Citat:
Seminverksamheten av kor började redan på 1940-talet men var troligen inte så vanlig 1948 i Norrland där det antagligen var långt mellan veterinärerna som kunde inseminera.Det stämmer. Klas Kohlströms artikel i NKK 2000. Citat: Tre personer hade observerat ett flackande lyktsken på isen på söndagskvällen vid pass kl 19. Detta fick dock sin förklaring. En man med lampa hade genat över isen med en ko som skulle betäckas. Slut citat.
Jag vet inte var uppgiften om en veterinär kommer från men jag tror inte att betäckning ingick i hans ordinarie arbetsuppgifter? Rätta mig om jag har fel?
Jag vet inte var uppgiften om en veterinär kommer från men jag tror inte att betäckning ingick i hans ordinarie arbetsuppgifter? Rätta mig om jag har fel?
Man gick med kon till någon som hade en tjur så fick han betäcka. Vi har ju redan fått svaret på det av Sommarlust.
"Det visade sig att lyktskenet var grannen Karl Allan Andersson som med en lykta i ena handen hade lett sin ko över isen, för ett kort möte med avelstjuren hos hemmansägaren Nyholm."
Men till en annan fråga. Har sökt en del på nätet...
Varför är så otroligt att Viola hade en vän på andra sidan älven?
Tydligen heter det om Faxälven sörsia och norrsia. Viola bodde på sörsia.
Ca 3 km norr om Violas hem finns en bro över Faxälven från 1978, men tidigare var det en kabelfärja över älven mellan Gagnet och Västby och om jag har hittat rätt så är det bara en dryg km från Violas hem.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=288330472934061&set=a.234001261700316
Skolan fanns i Holmstrand men var där har jag inte kunnat hitta, om byggnaden ens finns kvar.
https://som.kulturhotell.se/items/show/469950?sort_field=id&sort_dir=d&record_types%5B0%5 D=Item&record_types%5B1%5D=File&query=Holmstrand+& query_type=keyword&ref=%2Fsearch
Då jag antar att det inte fanns så gott om skolor där så kom nog skolbarnen från både sörsia och norrsia speciellt som kabelfärjan över älven fanns.
Info från Skaraborg2. "På hösten 1943 flyttade Karl Widegren med sin familj från Österås till ett småbruk i Västerbränna i byn Holmstrand.
Vid 14 års ålder konfirmerades Viola i Helgums församlingskyrka. Hon var född 1931-05-02 och året som hon konfirmerades var 1945."
Viola måste väl ha gått i skolan i Holmstrand och sen konfirmerats med andra ungdomar från norrsia eller?
Är det allt för otroligt att tro hon hade någon/några vänner på norrsia och försökte ta sig till en vän över isen som sägs ha varit tjock?
Någon/några har gjort en trådsanning om att Viola var mörkrädd, men det var hon inte enligt boken Dödsgåtan Viola Widegren.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-01 kl. 23:55.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-01 kl. 23:55.