Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Då innebär det att mina kollegor som köper kaffe och kaffemaskiner på bolaget utför kriminella handlingar som är straffbara?
Nej inte alls. Dina vänner utför inte "kriminella handlingar", möjligtvis kan de riskera en skatterevision som renderar ett skattetillägg på deras företags deklaration samt deras privata deklarationer. Är det systematisk skatteflykt, ja, kan vara kriminellt. Jag tror de kan fortsätta sova gott om de köper en kaffebryggare, kaffe och bubbelvatten på firman. Men börjar de köpa apelsinjuice så att det räcker till hela familjens frukost år ut och år in, eller pallvis med cola zero, ja då är det gråzon. Tror fortfarande att vid en skatterevision är det inte en jättefråga. Som sagt, ha "kvittot med oxfile en fredagseftermiddagen" solklart. Den intressanta frågeställning ur den här frågetråden är vad som gäller för uthyrning av egen bostad. Jag vet vad som står i skatteverkets anvisning, men här tror jag att det går att överklaga skatteverkets anvisning ända till Europadomstolen. Det är så utbrett att konsulter inte anvisas arbetsplatser utan förutsätts arbeta från "hemmakontor". Det är betydande slitage om man arbetar hemifrån och inte givet att andra familjemedlemmar "jublar över" att en stor del av bostaden upplåtes till arbetsplats. Jag menar att om någon hyr ut, givetvis ett avgränsat rum som kan låsas, så kan man få betalt för det. Intäkten ska redovisas i privata deklarationen, jag tror intäkter upp till 40.000 kr är skattefritt. Är man två personer som äger fastigheten innebär det alltså att upp till 80.000 kr kan dras av i företagets redovisning som hyra och betalas ut skattefritt till fastighetsägaren. Givetvis ska underskrivna hyresavtal upprättas och hyresavier produceras som går in i räkenskaperna. Skatteverket har extremt hög bevisbörda kanske av förklarliga skäl, men som sagt, det vore värt att pröva, och något som kanske "Småöretagarna" eller vad en branschförening nu kan heta, kan driva i grupp, ända till Europadomstolen. Helt klart är att systematiskt hemarbete sliter på bostaden.