024-09-04, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vad är det jag som laglydig medborgare har för fördel av att INTE synas på Ratsit, Mr koll m.fl sidor?

Visst, jag kan tycka dessa sidor lägger upp viss info om mig som inte är relevant, men samtidigt har de en fördel då jag relativt lätt kan se om någon är dömd för ex.vis ett brott. Det är ju positivt om man ex.vis bor granne med en dömd kriminell.

Och jag får en känsla av att det är dessa som tycker dessa sidor ska försvinna..?

Vad skulle det förändra om du visste att du bor granne med en dömd? Skulle du flytta då? Skulle du bli mer uppmärksam? I dagens samhälle är man redan det.
2024-09-04, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen

Du kanske har en kusin som är bonusmamma (typ) till en kriminell 14-åring sedan ett år tillbaka och någon söker upp random avlägsen ingift släkting. Det har hänt flera ggr. Pappan som mördades nyss var-det-nu-var var inte kriminell och bodde i ett lugnt villaområde. EN av hans vuxna barn hade hamnat lite i fel umgänge och pang så mördade de hans pappa.

Du kanske parkerar din bil utanför IKEA och en inbrottstjuv kollar upp namnet bilen är registrerad på och sen adressen eftersom det är chans att ingen är hemma.

En galen kvinna du inte ägnat en tanke på på 20 år, som du kanske jobbade med under 6 månader utan större kontakt men som fäst sig vid dig och projicerat på dig söker upp dig långt senare. Detta har hänt en bekant till mig.

Du är på ett badhus och ett gäng börjat tjafsa med din son, du säger ”Nej vet ni vad grabbar, nu får ni faktiskt lugna ner er!”. De spanar på dig när du går ut, tar regnumret på bilen och söker upp dig och misshandlar/skjuter dig.

Någon knäpp gängkriminell är förbannad på din son/försöker utpressa din son att han ska ge gänget pengar. Detta händer helt laglydiga barn, speciellt om föräldrarna bor i villa eller har någorlunda hög inkomst. Kollar upp er adress.

Osv. Känns som att du lever på 70-talet mentalt och inte förstår hur det går till idag.
2024-09-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur lång tid tar det innan man rensas bort - jag finns fortfarande kvar efter sökning på Ratsit?

Hoppas nu inte detta är en scam när jag anmodats logga in med Bank-ID. Fungerar detta överhuvudtaget?

Gjorde det, och nu är man borttagen. Blev det direkt. Så tror inte du behöver oroa dig.
2024-09-04, 08:54
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Gjorde det, och nu är man borttagen. Blev det direkt. Så tror inte du behöver oroa dig.

Jo, eftersom jag är kvar efter en halvtimme efter borttagning - vad är detta för scamtråd?
2024-09-04, 08:55
Medlem
B´stards avatar
Ratsit ja, men Merinfo, Mrkoll och alla andra sidor då? Skulle aldrig inleda någon form av relation (affärs eller personlig) med någon som gör sig så anonym - om det inte finns riktigt bra skäl...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in