2024-09-02, 16:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Fika för 60 kr ex moms är ok: https://www.bokio.se/blogg/ar-fika-avdragsgillt/. Men jag har som sagt inte lyckats hitta ifall det även gäller när man jobbar hemma.
Otroligt bra. Gäller det endast egenföretagare eller även de anställda som jobbar hemifrån 100%?
Citera
2024-09-02, 18:15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Otroligt bra. Gäller det endast egenföretagare eller även de anställda som jobbar hemifrån 100%?
Vad menar du med "egenföretagare"? Att man har en "egen firma"? Nej, då får du aldrig dra av någon fika, då du inte är anställd.

Om du med "egenföretagare" menar "anställd i ett aktiebolag", så är det just det jag frågar med denna tråden, ifall det är OK att ta fika på bolaget när man jobbar hemifrån.
Citera
2024-09-03, 11:11
Medlem
Citat:
Då innebär det att mina kollegor som köper kaffe och kaffemaskiner på bolaget utför kriminella handlingar som är straffbara?

Nej inte alls. Dina vänner utför inte "kriminella handlingar", möjligtvis kan de riskera en skatterevision som renderar ett skattetillägg på deras företags deklaration samt deras privata deklarationer. Är det systematisk skatteflykt, ja, kan vara kriminellt. Jag tror de kan fortsätta sova gott om de köper en kaffebryggare, kaffe och bubbelvatten på firman. Men börjar de köpa apelsinjuice så att det räcker till hela familjens frukost år ut och år in, eller pallvis med cola zero, ja då är det gråzon. Tror fortfarande att vid en skatterevision är det inte en jättefråga. Som sagt, ha "kvittot med oxfile en fredagseftermiddagen" solklart. Den intressanta frågeställning ur den här frågetråden är vad som gäller för uthyrning av egen bostad. Jag vet vad som står i skatteverkets anvisning, men här tror jag att det går att överklaga skatteverkets anvisning ända till Europadomstolen. Det är så utbrett att konsulter inte anvisas arbetsplatser utan förutsätts arbeta från "hemmakontor". Det är betydande slitage om man arbetar hemifrån och inte givet att andra familjemedlemmar "jublar över" att en stor del av bostaden upplåtes till arbetsplats. Jag menar att om någon hyr ut, givetvis ett avgränsat rum som kan låsas, så kan man få betalt för det. Intäkten ska redovisas i privata deklarationen, jag tror intäkter upp till 40.000 kr är skattefritt. Är man två personer som äger fastigheten innebär det alltså att upp till 80.000 kr kan dras av i företagets redovisning som hyra och betalas ut skattefritt till fastighetsägaren. Givetvis ska underskrivna hyresavtal upprättas och hyresavier produceras som går in i räkenskaperna. Skatteverket har extremt hög bevisbörda kanske av förklarliga skäl, men som sagt, det vore värt att pröva, och något som kanske "Småöretagarna" eller vad en branschförening nu kan heta, kan driva i grupp, ända till Europadomstolen. Helt klart är att systematiskt hemarbete sliter på bostaden.
Citera
2024-09-03, 11:48
Medlem
hp-ligans avatar
Citat:
Nu hittade jag en annan lång artikel, https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/324010.html. Där står det bl.a.:

"Personalvårdsförmåner kännetecknas av att de tillhandahålls på arbetsplatsen. Med arbetsgivarens arbetsplats avses varje plats där arbetet utförs för arbetsgivarens räkning mer än helt tillfälligt. Enligt Skatteverket är personalvårdsförmåner som syftar till att skapa trivsel på arbetsplatsen inte skattefria om de tillhandahålls i det egna hemmet, även om arbete utförs i hemmet mer än tillfälligt. För att en förmån ska anses skapa trivsel på arbetsplatsen ska den tillhandahållas på en gemensam arbetsplats som ställs till förfogande av arbetsgivaren. Undantag görs dock för vissa personalvårdsförmåner som av sedvänja tillhandahålls utanför arbetsplatsen, t.ex. personalutflykter. Även motionsförmåner kan med bibehållen skattefrihet tillhandahållas utanför arbetsplatsen (prop. 2002/03:123 s.14)."

