Citat:
Jag ska svara ganska utförligt på din fråga, eftersom den berör saker som kan vara av intresse för läsare av Engström-tråden. Jag har nämnt den här saken någon gång lite då och då här i tråden, men nästan alla mina (många och långa) inlägg om mordtidskorrigeringen finns i den stora MOP-tråden, där jag nog också tycker att den diskussionen bäst hör hemma.
Du säger att den officiella mordtiden heter 23.21.30, vilket stämmer. Men även den officiella mordtiden har faktiskt flyttat runt lite. Under de tidiga åren hette den 23.21.10, sedan 23.21.20, och sent omsider (med Granskningskommissionen 1999) blev den 23.21.30, och där har den stannat sedan dess. Alla tre tiderna påstods ha en felmarginal på bara plus/minus 10 sekunder.
Den officiella mordtiden bygger på två källor:
(1) LAC-bandets inspelning av Fröken Ur under "Samtal 1", dvs Leif Ljungqvists larmsamtal, och närmare bestämt tidpunkten när Ljungqvist fick svar på LAC. Den ligger vid 23.22.15.
(2) Ljungqvists egen skattning av hur lång tid som förlöpte mellan skotten och det att han fick svar hos LAC. Skattningen ligger på 43-45 sekunder.
Beräkningen blir då enkel: Man tar svarstiden från (1) och drar ifrån 45 sekunder, då hamnar man vid 23.21.30. Den påstådda felmarginalen på plus/minus tio sekunder har aldrig förklarats uttryckligen men kommer ganska uppenbart från att Fröken Ur ger tiden vad tionde sekund.
Ingen av de här två källorna är säkerställda i meningen att de stämts av mot andra tidskällor. När man gör det finner man att "Ljungqvists 43-45 sekunder" troligtvis är något optimistiska med tanke på alla manövrer och moment han fick lov att utföra mellan skotten och det att han fick svar. Den här tidsskattningen borde enligt min uppfattning höjas till ungefär en minut.
Det här är förstås ingen jättesak, men om man bygger på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning så skulle mordtiden åka tillbaka till 23.21.15 plus/minus felmarginal. Den kombinerade felmarginalen på Ljungqvist och Fröken Ur är dessutom större än plus/minus 10 sekunder, men för ett 90% konfidensintervall skulle plus/minus 15 sekunder vara en rimlig skattning.
Så långt källa (2). Nu till själva grundkällan, LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. SKL gjorde på polisens uppdrag en forensisk undersökning av det "originalband" som polisen beslagtagit från LAC. Resultatet blev att bandet spelats in på den "undre bandspelaren" i LAC:s bandspelarkonsol. Där satt två likadana bandspelare, som alternerade och gick vartannat dygn. På mordkvällen var den undre bandspelaren mycket riktigt i drift.
Rullbanden som räckte 24 timmar hade hela 36 kanaler, varav en spelade in Fröken Ur från en ständigt öppen telefonlinje som enkom inrättats för bandspelarbordet. Televerket hade två Fröken Ur-maskiner som också kördes växelvis, A- och B-maskinen, och SKL:s forensiska undersökning visade att det var rätt maskin som fanns inspelad på bandet, alltså den maskin som var i drift på mordkvällen.
Utifrån det här har många dragit slutsatsen, att LAC-bandet inte kan ha manipulerats, och att Fröken Ur-inspelningen därför måste vara rättvisande. Men som jag visat i ett stort antal inlägg i stora MOP-tråden (om än för ett bra tag sedan nu) så bevisar SKL:s undersökning inte det, utan LAC-bandet kan likväl ha manipulerats av Säpo.
Det förutsätter emellertid att Säpo berett sig tillgång till just den "undre bandspelaren" för det ändamålet. Det är naturligtvis inte svårt för Säpo att göra det, utan det räcker med att de omhändertar bandspelaren "för service" under ett par dagar, utför förfalskningen, och sedan lämnar tillbaka bandspelaren till LAC. Faktum är att det rentav är möjligt, åtminstone i teorin, att utföra förfalskningen på plats och ställe, alltså inne på LAC.
Saken är alltså, att SKL:s forensiska undersökning av det av polisen inlämnade "originalbandet" inte alls utesluter att det manipulerats. Vad Fröken Ur-inspelningen beträffar så finns därför bara ett sätt att avgöra om den manipulerats eller ej, och det är att stämma av tiderna som finns inspelade på LAC-bandet mot andra tidskällor i materialet.
