2024-08-31, 17:21
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Se till att The Guardian skriver om det.
Det ska jag göra men kommer börja med inrikes intervju. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varfor-skjuts-det-sa-mycket-just-i-sverige

Diamant Salihu hyllas ofta som en av Sveriges främsta krimreportrar, men hans rapportering lämnar mycket att önska. Genom att konsekvent undvika att ta upp de djupare orsakerna till kriminalitet, såsom arbetsmarknadens brister och den socioekonomiska utsatthet som många människor lever under, bidrar han till en skev och förenklad bild av verkligheten. Han får det att framstå som om kriminalitet är ett förstahandsval för många, när det i själva verket ofta är ett desperat sista alternativ, framdrivet av en komplex väv av samhällsproblem som han helt väljer att ignorera. Att sprida en sådan missvisande och ensidig bild är inte bara oansvarigt, det förminskar också den kamp som många för, för att ta sig ur kriminalitetens grepp. Det är hög tid att ifrågasätta varför Salihu inte tar sitt journalistiska ansvar på allvar och istället fokuserar på att presentera en helhetsbild, snarare än att enbart rapportera den sensationella ytan.

Jag är ett levande exempel på detta. Liksom tusentals andra som har kämpat i motvind, har jag vägrat ge upp och fortsatt kämpa för att få ordning på mitt liv, trots att politiker som Gunnar Axén och Gunnar Strömmer tycks göra allt för att sätta käppar i hjulet för människor som mig. Men Salihus rapportering ger inte röst åt vår verklighet – den ignorerar oss helt.
Citera
2024-08-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Det ska jag göra men kommer börja med inrikes intervju. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varfor-skjuts-det-sa-mycket-just-i-sverige

Diamant Salihu hyllas ofta som en av Sveriges främsta krimreportrar, men hans rapportering lämnar mycket att önska. Genom att konsekvent undvika att ta upp de djupare orsakerna till kriminalitet, såsom arbetsmarknadens brister och den socioekonomiska utsatthet som många människor lever under, bidrar han till en skev och förenklad bild av verkligheten. Han får det att framstå som om kriminalitet är ett förstahandsval för många, när det i själva verket ofta är ett desperat sista alternativ, framdrivet av en komplex väv av samhällsproblem som han helt väljer att ignorera. Att sprida en sådan missvisande och ensidig bild är inte bara oansvarigt, det förminskar också den kamp som många för, för att ta sig ur kriminalitetens grepp. Det är hög tid att ifrågasätta varför Salihu inte tar sitt journalistiska ansvar på allvar och istället fokuserar på att presentera en helhetsbild, snarare än att enbart rapportera den sensationella ytan.

Jag är ett levande exempel på detta. Liksom tusentals andra som har kämpat i motvind, har jag vägrat ge upp och fortsatt kämpa för att få ordning på mitt liv, trots att politiker som Gunnar Axén och Gunnar Strömmer tycks göra allt för att sätta käppar i hjulet för människor som mig. Men Salihus rapportering ger inte röst åt vår verklighet – den ignorerar oss helt.

Reagerade också på det så jag skickade ett långt mail till honom 😂
Citat:
Hej Diamant,

Jag vill börja med att uttrycka min uppskattning för ditt viktiga arbete och din engagerade journalistik. Du tar upp många komplexa och svåra frågor kring kriminalitet i Sverige, och ditt bidrag till debatten är värdefullt. Dina texter är både insiktsfulla och tankeväckande, och det är tydligt att du har ett genuint engagemang för ämnet.

Dock vill jag ta upp en aspekt som jag tycker ofta glöms bort i diskussionen om kriminalitet, och som jag saknar i din rapportering: vikten av att skapa möjligheter för tidigare dömda att återintegreras i samhället, särskilt på arbetsmarknaden.
Jag upplever att genom att konsekvent undvika att ta upp de djupare orsakerna till kriminalitet, såsom socioekonomisk utsatthet och bristen på tillgång till arbete för dem som avtjänat sina straff, så riskerar vi att få en skev och förenklad bild av verkligheten.

För många som har levt i kriminalitet handlar deras val inte om ett förstahandsalternativ, utan om ett desperat sista steg när andra möjligheter är utom räckhåll. Utan en reell chans att återinträda i samhället och arbetslivet, är risken stor att de återigen hamnar i en kriminell bana – en verklighet som jag tror kan påverkas positivt om vi också belyser dessa viktiga samhällsfrågor.

En annan avgörande faktor som bidrar till problemet är existensen av privata belastningsregisterdatabaser i Sverige. Dessa databaser tillåter privata aktörer att lagra information om gamla domar utan några gallringsrutiner. Det innebär att även om ett brott har gallrats ur polisens belastningsregister efter en viss tid, så kan det fortfarande finnas kvar i dessa privata databaser – ofta för all framtid. Ett brott som någon begick för 15 år sedan, kanske när de var 18 år och inte fullt medvetna om konsekvenserna av sina handlingar, kan förfölja dem under hela deras liv. Denna ständiga påminnelse om deras tidigare felsteg hindrar dem från att gå vidare och återintegreras i samhället på ett meningsfullt sätt.