Usch.. Innebär det alltså att man inte får fika på företagets räkning ifall det sker i ens hem? Trots att man 1) har aktiebolag, 2) jobbar som anställd i aktiebolaget, 3) jobbar distans majoriteten av tiden, och 4) rapporterar till Skatteverket i Arbetsgivardeklarationen att ens arbetsplats är ens hem?

Då innebär det att mina kollegor som köper kaffe och kaffemaskiner på bolaget utför kriminella handlingar som är straffbara?

Den saxade texten behandlar hemmet som en miljö inte avsedd för arbete och tar inte hänsyn till hur arbete numera oftast ser ut i modern kontext. "inte skattefria om de tillhandahålls i det egna hemmet" skulle kunna ställa till det en aning, men det går att motivera åt bägge hållen, om du har en yta som är avsedd för och upplåten åt arbete så är det en del av huset men inte en del av hemmet eftersom du inte bor där, du arbetar där.

Om du är anställd i ditt AB och har en dedikerad arbetsplats "som ställs till förfogande av arbetsgivaren" ser jag inte hur din fika skulle kunna ställa till det.

Men du får ta bort "hemifrån" i "fika på företaget som egenföretagare hemifrån"
Citera
2024-09-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Nej inte alls. Dina vänner utför inte "kriminella handlingar", möjligtvis kan de riskera en skatterevision som renderar ett skattetillägg på deras företags deklaration samt deras privata deklarationer. Är det systematisk skatteflykt, ja, kan vara kriminellt. Jag tror de kan fortsätta sova gott om de köper en kaffebryggare, kaffe och bubbelvatten på firman. Men börjar de köpa apelsinjuice så att det räcker till hela familjens frukost år ut och år in, eller pallvis med cola zero, ja då är det gråzon. Tror fortfarande att vid en skatterevision är det inte en jättefråga. Som sagt, ha "kvittot med oxfile en fredagseftermiddagen" solklart. Den intressanta frågeställning ur den här frågetråden är vad som gäller för uthyrning av egen bostad. Jag vet vad som står i skatteverkets anvisning, men här tror jag att det går att överklaga skatteverkets anvisning ända till Europadomstolen. Det är så utbrett att konsulter inte anvisas arbetsplatser utan förutsätts arbeta från "hemmakontor". Det är betydande slitage om man arbetar hemifrån och inte givet att andra familjemedlemmar "jublar över" att en stor del av bostaden upplåtes till arbetsplats. Jag menar att om någon hyr ut, givetvis ett avgränsat rum som kan låsas, så kan man få betalt för det. Intäkten ska redovisas i privata deklarationen, jag tror intäkter upp till 40.000 kr är skattefritt. Är man två personer som äger fastigheten innebär det alltså att upp till 80.000 kr kan dras av i företagets redovisning som hyra och betalas ut skattefritt till fastighetsägaren. Givetvis ska underskrivna hyresavtal upprättas och hyresavier produceras som går in i räkenskaperna. Skatteverket har extremt hög bevisbörda kanske av förklarliga skäl, men som sagt, det vore värt att pröva, och något som kanske "Småöretagarna" eller vad en branschförening nu kan heta, kan driva i grupp, ända till Europadomstolen. Helt klart är att systematiskt hemarbete sliter på bostaden.

Du får inte schablonavdrag på 40 tkr vid uthyrning till eget bolag eller arbetsgivare.
Läs på innan du påstår saker.
Citera
2024-09-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du får inte schablonavdrag på 40 tkr vid uthyrning till eget bolag eller arbetsgivare.
Läs på innan du påstår saker.
Sorry, jag utgav mig aldrig att ha kunskap om var gränsen för uthyrning skattefritt går.

Kan du inte upplysa om det, om du nu känner till det.

Jag har heller aldrig påstått att du enkelt kan hyra ut till ditt eget bolag. Jag skrev att detta är en fråga som en branschorganisation, typ "småföretagarna", om det nu finns en sådan borde driva till Europadomstolen.

