2024-09-02, 13:31
  #11149
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Varför skulle CA ljuga om att han var sjuk i influensa om han var GM? Om han hade hjälpt sin bror visste han ju att polisen kunde överbevisa honom. Onödigt vore väl att trassla in sig i något som kunde leda till problem? Tänkte han att influensan skulle givit honom alibi på något sätt?

Ska varken försvara CA-teorin eller lägga mig i, men kan ju inte hålla mig här.
Jag har ställt samma fråga avseende SE's risker och att trassla in sig med lätt kontrollerbara uppgifter, det dessutom på mordplatsen. Samtal med Lisbeth o.s.v.
Citera
2024-09-02, 14:32
  #11150
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ska varken försvara CA-teorin eller lägga mig i, men kan ju inte hålla mig här.
Jag har ställt samma fråga avseende SE's risker och att trassla in sig med lätt kontrollerbara uppgifter, det dessutom på mordplatsen. Samtal med Lisbeth o.s.v.

Det var helt väntat att du skulle nappa 😃. Frågeställningen bör gälla alla presumtiva GM, inklusive CA, även om den inte har något direkt bevisvärde.

En annan frågeställning är varför han som GM skulle haft behovet att sitta på cafet ett par gånger i veckan? Vad är den psykologiska effekten av att så ofta återblicka?

Om jag minns rätt från Jordås bok kap 23, så menade väl CA att om LP och jag satt på två stolar mittemot varandra så skulle hon inte peka ut mig. Orsaken till det var att han inte var på mordplatsen aktuell kväll. Rätt självsäkert utlåtande av CA måste man nog ändå hålla med om?
__________________
Senast redigerad av csvens 2024-09-02 kl. 14:46.
Citera
2024-09-02, 15:31
  #11151
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det var helt väntat att du skulle nappa 😃. Frågeställningen bör gälla alla presumtiva GM, inklusive CA, även om den inte har något direkt bevisvärde.

En annan frågeställning är varför han som GM skulle haft behovet att sitta på cafet ett par gånger i veckan? Vad är den psykologiska effekten av att så ofta återblicka?

Om jag minns rätt från Jordås bok kap 23, så menade väl CA att om LP och jag satt på två stolar mittemot varandra så skulle hon inte peka ut mig. Orsaken till det var att han inte var på mordplatsen aktuell kväll. Rätt självsäkert utlåtande av CA måste man nog ändå hålla med om?

Gott ja, instämmer i det sistnämnda också. Det är ett högt spel att låta sig konfronteras med vittnen och särskilt då Lisbeth.
Citera
2024-09-02, 16:14
  #11152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Varför skulle CA ljuga om att han var sjuk i influensa om han var GM? Om han hade hjälpt sin bror visste han ju att polisen kunde överbevisa honom. Onödigt vore väl att trassla in sig i något som kunde leda till problem? Tänkte han att influensan skulle givit honom alibi på något sätt?

Jag tror att det hjälper att sätta in uppgiftslämnandet kronologiskt.
PUs första kontakt med Christer Andersson är den 11 Januari 1994...IVA 16636-B.
PU har här fått nys om Christers ännu icke avförda spädgris,och detta inledande förhör handlar helt om vad Christer gjort av sin Smith and Wesson revolver.
Christer berättar den enligt Granskningskommissionen "föga plausibla" historien om försäljningen.
Nästa förhör sker redan morgonen efter,den 12 Januari..IVA 16636-C.
Detta uppföljande förhör handlar nästan enbart om vad Christer varit vid tidpunkten för mordet på Palme,cirka 23.20.
Här anger han för första gången att han legat sjuk hemma i lägenheten.

Detta är de enda två kontakter som PU tagit med Christer fram till och med ovanstående förhör..och det dröjer över ett år,till den 17 Januari 1995 innan nästa förhörskontak tas..IVA 16636-D

Det är inte speciellt konstigt att Christer försöker stämma i bäck.Han behöver en anledning till varför han specifikt kommer ihåg att han legat sjuk hemma i lägenheten,och han drar därför till med influensalögnen.Denna skröna byggs sedan på ytterligare i senare förhör och dras tillbaka i sin helhet först efter det att Christer förstår att brodern har berättat för Polisen om att Christer var med och körde flyttbil hela mordveckan.Christer ändrar sin utsaga till att han endast legat hemma och sovit.
Han påstår aldrig mera att han legat sjuk veckovis vid tidpunkt för mordet.

Det är två lögner på varandra i de två allra första förhören.
Han ljuger om både Medel och Möjlighet.

Varför gör han det?
Tja,i sammanhang Christer A skyldig så är det inte speciellt svårt att förstå.
Perspektiv Christer A oskyldig är däremot närmast omöjligt att applicera på vad han säger i dessa två inledande förhör.