Sverige skiljer sig också från andra länder i Europa när det gäller denna problematik. I Tyskland tillåts till exempel inte privata aktörer att lagra sådan information, vilket ligger i linje med GDPR-reglerna som skyddar individers integritet. Detta gör att tidigare dömda där har en större möjlighet att starta om på nytt efter att ha avtjänat sina straff, utan att deras förflutna ständigt kommer upp vid varje jobbsökande. I Sverige, där dessa privata register fortfarande existerar utan samma skydd, blir återintegrering i arbetsmarknaden svårare och risken för återfall i kriminalitet större.

Att se till att tidigare dömda ges en möjlighet till rehabilitering och inkludering på arbetsmarknaden är avgörande om vi på allvar vill motverka återfall i kriminalitet. Detta kräver att vi lyfter fram vikten av samhälleligt stöd, utbildning och arbete för att bryta den onda cirkeln. Tyvärr ser vi ofta hur dessa aspekter hamnar i skuggan av den mer sensationella rapporteringen om brott och straff.

Jag hoppas att du i framtiden kanske kan överväga att utforska och belysa dessa aspekter i din journalistik, och därigenom bidra till en mer komplett och nyanserad bild av den kriminalitet som påverkar så många i vårt samhälle. Tack för ditt arbete och för att du tar dig tid att läsa mitt brev.

Vänliga hälsningar,
Citera
2024-08-31, 17:50
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Jag har svårt att uppskatta Diamant Salihu och hans arbete. Det vore intressant att granska hans ekonomiska bakgrund och undersöka vilka som faktiskt finansierar honom. Det känns osannolikt att det enbart skulle vara SVT bakom honom – finns det andra aktörer som stödjer hans verksamhet? En sådan insyn skulle kunna ge en bättre förståelse för vilka intressen som eventuellt påverkar hans rapportering
Citera
2024-08-31, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen

Bra och nyanserad skrivelse. Gillar den.
Citera
2024-08-31, 23:36
Medlem
GDPRWarriors avatar
Till alla er som har pratat mycket om detta: Jag har nu skaffat TikTok och X! Patreon är dock fortfarande låst eftersom de kräver att jag uppger min ISP för att kunna använda deras tjänst. Men enligt GDPR behöver jag inte ge ut den informationen, så de har otur! 😄
Citera
2024-09-01, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är pinsamt hur låg nivå det är på diskussionen i samhället. Jag förstår att någon inte vill anställa en yrkeskriminell men herregud, hur mycket ska man belasta en arbetssökande egentligen. Alla ska få möjlighet att gå vidare, i annat fall tränger man bara in en arbetslös i ett hörn där risken ökar att den gör något som får negativa konsekvenser på samhället.
Det mest skrämmande med offentlighetsprincipen är att den hindrar en arbetssökande från att klättra till toppen av karriärstegen om personen har ett brott i sitt förflutna, även om det inträffade för många, många år sedan.

Vet du varför?

När HR-personal letar efter "A-människor" till en arbetsplats är syftet inte nödvändigtvis att undvika personer med brottslig bakgrund enbart för att följa företagets policy, utan de utnyttjar informationen i offentliga handlingar kopplade till en arbetssökande för att göra en helhetsbedömning av dennes personlighetstyp. HR-personalen söker en A-människa för att företaget ska gå framåt, och en sådan har ett identifierbart beteendemönster. Ett kännetecken för en "A-människa" är att denne aldrig skulle lyckas bli dömd för ens de minsta brotten, eftersom det direkt skulle indikera att personen inte tillhör den personlighetstypen. Därför bryr de sig inte om hur lång tid som har gått sedan domen föll – domen har redan avslöjat din personlighetstyp eller "fenotyp", och den typen ser de som något som sitter i generna helt enkelt.
Citera
2024-09-01, 21:19
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag behöver inte längre skydda min identitet. När EU-domstolen har fattat sitt beslut, kommer jag att träda fram offentligt. Redan nu står flera mediebolag, både nationella och internationella, i kö för att intervjua mig. Dagens politiker är inte ärliga, och det svenska folket förtjänar att få veta sanningen.

