2024-09-01, 23:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det stämmer. Klas Kohlströms artikel i NKK 2000. Citat: Tre personer hade observerat ett flackande lyktsken på isen på söndagskvällen vid pass kl 19. Detta fick dock sin förklaring. En man med lampa hade genat över isen med en ko som skulle betäckas. Slut citat.

Jag vet inte var uppgiften om en veterinär kommer från men jag tror inte att betäckning ingick i hans ordinarie arbetsuppgifter? Rätta mig om jag har fel?
Seminverksamheten av kor började redan på 1940-talet men var troligen inte så vanlig 1948 i Norrland där det antagligen var långt mellan veterinärerna som kunde inseminera.
Man gick med kon till någon som hade en tjur så fick han betäcka. Vi har ju redan fått svaret på det av Sommarlust.
"Det visade sig att lyktskenet var grannen Karl Allan Andersson som med en lykta i ena handen hade lett sin ko över isen, för ett kort möte med avelstjuren hos hemmansägaren Nyholm."

Men till en annan fråga. Har sökt en del på nätet...
Varför är så otroligt att Viola hade en vän på andra sidan älven?
Tydligen heter det om Faxälven sörsia och norrsia. Viola bodde på sörsia.

Ca 3 km norr om Violas hem finns en bro över Faxälven från 1978, men tidigare var det en kabelfärja över älven mellan Gagnet och Västby och om jag har hittat rätt så är det bara en dryg km från Violas hem.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=288330472934061&set=a.234001261700316

Skolan fanns i Holmstrand men var där har jag inte kunnat hitta, om byggnaden ens finns kvar.
https://som.kulturhotell.se/items/show/469950?sort_field=id&sort_dir=d&record_types%5B0%5 D=Item&record_types%5B1%5D=File&query=Holmstrand+& query_type=keyword&ref=%2Fsearch
Då jag antar att det inte fanns så gott om skolor där så kom nog skolbarnen från både sörsia och norrsia speciellt som kabelfärjan över älven fanns.

Info från Skaraborg2. "På hösten 1943 flyttade Karl Widegren med sin familj från Österås till ett småbruk i Västerbränna i byn Holmstrand.
Vid 14 års ålder konfirmerades Viola i Helgums församlingskyrka. Hon var född 1931-05-02 och året som hon konfirmerades var 1945."

Viola måste väl ha gått i skolan i Holmstrand och sen konfirmerats med andra ungdomar från norrsia eller?
Är det allt för otroligt att tro hon hade någon/några vänner på norrsia och försökte ta sig till en vän över isen som sägs ha varit tjock?
Någon/några har gjort en trådsanning om att Viola var mörkrädd, men det var hon inte enligt boken Dödsgåtan Viola Widegren.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-01 kl. 23:55.
Citera
2024-09-02, 05:58
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Seminverksamheten av kor började redan på 1940-talet men var troligen inte så vanlig 1948 i Norrland där det antagligen var långt mellan veterinärerna som kunde inseminera.
Man gick med kon till någon som hade en tjur så fick han betäcka. Vi har ju redan fått svaret på det av Sommarlust.
"Det visade sig att lyktskenet var grannen Karl Allan Andersson som med en lykta i ena handen hade lett sin ko över isen, för ett kort möte med avelstjuren hos hemmansägaren Nyholm."

Ca 3 km norr om Violas hem finns en bro över Faxälven från 1978, men tidigare var det en kabelfärja över älven mellan Gagnet och Västby och om jag har hittat rätt så är det bara en dryg km från Violas hem.

Skolan fanns i Holmstrand men var där har jag inte kunnat hitta, om byggnaden ens finns kvar.
https://som.kulturhotell.se/items/show/469950?sort_field=id&sort_dir=d&record_types%5B0%5 D=Item&record_types%5B1%5D=File&query=Holmstrand+& query_type=keyword&ref=%2Fsearch
Då jag antar att det inte fanns så gott om skolor där så kom nog skolbarnen från både sörsia och norrsia speciellt som kabelfärjan över älven fanns.

Info från Skaraborg2. "På hösten 1943 flyttade Karl Widegren med sin familj från Österås till ett småbruk i Västerbränna i byn Holmstrand.
Vid 14 års ålder konfirmerades Viola i Helgums församlingskyrka. Hon var född 1931-05-02 och året som hon konfirmerades var 1945."

