Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Artikeln avser vad du som anställd får göra avdrag för i din privata deklaration om du som anställd arbetar hemifrån. Trådfrågeställningen rör om du är anställd i ditt eget aktiebolag, med kontor i bostaden, huruvida företaget kan göra avdrag. T.ex. är det uttryckliga krav för vad som gäller om företaget hyr lokal i din privata fastighet, vissa saker måste vara uppfyllda. I övrigt gäller generellt att kostnader som uppstår i verksamheten är avdragsgilla för företaget. Representation är inte avdragsgillt men du har rätt att få tillbaka delar av den ingående momsen, om du deklarerar moms. Fika på rimlig nivå, t.ex. inköp av kaffe i månaden skulle jag inte tveka att dra av om företaget hyr kontor i hemmet. Däremot kan trådskaparen utgå från att frågor rörande inköp av livsmedel (oxfile en fredagseftermiddag) väcker frågor vid en skatterevision. En kakburk i månaden går säkert bra. T.o.m after work, rimligt (alkoholen ej avdragsgill), i begränsad omfattning. Pandemin har ändrat hur uppdrag oh arbete utförs. Många konsultuppdrag kräver att man har möjlighet att utföra arbete utanför kundens kontor. Är det till exempel angivet i konsultuppdraget att konsulten förväntas utföra arbetet hemifrån, ser jag det som i princip omöjligt för skattemyndigheten att vinna en tvist om man har tagit upp kostnader för fika, telefon, bredband, dator och kanske t.o.m. "lokalhyra". Det skulle vara intressant om någon prövade detta ända till Europadomstolen - för jag är övertygade att man har ganska stor möjlighet att vinna t.ex. för hyresersättning för arbetsrum, bredband för teamsmöten, TV/monitor, fika, kakor o.s.v. som den svenska skattemyndigheten med fäbless klassat som "förmån" eller "privat omkostnad". Tiderna har förändrats, det vet skattemyndigheten. Och tänker man på det så slits ju t.ex. arbetsrummet om man ska sitta i det rummet. Skrivbordsstol, golv, lampor etc.