2024-09-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Är det bara jag som börjar bli en smula otålig efter sex månader av krabbgång?

Lite trist är det. Men starta igång en liten automatisk DCA som du klarar att upprätthålla under överskådlig framtid så känns det bättre.
Citera
2024-09-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Tänk dig att du har 50 äpplen och 100 personer vill ha ett äpple, då kommer priset vara 50kr per äpple.

Veckan efter har du återigen äpplen men denna gång endast 20 äpplen, vad kommer hända med priset när dessa 100 personer vill ha ett äpple?
Jo, priset per äpple kommer höjas och den som betalar mest får ett.

Precis så funkar bitcoin marknaden.
Även vanliga marknaden styrs av tillgång och efterfrågan.

Vad tror du skulle hända med oljepriset om det över en natt fanns 50% mindre olja på marknaden?

Nu går det ju diskutera hur stor påverkan halveringen har på bitcoin men att den påverkar är helt solklart.
Liknelsen med äpplen eller olja olja funkar inte då det är förbrukningsprodukter. För att hålla ett stabilt jämviktspris måste det ut nu olja på marknaden i samma takt som den förbrukas.

Det finns däremot inte 50% mindre bitcoins på marknaden efter en halvering, det finns t.o.m. fler än dagen innan. 20 000 000 idag blir kanske 20 000 100 imorgon. Ett större utbud för varje dag, inte mindre, om än i avtagande takt. Däremot finns ingen självklar ökande efterfrågan som både ska absorbera de nybrutna 100 bitcoinsen OCH matcha gårdagens utbud på 20 miljoner OCH därtill driva upp priset på alla sammanlagda 20 000 100 bitcoins med flera hundra procent.

Det är helt enkelt inte halveringarna som fått folk att börja spekulera i bitcoins flera månader efter något som varit känt flera år i förväg. Lika lite som det är halveringarna som fått priset att krascha ytterligare något halvår senare. Halveringarna skapar inte cykliska mönster i bitcoinpriset, det är inget mer än ett teoretiskt koncept som haltar.
Citera
2024-09-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Ja naturligtvis ökar betalningsviljan för alla miljontals bitcoin med flera hundra procent för att den dagliga nytillförseln minskar lite. Det låter rimligt.

Eller så har den långt på förhand kända halveringen ingen betydelse alls.
Du kanske har rätt men tänk även på att antalet nya kronor och dollar trycks i allt snabbare takt och blir mindre värda.
Ca 90% av alla Bitcoin som kan tillverkas har redan tillverkats. Av de max 21 miljoner Bitcoin som kan göras har kanske 10-20 % förlorats för evigt. Återstående ca 10% kommer att ta ca 100 år till att skapa.
Om Bitcoin får status som digitalt guld så kommer nytt vanligt guld att vara betydligt lättare att gräva fram närmaste århundradet vilket isf gör Bitcoin till en bättre investering då den blir mer sällsynt.
Jag tror inte vi kommer att diskutera Bitcoin om tio år utan då blir det Satoshis som är en hundra miljondel av Bitcoin.

Men har du ingen tro på Bitcoin så ska inte jag försöka övertala dej.
Citera
2024-09-02, 21:42
Medlem
Citat:
Liknelsen med äpplen eller olja olja funkar inte då det är förbrukningsprodukter. För att hålla ett stabilt jämviktspris måste det ut nu olja på marknaden i samma takt som den förbrukas.

Det finns däremot inte 50% mindre bitcoins på marknaden efter en halvering, det finns t.o.m. fler än dagen innan. 20 000 000 idag blir kanske 20 000 100 imorgon. Ett större utbud för varje dag, inte mindre, om än i avtagande takt. Däremot finns ingen självklar ökande efterfrågan som både ska absorbera de nybrutna 100 bitcoinsen OCH matcha gårdagens utbud på 20 miljoner OCH därtill driva upp priset på alla sammanlagda 20 000 100 bitcoins med flera hundra procent.

Det är helt enkelt inte halveringarna som fått folk att börja spekulera i bitcoins flera månader efter något som varit känt flera år i förväg. Lika lite som det är halveringarna som fått priset att krascha ytterligare något halvår senare. Halveringarna skapar inte cykliska mönster i bitcoinpriset, det är inget mer än ett teoretiskt koncept som haltar.

Det är dock ett faktum att det finns en viss ständig efterfrågan på bitcoin. Om köptrycket och säljtrycket balanserar varandra vid priset X när det tillförs 900 nya bitcoin per dag (varav en stor andel måste säljas för att betala brytarnas omkostnader) på marknaden, så kommer, allt annat lika, köptrycket och säljtrycket att balansera varandra vid priset X+Y när nytillförseln har minskat till 450 bitcoin per dag.

Sedan leder spekulationen och förberedelser från brytarnas sida till att priset snarare brukar stiga innan halveringen äger rum och sedan ta fart igen ett antal månader efter halveringen, när effekten av den minskade nytillförseln ha ackumulerats.