De måste få insikt i de policys som tillämpas i detta land och som orsakar så många problem. Jag har tilltro till att folket kan tänka själva – de är inte dumma.
Time magasine borde ha en notis om detta.
Citera
2024-09-01, 21:21
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Vad jag vet så kan man inte få bort uppgifter från belastningsregistret innan gallringstiden löpt ut. Hittar inte heller något om att man kan ansöka om att tas bort i förtid. Jag misstänker att man på något vis kan överklaga att du finns med, men att det måste framföras varför du tycker det är felaktigt att du syns i belastningsregistret och inte bara att du gått vidare och är en annan person idag.
Själva är de måna om att inte förekomma i belastningsregistret trots återkommande brottslighet
varför skriver du dem inte är med i belastningsregistret då? Sist jag kollade hamnade alla där som blivit dömda för brott oavsett status.
Citera
2024-09-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Själva är de måna om att inte förekomma i belastningsregistret trots återkommande brottslighet
varför skriver du dem inte är med i belastningsregistret då? Sist jag kollade hamnade alla där som blivit dömda för brott oavsett status.

(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Läser du artikeln eller mitt inlägg ordentligt så förstår du att jag refererade till att en av grundarna ansökt om att uppgifterna i belastningsregistret ska tas bort. Därav att jag skrev om att de är måna om att själva inte synas. Skrev aldrig att de inte förekommer i belastningsregistret.
Citera
2024-09-01, 21:52
Medlem
Citat:
Jag har svårt att uppskatta Diamant Salihu och hans arbete. Det vore intressant att granska hans ekonomiska bakgrund och undersöka vilka som faktiskt finansierar honom. Det känns osannolikt att det enbart skulle vara SVT bakom honom – finns det andra aktörer som stödjer hans verksamhet? En sådan insyn skulle kunna ge en bättre förståelse för vilka intressen som eventuellt påverkar hans rapportering

Jag tror inte det ligger något sådant bakom.
Tror det helt enkelt handlar om marknadsekonomi. Frilansjournalister måste sälja sina artiklar för att få lön. Medier köper bara in artiklar de tror att läsarna vill läsa och på samma sätt sätter de sina avlönade journalister på att skriva om sådant de tror intresserar läsarna på ett sätt de tror intresserar läsarna.

Det är en negativ konsekvens av det nya medielandskapet där vanlig media konkurrerar med inlägg och poster på Facebook och X mm.
Det gäller att publicera snabbt, och det gäller att publicera sådant som är populärt.

Kommer ihåg en diskussion med en anställd på Aftonbladets redaktion om just det här.
Någon ifrågasatte varför de skrev så mycket smörja om t.ex. nöjesprogram och kändisar och inte fokuserade mer på viktiga frågar och seriösa artikelserier.
Killen från AB sade att det handlade helt enkelt om pengar. Folk vill läsa om smaksiga och okomplicerade saker. Negativt säljer bättre än positivt etc.
Som exempel tog han att de vid den tiden gjort en lång och fördjupad artikelserie om något krig(har för mig att det var Syrien). De hade haft reportrar på plats i månader som jobbat och slitit. Hela artikelserien kostade någon miljon att göra.
Sedan när det publicerades fick det mindre klick/läsningar än något kändis/nöjesskvaller de publicerat samtidigt som hade tagit 10minuters research och 5 minuter att skriva.
En 15minuters skitartikel som inte kostade något alls i princip drog alltså in mer pengar än en artikelserie som tog månader och kostade miljoner.

Samma sak gäller här.
Salihu skulle kunna skriva djupt ingående om alla aspekter kring kriminalitet och belägga med forskningsrapporter mm men det skulle inte sälja speciellt bra.
Publicera en sådan artikel samtidigt som Lamotte lägger upp något skrikigt inlägg om hur djävligt allt är på Facebook och Lamottes skit skulle sälja bättre.

Tyvärr är dagens medielandskap 100% format av populism med näst intill noll fokus på journalistisk integritet.
Det är därför stor del av dagens politik är 100% populistiskt skit.
Senast redigerad av Aramir2 2024-09-01 kl. 21:55.
Citera
2024-09-02, 21:40
Medlem
Flera bryter annonsering och samarbete med rättegångspoddar efter svt:s senaste artikel. Notera hur journalisten i videoklippet går till attack mot lagmannen som kritiserar nuvarande reglering gällande offentlighetsprincipen. Jag trodde journalister skulle vara opartiska i sina artiklar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/efter-svts-granskning-foretag-bryter-med-rattegangspodd

Populär krimpodd lägger ner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/popular-krimpodd-lagger-ned-efter-fajten-mot-konkurrenterna
Citera
2024-09-03, 06:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Flera bryter annonsering och samarbete med rättegångspoddar efter svt:s senaste artikel. Notera hur journalisten i videoklippet går till attack mot lagmannen som kritiserar nuvarande reglering gällande offentlighetsprincipen. Jag trodde journalister skulle vara opartiska i sina artiklar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/efter-svts-granskning-foretag-bryter-med-rattegangspodd

Populär krimpodd lägger ner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/popular-krimpodd-lagger-ned-efter-fajten-mot-konkurrenterna

Bra 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in