Spekulationsvis så överraskas Christer av att få ett telefonsamtal från PU mitt på dagen den 11 Januari 1994.Som en blixt från klar himmel,ingen förvarning.Han får till synes direkt förklara var hans licensierade spädgris är någonstans,och Christer drar till med sin försäljningshistoria på stående fot och utan möjligheten till några vidare överväganden.
När PU återigen hör av sig redan morgonen efter så inser Christer att han behöver distansera sig från Sveavägen vid tidpunkt för mordet.Han behöver dessutom något sorts skäl till varför han skall komma ihåg kvällen den 28 Februari nästan 8 år senare.
Han drar till med att han varit exceptionellt sjuk i influensa,ty detta är en händelse som man kan komma ihåg långt senare.

Att Polisen mer än ett år senare skall förhöra hans bror tror jag inte att Christer tänker på alls i dessa för honom troligen mycket svettiga ögonblick.

Han överraskas av PUs telefonkontakt den 11 Januari.Han tvingas dra en lögn och sedan följer nästa redan morgonen efter.
__________________
Senast redigerad av Lookalike 2024-09-02 kl. 16:17.
Citera
2024-09-02, 16:20
  #11153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott ja, instämmer i det sistnämnda också. Det är ett högt spel att låta sig konfronteras med vittnen och särskilt då Lisbeth.

Christer vet säkert om,liksom övriga Sverige vid tidpunkt..att Lisbeth Palme redan kategoriskt och ihållande pekat ut helt annan individ än Christer A.
Han bör vara fullt medveten om att även om Lisbeth pekar ut honom så kan detta icke användas i juridiska sammanhang.
Till synes helt riskfritt för CA således att vara kaxig i detta sammanhang.
Citera
2024-09-02, 16:22
  #11154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det var helt väntat att du skulle nappa 😃. Frågeställningen bör gälla alla presumtiva GM, inklusive CA, även om den inte har något direkt bevisvärde.

En annan frågeställning är varför han som GM skulle haft behovet att sitta på cafet ett par gånger i veckan? Vad är den psykologiska effekten av att så ofta återblicka?

Om jag minns rätt från Jordås bok kap 23, så menade väl CA att om LP och jag satt på två stolar mittemot varandra så skulle hon inte peka ut mig. Orsaken till det var att han inte var på mordplatsen aktuell kväll. Rätt självsäkert utlåtande av CA måste man nog ändå hålla med om?

Han besökte Svea frekvent åtminstone två-tre gånger per vecka.
Detta är bekräftat av två oberoende källor.
Citera
2024-09-02, 16:29
  #11155
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Christer vet säkert om,liksom övriga Sverige vid tidpunkt..att Lisbeth Palme redan kategoriskt och ihållande pekat ut helt annan individ än Christer A.
Han bör vara fullt medveten om att även om Lisbeth pekar ut honom så kan detta icke användas i juridiska sammanhang.
Till synes helt riskfritt för CA således att vara kaxig i detta sammanhang.

Ja, jag ser också den förklaringen, men ser väl ändå inte att ett utpekande av Lisbeth är betydelselöst.
Även om utpekandet i sig inte går att använda i juridisk mening kan den förstås ge polisen en starkare uppfattning om CA's skuld.
Att han verkligen får ögonen på sig, utreds i botten och sätts under press etc.

Fast i.o.f. så föranledde ju GMP (objektet GH) att han blev intressant och granskades.
Citera
2024-09-02, 21:29
  #11156
Medlem
526s avatar
Jag är 50/50 mellan CA och Sydafrika/Staybehind.

Båda hade tillgång till likadana vapen, var tillgängliga i området (sthlm city), och båda har kunnat förnimmas på Sveavägen (Grandmannen, walkie-talkies, SA agenter som kanske var i stan när Oliver Tombo var här, etc.)

Det som talar emot CA och för SA/SB enligt mig är:
1 - CA må ha varit en instabil kuf, men det är ett stort steg att besluta sig bli en mördare - om man inte varit det tidigare. Detta till skillnad mot SA gänget som var vana mördare.
2 - Anna Hages signalement i tidigt förhör stämmer inte med CA. Hon beskrev GM som "jag tänkte på att han hade en snygg kropp, som en kroppsbyggare". Det stämmer bra på SA agenten Roy Allen.
3 - SA/Staybehind hade mycket tydliga motiv iom att OP skulle till Moskva (svenska gruppens motiv) och att OP stod som drivande för att finansiera ANC (Sydafrikanernas motiv). Sverige stod för 50% av ANC:s totala finansiering. CA:s motiv kan ha varit att OP höjt aktieskatten. Det bleknar lite i magnitud i jämförelse.
__________________
Senast redigerad av 526 2024-09-02 kl. 21:38.
Citera
2024-09-02, 22:36
  #11157
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Han besökte Svea frekvent åtminstone två-tre gånger per vecka.
Detta är bekräftat av två oberoende källor.

Som GM kanske han misstänkte att polisen skulle få tag på honom en vacker dag. Efter några års funderingar kring vad han skulle säga när de frågade om vad han gjorde aktuell kväll, så drog han till med en helt onödig lögn som lätt kunde avslöjas. Inte särskilt logiskt eller hur? ”Efter jag hade hjälpt brorsan att flytta så fick jag syn på Palme utanför Grand, då gick jag hem efter revolvern och gjorde slag i sak”.