Viola måste väl ha gått i skolan i Holmstrand och sen konfirmerats med andra ungdomar från norrsia eller?
Är det allt för otroligt att tro hon hade någon/några vänner på norrsia och försökte ta sig till en vän över isen som sägs ha varit tjock?
Någon/några har gjort en trådsanning om att Viola var mörkrädd, men det var hon inte enligt boken Dödsgåtan Viola Widegren.

Har jag ifrågasatt att hon hade en vän på andra sidan älven? Och det var jag som citerade Kohlström innan "Sommarlust" gjorde det.
Citera
2024-09-02, 12:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Har jag ifrågasatt att hon hade en vän på andra sidan älven? Och det var jag som citerade Kohlström innan "Sommarlust" gjorde det.
Nej du har inte ifrågasatt men jag blev i princip idiotförklarad av en annan för jag skrev att Viola kanske hade det.
Därför jag frågar dig för du kan svara trevligt.
Citera
2024-09-02, 15:56
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Mina funderingar - varken bättre eller sämre än någon annans

Vissa har menat på att hon skulle ha gett sig ut på älven för att gå till den andra sidan för att det var en större väg där och det för att eventuellt lifta hem till Sollefteå, eller ta en senare buss, och då gått ner ner sig och drunknat. Mot det talar två saker, som jag ser det: Viola var mörkrädd men garanterat också varnad på samma sätt som jag blev, som växte upp bara några mil från de här trakterna nära Indalsälven i Jämtland med orden: gå aldrig ut på isen till ett vattendrag med strömmande vatten när det är becksvart ute. Och det var det den kvällen - becksvart alltså. Och om hon ville ta sig till andra sidan älven fanns, och finns det fortfarande, en bro bara några hundra meter från barndomshemmet. Borde det inte varit en bättre lösning på det problemet - att gå via bron?

Men jag har valt att gå vad Violas lillasyster sa (ungefär så här): Vivi (hon kallades så i familjen), hon bara gick hon.

Det kan ju - rätt trovärdigt som jag ser det - förklara varför fadern och styvmodern dröjde med att göra en anmälan om att hon var försvunnen. De kan ha varit övertygade om att hon stack tillbaka till Sollefteå när hon gick ut på dasset och sedan inte kom in igen Eventuellt blod kunde hon absolut ha sköljt av sig ute i ladugården om hon velat så ett besök nere vid älven för att göra det är svårt att ta i beaktning. Åtminstone för mig.

Olycksteori 1
Om hon lämnade huset och bara gick ut så finns det som jag ser det, också två alternativ.

Det första är att hon gav sig ut på vägen och liftade. Det hade varit dans på kvällen i en grannby så lite mer bilar än vanligt rörde sig nog i trakten även om bilarna i området var rätt få i slutet av 1940-talet. Men det var garanterat obefintligt med väglyse (det är det i alla fall där nu för tiden) och jag tvivlar på att hon hade någon reflex. Dessutom ska hon ju ha haft mörka kläder. Då kan hon blivit påkörd och dött och sedan dumpats någonstans av den eller de som satt i bilen. Det var obefintligt med snö den där kvällen så det är inte säkert att det blev några spår. Däremot hann det snöa rätt rejält innan sökandet började på allvar och då försvann nog eventuella spår från en påkörning också.

Det svaga med den teorin är att jag tror att det hade kommit fram så småningom, om inte annat via ett så kallat dödsbäddserkännande. Det är i år 76 år sedan försvinnandet så om en eventuell påkörare, eller passagerare, fortfarande lever så är i alla fall föraren rätt många år över 90 nu. Kanske kommer det fram något ur den teorin inom en snar framtid men skulle det gå att sätta ett odds på en sådan lösning så skulle nog en satsad hundring göra en rik.

Olycksteori 2
Jag har ju för några år sedan fört fram en teori som skulle innebära att ingen vet något över huvud taget.

Det alternativet handlar om att det i närheten av hemmet fanns, och finns det fortfarande, våtmarker - myrar. Jag har visat med en bild för några år sedan (tagen just i början av december) att en myr på dessa breddgrader - bilden var från Sveg i Härjedalen - inte var fastare än att en motorcyklist kört ner sig och fastnat.

Om någon går ner sig helt i en myr så syns det strax ingenting på ytan. En eventuell hatt hade kunnat bli kvar och hittats senare, förmodligen året därefter som tidigast eftersom den skulle ha hamnat under snön som föll några dagar senare. Men Violas hatt var ju kvar i föräldrahemmet så det hade inte kunnat ske.