Effekten bör dock bli svagare för varje halvering. Den första halveringen, som innebar en minskning från 7200 nya bitcoin per dag till 3600 dito, samtidigt som den existerande totalmängden bitcoin var mycket mindre än i dag, var klart mer dramatisk.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-02 kl. 21:46.
Citera
2024-09-02, 21:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är dock ett faktum att det finns en viss ständig efterfrågan på bitcoin. Om köptrycket och säljtrycket balanserar varandra vid priset X när det tillförs 900 nya bitcoin per dag (varav en stor andel måste säljas för att betala brytarnas omkostnader) på marknaden, så kommer, allt annat lika, köptrycket och säljtrycket att balansera varandra vid priset X+Y när nytillförseln har minskat till 450 bitcoin per dag.

Sedan leder spekulationen och förberedelser från brytarnas sida till att priset snarare brukar stiga innan halveringen äger rum och sedan ta fart igen ett antal månader efter halveringen, när effekten av den minskade nytillförseln ha ackumulerats.

Effekten bör dock bli svagare för varje halvering. Den första halveringen, som innebar en minskning från 7200 nya bitcoin per dag till 3600 dito, samtidigt som den existerande totalmängden bitcoin var mycket mindre än i dag, var klart mer dramatisk.
Enligt samma logik kommer priset på bitcoin vara oändligheten när det slutar grävas fram några nya
Citera
2024-09-02, 21:53
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ja absolut, men har hittat tre mindre projekt som jag satsar hårt på och fyllt på pö om pö sedan jag hittat dom och blivit mer insatt.

Men allt som har med crypto att göra väntar på att tjuren ska skena iväg 🤷‍♂️ Känt mig redo ett bra tag och börjar bli lite uttråkad, hade gärna haft mer pengar igår, men om det blir i framtiden fungerar också Är trygg i mina innehav och kollar bara när jag köper mer.

Lite sugen på att bygga en bas med btc, men har tyvärr inte så mycket pengar att en uppgång på 30-40 % gör en nämnvärd skillnad.
Citera
2024-09-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Enligt samma logik kommer priset på bitcoin vara oändligheten när det slutar grävas fram några nya

Eftersom effekten blir avtagande för varje halvering är kurvan snarare asymptotisk.

Men det stämmer troligen, av helt andra skäl, att BTC/USD kommer att vara odefinierad år 2140, emedan nämnaren vid det laget lär vara noll.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-02 kl. 22:37.
Citera
2024-09-02, 23:04
Medlem
EgoistNs avatar
Anar jag ett trendbrott, eller är det bara min positiva förhållning till BTC som spelar mig ännu ett spratt?
Mycket pekar på att jag blir blåst igen..
Citera
2024-09-03, 08:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Jag sitter och kolla på bollingerbanden på dagliga och hoppas att dom skall dra ihop sig till tråknivåer deluxe innan jag vågar få puls. Det är en bit kvar där.
Citera
2024-09-03, 08:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Liknelsen med äpplen eller olja olja funkar inte då det är förbrukningsprodukter.
"förbrukningsprodukter"...

Marknadsekonomi (dvs efterfrågan + utbud = pris) gör ingen skillnad på vad för typ av produkt du tittar på. Ekvationen funkar lika på diamanter, olja, fastigheter eller resor till Thailand.

Det är således självklart att priset på Bitcoin ökar om utbudet minskar, allt annat lika.

Antingen SPELAR du dum för att göra något enkelt väldigt komplicerat, eller så ÄR du dum.
Citera
2024-09-03, 09:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"förbrukningsprodukter"...

Marknadsekonomi (dvs efterfrågan + utbud = pris) gör ingen skillnad på vad för typ av produkt du tittar på. Ekvationen funkar lika på diamanter, olja, fastigheter eller resor till Thailand.

Det är således självklart att priset på Bitcoin ökar om utbudet minskar, allt annat lika.

Antingen SPELAR du dum för att göra något enkelt väldigt komplicerat, eller så ÄR du dum.
Den enda som spelar (eller förmodligen är) dum. Naturligtvis kan du inte jämföra spekulativ efterfrågan med verklig efterfrågan på råvaror som förbrukar, så som olja.

Efterfrågan på olja baseras på att folk vill kunna t ex köra bil. En sådan efterfråga saknas helt på bitcoin. Den enda anledningen till varför folk köper bitcoin är för att kunna ha bitcoin. Det finns ingen verklig efterfrågan, och inte heller någon förbrukning.

Detta är också varför bitcoin naturligtvis inte är någon råvara, så som du har försökt hävda flertalet gånger.
Citera
2024-09-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Den enda som spelar (eller förmodligen är) dum. Naturligtvis kan du inte jämföra spekulativ efterfrågan med verklig efterfrågan på råvaror som förbrukar, så som olja.

Efterfrågan på olja baseras på att folk vill kunna t ex köra bil. En sådan efterfråga saknas helt på bitcoin. Den enda anledningen till varför folk köper bitcoin är för att kunna ha bitcoin. Det finns ingen verklig efterfrågan, och inte heller någon förbrukning.

Detta är också varför bitcoin naturligtvis inte är någon råvara, så som du har försökt hävda flertalet gånger.
SEK och USD "förbrukas", äts upp - av inflationen.
Du vill ha något som inte äts upp, som i stället blir mer värt i framtiden: Bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in