Det hade väl räckt att han hade sagt att han var hemma och sov och inte förveckla. Hålla sig så kort som möjligt dvs. Att han var hemma med influensa fyller ingen som helst funktion.

En enklare förklaring är helt enkelt att han var en oskyldig person som tycke sig minnas att han hade influensa aktuell kväll. Människor kan minnas fel helt enkelt.

När det gäller cafebesöken så kan jag inte se hur ett så frekvent besökande kan styrka teorin. En enklare förklaring är att han gillade att fika där, snarare än att han skulle frossa i mordet flera dagar i veckan (vi snackar alltså inte årsdagar här). Robert Ressler var väl inne på att GM förmodligen aldrig ens skulle gå tillbaka till mordplatsen (kap 28).

En enklare förklaring till att han hade en kaxig attityd till LP och ett par andra vittnen, är att han som oskyldig kände sig trygg i den vetskapen. Det är en mer plausibel förklaring än att han skulle ha spelat någon slags rysk roulett och chansat på att om han ändå blev utpekad vore det inget värt.

Efter att ha läst boken av Jordås, som f ö är mycket välskriven och mycket lättläst, kan jag inte se något som stärker teorin om CA mer än vad som kommit fram i denna tråd. Indiciekontot är tämligen barskrapat.
Citera
2024-09-03, 03:46
  #11158
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Brodern säger såhär.

". Sista gången som det aktuella vapnet var för cirka 4 - 5 år sedan. Han hade då gjort sällskap med sin bror ut till en skjutbana mellan Tungelsta och Sorunda. Vid denna tid bodde Christer på (. Man sköt vid tillfället ifråga med en älgstudsare samt ett gevär med kaliber 22. Christer hade inte revolvern med sig ut till skjutbanan utan
vapnet i Christers vapenskåp".

Så han verkar ju faktiskt ha haft revolvern hemma hos sig efter mordet.

Jo, men kan vi lita på det? Såg brodern vapnet? Har han skjutit Palme har han ju absolut inte haft det hemma hos sig efteråt. Det kan jag inte tänka mig. Däremot hade man ju givetvis berättat det om någon frågat. Det vore ju väldigt märkligt att säga att man sålt vapnet låt säga dagen efter mordet. Har han begått gärningen tror jag att han absolut har sparat vapnet någonstans och diktat upp historien om försäljningen i Kungsträdgården för att visa på att han utåt sett inte har kvar den


Citat:
Ursprungligen postat av 526
walkie-talkies

Just walkie-talkies är inte så konstigt. Exempelvis så vistades narkotikaspan kring "träsket". Har för mig att man rent av avbröt sin spaning tidigare än tänkt den här kvällen, vilket är rätt prekärt om så är fallet om det visar sig att man precis missat ett statsministermord
Citera
2024-09-03, 04:59
  #11159
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jo, men kan vi lita på det? Såg brodern vapnet? Har han skjutit Palme har han ju absolut inte haft det hemma hos sig efteråt. Det kan jag inte tänka mig. Däremot hade man ju givetvis berättat det om någon frågat. Det vore ju väldigt märkligt att säga att man sålt vapnet låt säga dagen efter mordet. Har han begått gärningen tror jag att han absolut har sparat vapnet någonstans och diktat upp historien om försäljningen i Kungsträdgården för att visa på att han utåt sett inte har kvar den

Det är ju vad brodern säger. Han såg vapnet hemma hos CA. Och det några år efter mordet.

Han kan också uppge var de åkte den dagen han såg vapnet, var vapnet var, var CA bodde och vilka vapen de tog med ut osv.

Denna uppgift förefaller stämma. De enda rimliga tvivel för detta jag kan se är möjligheten att brodern ljuger för att skydda CA. Men å andra sidan passar ju han också på att förstöra CAs alibi. Och det andra alternativet är att det finns en likartad revolver som går att förväxla med det misstänkta mordvapnet. Men det har jag inte undersökt alls.
Citera
2024-09-03, 05:11
  #11160
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Just walkie-talkies är inte så konstigt. Exempelvis så vistades narkotikaspan kring "träsket". Har för mig att man rent av avbröt sin spaning tidigare än tänkt den här kvällen, vilket är rätt prekärt om så är fallet om det visar sig att man precis missat ett statsministermord

Ja men Lisbet såg en med WT nedanför fönstret samma dag. Hon sa att hon direkt kom att tänka på denne efter mordet.
Robert Gustavsson (komikern, skådisen) var på Bröderna Mozart och såg WT män inne på Grand.
Och detta med finskorna som såg kroppsbyggaren i hörnet på Sveavägen med en WT som sa "jag är avslöjad".

Sen är jag osäker på detta med knarkspan och så stora operationer. Var det flera med WT i samma område så var det ett stort tillslag på gång. Knarkspan opererar inte så i vanliga fall. Dvs de stryker inte omkring flera personer i samma område och pratar i WT bara för att kolla efter knarkare. Och det fanns inga gatuknarkare i det området. Har aldrig gjort. Det enda var spelklubben Oxen en bit bort.
__________________
Senast redigerad av 526 2024-09-03 kl. 05:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in