Det här är, som några av er vet, min huvudteori eftersom det inte skulle finnas några spår alls i så fall. Men syrehalten i en myr gör att kroppar bevaras. Det kan ni kolla upp om om ni gör en sökning på mosslik. Så om Viola ligger i en myr och den dikas ut så småningom så kan hon vara tämligen välbevarad om hon skulle hittas.

Ett trovärdigt vittne
Det sista trovärdiga vittnet är Violas lärare som såg henne gå in i huset. De tre som fanns där inne kan inte ses som lika trovärdiga. Systern hade nog berättat senare i livet om hon vetat något om vad som verkligen hänt.

Det pratas ju om ett eventuellt erkännande från fadern som han skulle ha lämnat till en präst. Men det vi ju inte med säkerhet att det var det som han ville prata om i så fall. Han kan ju ha haft dåligt samvete även om han inte vad som verkligen hände. Om om det var ett erkännande så tror jag han var den ende som visst vad som hänt och i så fall lyckades dölja det även för sin fru i alla år. Om styvmodern vetat vad som hände så vill jag tro att hon också velat lätta sitt hjärta innan hon gick bort. Men några uppgifter om det känner jag inte till.

Men än en gång. Violas lärare anser jag - än så länge i alla fall - har det sista (trovärdiga) ordet. Längre än så, tills det att Viola går in i föräldrahemmet, tror jag aldrig att vi kommer. Men spekulationerna kommer garanterat att fortsätta länge än i Sveriges kanske mest omtalade försvinnande. Jag ser från mot att läsa om fler teorier. Kanske för någon så småningom fram något som ingen annan har tänkt på... än...

Raven666: många av dina "teorier" och argument håller inte:

Citat:
Och om hon ville ta sig till andra sidan älven fanns, och finns det fortfarande, en bro bara några hundra meter från barndomshemmet. Borde det inte varit en bättre lösning på det problemet - att gå via bron?
Det fanns ingen bro där då.

Citat:
...i närheten av hemmet fanns, och finns det fortfarande, våtmarker - myrar.

Där finns bara torrmyrar (fast sankmark) i närheten. (Våt sankmark finns vid älven men mycket längre bort än Widegrens stig).

Citat:
...inte var fastare än att en motorcyklist kört ner sig och fastnat.
Du jämför en motorcykel inkl. förare med Violas lilla späda kropp som vägde omkring 40 kg. Det är inte relevant.

Citat:
-..Mot det talar två saker, som jag ser det: Viola var mörkrädd.

Nej hon var inte mörkrädd. Det vet vi eftersom hon själv sa att hon inte är det minsta mörkrädd.
Högst relevant uppgift eftersom du m.fl. använder "mörkräddhet" som argument för att dissa andras teorier.

Citat:
....De tre som fanns där inne kan inte ses som lika trovärdiga.

Du har inga belägg att föräldrarna eller lillasystern ljög.
Tvärtom, allt tyder på att de talade sanning:
Polisen höll 13 förhör med de tre personerna. (Statspolisen höll de flesta förhören).
Längsta förhören varade 6,5 timma med Carl, och 5,5 timma med Agnes.
Föräldrarna granskades stenhårt. Allt tydde på att de var fullt trovärdiga.

---------------
'Mina' uppgifter ovan kommer från boken "Dödsgåtan Viola Widegren",
utom uppgiften om bron som kommer från ett inlägg av trådskribenten Timeout.
----------------------

---------------------------------
----------------------------------
------------------------------
Citat:
Nej jag citerade ur "Dödsgåtan Viola Widegren" eftersom ko-händelsen beskrivs mer utförligt där än hos "Nordisk Kriminalkrönika 2000" av Kohlström som du citerade.
Citera
2024-09-02, 16:11
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:

Ja det är väl högst troligt att Viola hade nån vän, skolkamrat eller bekant på andra sidan älven.

Tack för tipset om bron (som inte fanns på Violas tid).
Ja det var "färjan" i Gagnet folk använde när de skulle över älven under sommarhalvåret.
På vintern gick nog många på isen istället...
även i mörker, med lykta om det behövdes.
Solen går ner tidigt där, vid 14-tiden, i början på december.

Skolan där Viola och systern gick tycks legat i byn Holmsta, väster om byn Holmstrand där Widegrens bodde.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-09-02 kl. 16:14.
Citera
2024-09-02, 16:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Konfirmations- och skolavslutning.