Jag visste att det finns otroligt strikta regler för detta, av förklarliga skäl i landet Sverige vars största oro verkar vara att småföretagare får kryphål. Jag har inte dessa regler i huvudet. kära vän, jag beklagar det. Men om du nu ska vara olustig mot mig så blir jag tvungen att kolla upp:

Hyresintäkter, uthyrning privatbostad: "Du kan behöva betala skatt om du hyr ut din privatbostad för mer än 40 000 kronor på ett år."
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrautprivatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479. html

Hyra ut del av bostad till eget företag: Verkar som revisionsföretaget PwC har en bra artikel: https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/avdrag-for-arbetsrum-hemma-sa-funkar-det

Verkar inte som jag var helt ute och cyklade med andra ord.
Senast redigerad av Up-in-the-air 2024-09-03 kl. 19:55.
Citera
2024-09-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Sorry, jag utgav mig aldrig att ha kunskap om var gränsen för uthyrning skattefritt går.

Kan du inte upplysa om det, om du nu känner till det.

Jag har heller aldrig påstått att du enkelt kan hyra ut till ditt eget bolag. Jag skrev att detta är en fråga som en branschorganisation, typ "småföretagarna", om det nu finns en sådan borde driva till Europadomstolen.

Jag visste att det finns otroligt strikta regler för detta, av förklarliga skäl i landet Sverige vars största oro verkar vara att småföretagare får kryphål. Jag har inte dessa regler i huvudet. kära vän, jag beklagar det. Men om du nu ska vara olustig mot mig så blir jag tvungen att kolla upp:

Hyresintäkter, uthyrning privatbostad: "Du kan behöva betala skatt om du hyr ut din privatbostad för mer än 40 000 kronor på ett år."
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrautprivatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479. html

Hyra ut del av bostad till eget företag: Verkar som revisionsföretaget PwC har en bra artikel: https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/avdrag-for-arbetsrum-hemma-sa-funkar-det

Verkar inte som jag var helt ute och cyklade med andra ord.
Du skrev: " Jag menar att om någon hyr ut, givetvis ett avgränsat rum som kan låsas, så kan man få betalt för det. Intäkten ska redovisas i privata deklarationen, jag tror intäkter upp till 40.000 kr är skattefritt. Är man två personer som äger fastigheten innebär det alltså att upp till 80.000 kr kan dras av i företagets redovisning som hyra och betalas ut skattefritt till fastighetsägaren. "

Enligt din PwC:länk: "När uthyrning sker till eget bolag/arbetsgivare finns ingen skattefri del, så som vid annan uthyrning av din bostad."

Enligt din Skatteverkslänk: "Schablonavdraget gäller per bostad och år. Det betyder att
du kan hyra ut en lägenhet och ett hus och göra ett schablonavdrag för varje bostad
du bara får göra schablonavdrag för det antal månader som du har ägt eller hyrt bostaden
ni ska dela på schablonavdraget om ni är flera personer som äger bostaden eller som står på hyresavtalet." samt att ""När du hyr ut till ditt eget eller till en närståendes bolag eller arbetsgivare gäller särskilda regler"
Citera
2024-09-05, 16:34
Medlem
Bolaget (AB) som jag äger och arbetar i hyr ett rum i bostaden som jag äger. Jag arbetar som konsult och i princip alltid på mitt bolags kontor (alltså från min bostad). Detta redovisas självklart i min privata deklaration och jag kapitalvinstbeskattas därefter. Jag har ett hyresavtal med mitt företag som reglerar detta och hyresnivån ligger betydligt lägre än kontorshotell/lokaler i området för att vara på den säkra sidan. Då ska det vara OK enligt redovisningsbyrån jag använder och vad jag kan läsa på skatteverkets hemsida.

Det är inget komplicerat upplägg och det är en väldigt begränsad summa pengar eftersom hyran måste vara skälig (ca 35k/år). Men det är dom billigaste pengarna man kan få ut från ett bolag (30%) eftersom du inte betalar vinstskatt i bolaget + inkomstskatt som privatperson.

Jag köper fika (kaffe, knäckebröd, ibland kakor, proteinbars, läsk) på företaget ibland, precis som om det vore ett vanligt kontor där arbetsgivaren bjuder på fika. Men det är som sagt med lite rimlighet, jag köper inte en pall läsk till bolaget och jag ersätter inte privata inköp med inköp från bolaget i.e. jag köper fortfarande kaffe privat eftersom jag dricker kaffe utanför arbetstid också.
Citera
2024-09-05, 17:43
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalklosare
Bolaget (AB) som jag äger och arbetar i hyr ett rum i bostaden som jag äger. Jag arbetar som konsult och i princip alltid på mitt bolags kontor (alltså från min bostad). Detta redovisas självklart i min privata deklaration och jag kapitalvinstbeskattas därefter. Jag har ett hyresavtal med mitt företag som reglerar detta och hyresnivån ligger betydligt lägre än kontorshotell/lokaler i området för att vara på den säkra sidan. Då ska det vara OK enligt redovisningsbyrån jag använder och vad jag kan läsa på skatteverkets hemsida.

