Citat:
Ursprungligen postat av
goodasstimes
Bra dokumentär! Den avslöjar verkligen hur narcissistiska arbetsgivare letar efter A-människor och stöter bort "patrasken" i samhället som de ser som mindre värda.
Minns att TV4 skulle göra något liknande i våras. De sökte folk som förlorat jobbtillfällen efter en bakgrundskoll. Vad hände med det? Någon som vet?
Ibland känner jag mig psykiskt utmattad, och för att vara helt ärlig med er, finns det stunder då allt känns överväldigande och tanken på att ge upp kryper sig på. Men de uppmuntrande brev jag får från olika delar av Sverige ger mig styrkan att fortsätta kämpa mot dessa giriga företag och hjärtlösa politiker.
En händelse bland många som sårade mig djupt för ungefär ett år sedan var när jag blev erbjuden ett IT-jobb med en lön på 70 000 kr i månaden. Jag gick igenom tre intervjuer, klarade alla tester, visade upp mina IT-certifikat och lämnade in två referenser. Arbetsgivaren granskade allt noggrant, och det verkade som om drömjobbet var inom räckhåll.
Men efter att bakgrundskontrollen genomfördes, trots att de var mycket nöjda med både mina referenser, examen, certifikat och kompetenser, ändrade de sig plötsligt. Är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha? Och vad sänder detta för budskap?