Citat:

Ja så var det på den tiden.

Det var 7-årig folkskola som gällde och startade Viola skolan 1938 så var detta hennes avgångsklass. Konfirmationsundervisningen startades alltid året innan under höstterminen. Alltså 1944. Det gick också om man önskade att vänta ett år. Konfirmationen och avgångsklassen i folkskolan kom alltid tätt på varandra. Konfirmationsavslutningen i maj och skolavslutningen i början av juni.
Citera
2024-09-02, 18:02
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Raven666: många av dina "teorier" och argument håller inte:

Det fanns ingen bro där då.

Där finns bara torrmyrar (fast sankmark) i närheten. (Våt sankmark finns vid älven men mycket längre bort än Widegrens stig).

Du jämför en motorcykel inkl. förare med Violas lilla späda kropp som vägde omkring 40 kg. Det är inte relevant.

Nej hon var inte mörkrädd. Det vet vi eftersom hon själv sa att hon inte är det minsta mörkrädd.
Högst relevant uppgift eftersom du m.fl. använder "mörkräddhet" som argument för att dissa andras teorier.

Du har inga belägg att föräldrarna eller lillasystern ljög.
Tvärtom, allt tyder på att de talade sanning:
Polisen höll 13 förhör med de tre personerna. (Statspolisen höll de flesta förhören).
Längsta förhören varade 6,5 timma med Carl, och 5,5 timma med Agnes.
Föräldrarna granskades stenhårt. Allt tydde på att de var fullt trovärdiga.

---------------
'Mina' uppgifter ovan kommer från boken "Dödsgåtan Viola Widegren",
utom uppgiften om bron som kommer från ett inlägg av trådskribenten Timeout.
----------------------

---------------------------------
----------------------------------
------------------------------

Nej jag citerade ur "Dödsgåtan Viola Widegren" eftersom ko-händelsen beskrivs mer utförligt där än hos "Nordisk Kriminalkrönika 2000" av Kohlström som du citerade.

Fullt trovärdiga? Dom hade flera ju dagar på sig innan anmälan gjordes. Är väl inte svårt att snickra ihop ett alibi då. Systern var påverkade av föräldrarna och vi vet inte hur mycket hon egentligen såg. Eller fick se. Det som hände kan hänt utomhus eller i en annan byggnad.
Citera
2024-09-02, 18:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ja det är väl högst troligt att Viola hade nån vän, skolkamrat eller bekant på andra sidan älven.

Tack för tipset om bron (som inte fanns på Violas tid).
Ja det var "färjan" i Gagnet folk använde när de skulle över älven under sommarhalvåret.
På vintern gick nog många på isen istället...
även i mörker, med lykta om det behövdes.
Solen går ner tidigt där, vid 14-tiden, i början på december.

Skolan där Viola och systern gick tycks legat i byn Holmsta, väster om byn Holmstrand där Widegrens bodde.
Tack än en gång.
Försöker orientera mig i var Holmsta skolan låg och hittade detta inlägget.
Fanns det två skolor kanske? En i byn Holmsta och en i Holmstrand.
Båda sidorna av älven heter inte Holmstrand nu enligt kartor och byn där Viola bodde heter Holmsta.
Men adressen där Viola bodde heter Södra Holmstrand 138.
Förvirrande till tusen

Sen undrar jag om bilden på vakarna möjligtvis är upp och ner.
Det skrivs om en vak norr om den stora vaken.
På en karta är alltid norr uppåt men på bilden är den lilla vaken söder om den stora vaken.
https://imgur.com/a/6eydhj-sO7nTTX
Så här ser det ut på en karta. Får inte ihop det...
https://www.hitta.se/kartan?search=s%C3%B6dra+holmstrand+138&st=combine d&sst=plc&sids=1011260967&srb=0&s=fddca824

Ber om ursäkt om jag minns lite fel men har följt tråden sedan den startade 2010-08-18 men har inte skrivit så mycket.
Att käfta med folk är inte mitt sätt. Jag gillar fakta och jag har ju hittat det med bron och kabelfärjan.
Tråden har nu 3.200 inlägg och inte lätt att komma ihåg allt när det finns så mycket felaktigheter i den.
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Så här i den sena kvällstimmen så lägger jag till lite från polisutredningen som kan vara intressant.