Just en sådan jämförelse har jag utfört, där samtliga tillgängliga och för ändamålet användbara tidskällor i utredningsmaterialet stämts av mot LAC-bandets Fröken Ur. Då har jag kommit fram till att LAC-bandets inspelning av Fröken Ur säkerligen manipulerats på så vis att Fröken Ur-kanalen helt enkelt flyttats fram med cirka 2.15 minuter. Tiderna som finns inspelade på LAC-bandet ligger alltså cirka 2.15 minuter före de tider som "alla andra" tidskällor i materialet ger vid handen.
Med "alla andra" menar jag ett sammanvägt genomsnitt av andra tidskällor, som jag kallar för ett "kollektivt tidsankare", och som utgör den bästa skattning vi kan få av realtid – eller "svensk normaltid" som den officiellt heter – i förhållande till händelseförloppet på mordkvällen.
En sådan sammanvägning förutsätter att de i genomsnittet ingående tidskällorna går ungefär lika, vilket de visar sig göra. Då kan man väga ihop dem och även "poola varianserna" i enlighet med ungefärligen skattade felmarginaler på var och en av tidskällorna. De källor som har större felmarginaler får mindre vikt medan källorna med mindre felmarginaler får större vikt. När man på så vis poolar varianserna får man mycket bättre precision i genomsnittet, detta enligt "de stora talens lag". Allt detta är då standardförfaranden vid matematisk-statistisk analys med tillhörande terminologi.
Jag har gått igenom det mesta av det här i många och långa inlägg i stora MOP-tråden, där jag nog tycker att den här diskussionen bäst hör hemma, och slutresultatet blir som sagt att realtiden på mordkvällen ligger cirka 2.15 minuter efter Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet. Korrigerar man mordtiden för både LAC-bandets felvisning och de där extra 15 sekunderna för Ljungqvists del så hamnar den vid 23.19.00, plus/minus cirka 15 sekunder.
Long story, men nu har du i alla fall en översiktsbild av var skon klämmer och hur den här mordtidskorrigeringen kommer sig. När jag talar med MOP-veteraner så känner de redan till den här saken, även om alla inte riktigt hänger med (eller vill hänga med) i svängarna. På något vis utgör den officiella mordtiden någon slags tryggt ankare i deras världsbild, trots att den bara vilar på sagda två skakiga källor men bortser från alla andra tidskällor i materialet.
Det var när jag insåg hur skakig den officiella mordtiden var som jag bestämde mig för att titta närmare på saken, och det blev då ett ganska omfattande projekt som pågått sedan våren 2020 och som visserligen nu ligger vilande men ändå står öppet än idag – ifall nya tidskällor skulle dyka upp. Precis som med all vetenskap är resultaten alltid "preliminära" i den meningen.
Personligen är jag helt övertygad om att LAC-bandets Fröken Ur-inspelning är missvisande på det sätt som beskrivits här ovan och att bandet alltså manipulerats.
Man kan då spekulera om exakt hur den manipulationen utförts och i vilket syfte, och då menar jag att det mest troliga är att Säpo just "lånat" bandspelaren ett tag för att frisera ner de ovanligt och pinsamt långa responstiderna, särskilt på ambulanssidan. Genom att senarelägga mordet med över två minuter kapar man ju ner responstiden med lika mycket, och då blir den normal. Men det kan även finnas andra orsaker till manipulationen.
Vad Stig Engström beträffar så betyder korrigeringen av mordtiden att denne har "tidsalibi". När mordet begås kl 23.19.00 befinner sig Engström fortfarande inne på Skandia, där han stämplar ut just 23.19 och sedan pratar lite kort med vakterna i receptionen innan han går ut och ner till mordplatsen. Han kan då inte ha skjutit Olof Palme eller ens bevittnat själva mordet – helt enkelt därför att han inte fanns på plats när mordet begicks.
Engströms tidsalibi hade jag inte en tanke på när jag började jobba med tidsanalysen, utan den frågan dök upp i huvudet under sommaren 2020, alltså efter det att Engström hamnat "på tapeten" genom åklagaren Krister Peterssons utpekande vid den berömda presskonferensen i juni 2020. För egen del har jag aldrig egentligen övervägt Engström som gärningsman, så tidsalibit blev för mig mest bara en slags fotnot. För andra däremot kan det naturligtvis vara av stort intresse.