Det är inget komplicerat upplägg och det är en väldigt begränsad summa pengar eftersom hyran måste vara skälig (ca 35k/år). Men det är dom billigaste pengarna man kan få ut från ett bolag (30%) eftersom du inte betalar vinstskatt i bolaget + inkomstskatt som privatperson.

Jag köper fika (kaffe, knäckebröd, ibland kakor, proteinbars, läsk) på företaget ibland, precis som om det vore ett vanligt kontor där arbetsgivaren bjuder på fika. Men det är som sagt med lite rimlighet, jag köper inte en pall läsk till bolaget och jag ersätter inte privata inköp med inköp från bolaget i.e. jag köper fortfarande kaffe privat eftersom jag dricker kaffe utanför arbetstid också.
Är det en förutsättning att företaget hyr ett rum för att man ska kunna köpa fika på företaget?
Citera
2024-09-07, 23:15
Medlem
Citat:
Är det en förutsättning att företaget hyr ett rum för att man ska kunna köpa fika på företaget?
Det tror jag inte, men kolla med SKV om du är osäker. Jag skulle nog gjort det, jag tycker bara det är lättare att styrka att det är ”personalvård” när jag har mitt kontor hemma och det är dokumenterat. Sen tror jag inte skatteverket skulle bry sig heller om några kaffepaket i månaden eller liknande.
Citera
2024-09-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hp-ligan
Den saxade texten behandlar hemmet som en miljö inte avsedd för arbete och tar inte hänsyn till hur arbete numera oftast ser ut i modern kontext. "inte skattefria om de tillhandahålls i det egna hemmet" skulle kunna ställa till det en aning, men det går att motivera åt bägge hållen, om du har en yta som är avsedd för och upplåten åt arbete så är det en del av huset men inte en del av hemmet eftersom du inte bor där, du arbetar där.

Om du är anställd i ditt AB och har en dedikerad arbetsplats "som ställs till förfogande av arbetsgivaren" ser jag inte hur din fika skulle kunna ställa till det.

Men du får ta bort "hemifrån" i "fika på företaget som egenföretagare hemifrån"

Det saknar betydelse att arbete idag sker delvis eller helt hemifrån. Lagen och förarbetena till den är skriven utifrån förutsättningen att arbete utförs på en plats utanför hemmet. Det går tycka det är skit, men tills den ev ändras kommer fika i hemmet bli förmånsbeskattat vid en revision. Varför det är lagstiftat så här är ju solklart. Om en egenföretagare med aktiebolag skulle få lov att dra av 60 kr exkl moms varje dag på fika eller mellanmål i egna hemmet blir det i praktiken skattefri frukost för företagaren. Skatteverket har redan idag inga möjligheter att skilja på vad som är fika och frukost på de företag som väljer att strunta i att förmånsbeskatta de anställda. Vet mängder med medelstora och stora företag som gör detta utan någon som helst skattekonsekvens för de anställda (dvs köper in stora mängder nötter, müsli, bröd, yoghurt, ost etc för anställda att komponera ifrån). Endast ett av dessa väljer att faktiskt förmånsbeskatta de anställda för frukosten, men de hade helt kunnat strunta i det så länge de inte har catering levererat systematiskt varje dag för ändamålet.
Senast redigerad av FlashbackWerner 2024-09-08 kl. 22:45.
Citera
2024-09-10, 08:50
Medlem
laxsills avatar
Du får köpa fika så länge som det:
1) understiger 60 kr ex moms.
2) har karaktären av "lättare förtäring", alltså inte är den typen av fika som ersätter en riktig måltid. Kaffe och te, så länge som det inte är tydligt lyxbetonat, hade jag köpt in utan att ens tänka på det. Ska vara ett jävla kaffe för att komma upp i 60 kr/tillfälle.

Finns många gränsdragningsfrågor här men det viktiga är att 1) ha någon typ av rimlig gränsdragning som du 2) kan försvara i efterhand om Skatteverket skulle fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in