[i]"Tisdagen närmast efter Vivis försvinnande var Harry Nylander, 22 år, vid 21.30-tiden i sällskap med en Sten-Åke Gidlund från Gagnet, postadress Västerbränna, på väg från Holmsta skola. De gick landsvägen öster ut förbi Widegrens gård. Vid sagda tidpunkt syntes en man komma gående på nordöstra sidan om bäcken, som flyter förbi Widegrens gård. Mannen lyste sig med ficklampa, gick över en liten bro nära landsvägen och fortsatte på södra sidan om Widegrens gård och in på gårdsplanen där.

Senast redigerad av Timeout 2024-09-02 kl. 19:09.
Citera
2024-09-02, 20:24
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Tack än en gång.
Försöker orientera mig i var Holmsta skolan låg och hittade detta inlägget.
Fanns det två skolor kanske? En i byn Holmsta och en i Holmstrand.
Båda sidorna av älven heter inte Holmstrand nu enligt kartor och byn där Viola bodde heter Holmsta.
Men adressen där Viola bodde heter Södra Holmstrand 138.
Förvirrande till tusen

Sen undrar jag om bilden på vakarna möjligtvis är upp och ner.
Det skrivs om en vak norr om den stora vaken.
På en karta är alltid norr uppåt men på bilden är den lilla vaken söder om den stora vaken.
https://imgur.com/a/6eydhj-sO7nTTX
Så här ser det ut på en karta. Får inte ihop det...
https://www.hitta.se/kartan?search=s%C3%B6dra+holmstrand+138&st=combine d&sst=plc&sids=1011260967&srb=0&s=fddca824

Ber om ursäkt om jag minns lite fel men har följt tråden sedan den startade 2010-08-18 men har inte skrivit så mycket.
Att käfta med folk är inte mitt sätt. Jag gillar fakta och jag har ju hittat det med bron och kabelfärjan.
Tråden har nu 3.200 inlägg och inte lätt att komma ihåg allt när det finns så mycket felaktigheter i den.

Holmsta skola låg tre km från hemmet, enligt boken DVW (Dödsgåtan Viola Widegren).
Mer än så hittar jag inte just nu.
Uppgiften om skola i Holmstrand, den kanske inte fanns på Violas tid?

Dykarens skiss slängde han nog bara ihop lite snabbt.
De två små ringarna tror jag är där de sprängde.
Dvs att det bara fanns 1 vak från början (den stora, naturliga).
Bäcken är utsatt på skissen, vrid och jämför med kartbilden.

Vaken "norr om den stora vaken" bör var den som låg några hundra meter uppströms i en krök, dvs ungefär norrut på den riktiga kartbilden. Dvs långt utanför dykarens skiss.

Det du citerar, från Pajosv (en riktig grävare verkar det som, kul att se):
de tycks kommit österifrån på landsvägen, från Holmsta skola, passerade Widegrens och såg en man med ficklampa gå över bäckens bro.
Detta tror jag också nämns i boken DVW och att polisen tycks antagit att det var Widegren (eftersom han bodde där...). Det där var flera dagar efter Viola försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Fullt trovärdiga? Dom hade flera ju dagar på sig innan anmälan gjordes. Är väl inte svårt att snickra ihop ett alibi då. Systern var påverkade av föräldrarna och vi vet inte hur mycket hon egentligen såg. Eller fick se. Det som hände kan hänt utomhus eller i en annan byggnad.
Men det är ju bara dina fantasier: de KAN gjort si eller så, de KAN fixat alibi osv.
Det är ungefär som tokstollarna som fantiserade och spred massa rykten på Violas tid.

Jag pratar om att inga belägg / bevis framkom som gav anledning misstänka föräldrarna eller lillasystern.

Hela familjen granskades stenhårt i tretton förhör, längsta förhören varade omkring 6 timmar.
Allt tydde på att de var fullt trovärdiga.

TOTALT hölls ca 100 förhör, med ca 70 personer. Inget gav anledning tro att familjen ljög.
Det är fakta, det var därför polisen inte misstänkte familjen.

Därmed inte sagt att man kan utesluta att brott begicks.
Men det bör inte vara någons fantasier som avgör vem som är trovärdig eller ska misstänkas.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja så var det på den tiden.

Det var 7-årig folkskola som gällde och startade Viola skolan 1938 så var detta hennes avgångsklass. Konfirmationsundervisningen startades alltid året innan under höstterminen. Alltså 1944. Det gick också om man önskade att vänta ett år. Konfirmationen och avgångsklassen i folkskolan kom alltid tätt på varandra. Konfirmationsavslutningen i maj och skolavslutningen i början av juni.

Viola gick 6 år folkskola, enligt den där boken du vet som jag brukar nämna.
Inte för att det spelar nån roll för Violafallet, men det är du som tar upp det.
Citera
2024-09-02, 20:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
7-årig folkskola lagstadgades 1936.

Citat från nätet:

"7-årig folkskola lagstadgades 1936 och från 1950-talet började 8-årig folkskola bli lagstadgad. Folkskolan blev så kallad ”bottenskola” för dem som sedan valde att studera vid läroverk, men för de flesta i Sverige blev folkskola den enda formen."

När Viola gick i skolan var folkskolan sjuårig vilket förstås även gällde henne.

Om hon nu inte av någon anledning slapp ett år?
Citera
2024-09-02, 22:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Holmsta skola låg tre km från hemmet, enligt boken DVW (Dödsgåtan Viola Widegren).
Mer än så hittar jag inte just nu.
Uppgiften om skola i Holmstrand, den kanske inte fanns på Violas tid?

Dykarens skiss slängde han nog bara ihop lite snabbt.
De två små ringarna tror jag är där de sprängde.
Dvs att det bara fanns 1 vak från början (den stora, naturliga).
Bäcken är utsatt på skissen, vrid och jämför med kartbilden.

Vaken "norr om den stora vaken" bör var den som låg några hundra meter uppströms i en krök, dvs ungefär norrut på den riktiga kartbilden. Dvs långt utanför dykarens skiss.

Det du citerar, från Pajosv (en riktig grävare verkar det som, kul att se
de tycks kommit österifrån på landsvägen, från Holmsta skola, passerade Widegrens och såg en man med ficklampa gå över bäckens bro.
Detta tror jag också nämns i boken DVW och att polisen tycks antagit att det var Widegren (eftersom han bodde där...). Det där var flera dagar efter Viola försvann.
Skolan jag länkade till ser ut att vara en äldre byggnad så den fanns nog redan 1948.
Har sökt och sökt fler uppgifter om det huset men inget napp ännu.

Då klarnade det om vakarna. Såg ju bäcken men det skrevs om en vak norr om den stora vaken och det var 2 vakar utsatta på ritningen och den lilla låg söder om den stora.

Håller på att gå igenom Pajosvs alla inlägg för att fräscha upp mitt minne, det finns 263 inlägg PUH
Länk till dom inläggen.
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=372891&threadid=1272 944
Citera
2024-09-02, 23:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Enligt Bernhardsson hade modern hittat en hundring samt en tia.

En hundring är idag värt drygt 1 900 kr.

https://www.scb.se/prisomraknaren

Julklapparna Viola hade handlat kostade 70 kr.
Julklapparna var fina på dom bilder jag har sett. En stor fin docka med säng bl.a till lillasystern.
70 kr 1948 är nästan 1.700 kr i dagens värde.
Viola hade verkligen handlat till sin syster och föräldrar. Hon kan inte ha tyckt allt för illa om föräldrarna när hon handlade så mycket.
110 kr som hon hade i sin plånbok motsvarar över 2.600 kr i dag.

Varför lämna allt detta och bara försvinna?

Och där kom en beskrivning av julklapparna.
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
En lite uppdatering om eventuella julklappar:

Carl Olof Bernhardsson skriver vidare i Brottets Krönika III:

"Fredagen den 3 december får Vivi avlöning, över tvåhundra kronor. Hon har planerat många inköp. Det är snart jul och hon gläds åt att för första gången kunna ge föräldrarna och och lillasystern julklappar, som hon köpt för egna ärligt förtjänade pengar. Pappan ska få en necessär för trettiosex kronor, styvmodern en väska som kostar exakt lika mycket. rättvist ska det vara.

Och, för Eva-Marie har hon en alldeles speciell överraskning, som hon länge förberett med hjälp av mosterns symaskin, en riktig docksäng med blunddocka. Vivi har köpt en vanlig korg och själv sytt en sänghimmel av rosablommigt vistratyg. Det röda täcket, lakanen och örngottet är redan färdiga, återstår bara att brodera ”Lenalill” i rött på alltsammans. Så skall dockan heta."

Så nog stämmer uppgiften om att viola köpt julklappar till både far, styvmor och lillasyster.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-02 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in