2024-09-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
”Den utpekades utgångspunkt” betyder alltså det sociala sammanhang som den personen rör sig inom. Det betyder inte ”den utpekades egen uppfattning om sig själv”.

Låt mig ta ett exempel. Säg att du sätter upp en A4-utskrift på anslagstavlan utanför en källarmoské där du säger att den lokale imamen är homosexuell. Folk i Sverige i allmänhet tycker nuförtiden det är oförargligt att vara homosexuell. Utifrån ”allmänt rådande värderingar” är det inte en förtalande uppgift. Enligt det sociala sammanhang där den här imamen rör sig kan det rimligen antas vara en sakuppgift som ger församlingsmedlemmarna en negativ syn på imamen. Alltså är det en nedsättande uppgift ”från den utpekades utgångspunkt”. Du skulle inte kunna skydda dig från förtalsanklagelsen genom att hävda att eftersom imamen är homosexuell så måste han också tycka att det är okej att vara homosexuell. Det är inte vad ”den utpekades utgångspunkt” innebär.
Du tänker att den homosexuella imamen skulle väcka enskilt åtal för att hans homosexualitet som han vill hemlighålla har avslöjats för att han skickade en bild på sin penis till en körgosse och bilden sedan sattes upp på anslagstavlan? Samtidigt som han vill vara tydlig med att han visserligen är homosexuell men anser att omnämnandet av hans sexuella läggning har skadat hans anseende så till den milda grad att han förtjänar ett skadestånd, eftersom han precis som vissa andra muslimer tar avstånd från homosexualitet och därför bara ville att endast körgossen skulle få känna till den? Samtidigt som allmänt rådande värderingar tycker att det är helt i sin ordning att han själv får välja sin sexuella läggning.

Du tänker att det är ett solklart fall av förtal?
Citera
2024-09-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hade detta varit sant hade man kunnat skylla på offret vid hämdporr när nakenbilder/porr sprids av dem som de skickat till pojkvän och liknande. Hon skapade uppgifterna och skickat till någon som hon kanske skulle kunna göra slut med i framtiden, och hon vet inte heller vilka han visar det för.

Summa summarum: Nej, så fungerar det inte. Hade du använt samma argument vid hämndporr blir du dömd.

Hämndporr försöker man reglera i lagen om olaga integritetsintrång i brottsbalken. Detta är ett tryckfrihetsmål och då är den lagen inte tillämplig vilket även kan uttryckas som att den ej gäller journalister i tjänsten på media med utgivningsbevis.
Senast redigerad av MattiKrax 2024-09-01 kl. 22:59.
Citera
2024-09-02, 01:03
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiKrax
Hämndporr försöker man reglera i lagen om olaga integritetsintrång i brottsbalken. Detta är ett tryckfrihetsmål och då är den lagen inte tillämplig vilket även kan uttryckas som att den ej gäller journalister i tjänsten på media med utgivningsbevis.

Så kallad hämndporr kan förvisso mycket väl bedömas som förtal, med eller utan utgivningsbevis.
Citera
2024-09-02, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Så kallad hämndporr kan förvisso mycket väl bedömas som förtal, med eller utan utgivningsbevis.

Hämndporr är olaga integritetsintrång, inte förtal. Inte både och (i praktiken iaf). Ansvarig utgivare kan absolut dömas för förtal, men det är inte särskilt sannolikt i detta fall vilket hela tråden handlar om. För att dumpen ska fällas krävs att 6 av 9 lekmän tycker hon ska fällas plus att juristdomare sen tycker samma sak. I alla andra fall kommer hon frias utan möjlighet för den som åtalar att överklaga.

Det är sådana logiska teknikaliteter som jag tidigare påtalat som juryn och domarna måste fundera över. Det inkluderar vilka konsekvenser det får att frånta någon ansvar för vad de skriver på nätet. Om jag själv på nätet ger intryck av att vara en idiot så kan väl inte det skyllas på någon annan? Tar man bort det ansvaret (för vad man skriver på nätet) så blir det ju svårt att i andra fall faktiskt hävda förtal. Man kommer inte runt att gäddorna logiskt sett förtalat sig själva och genom att skriva det till okänd mottagare på nätet också själva spridit denna bild av sig själva.
Senast redigerad av MattiKrax 2024-09-02 kl. 02:22.
Citera
2024-09-02, 03:43
Avslutad
Citat:
Hämndporr är olaga integritetsintrång, inte förtal. Inte både och (i praktiken iaf). Ansvarig utgivare kan absolut dömas för förtal, men det är inte särskilt sannolikt i detta fall vilket hela tråden handlar om. För att dumpen ska fällas krävs att 6 av 9 lekmän tycker hon ska fällas plus att juristdomare sen tycker samma sak. I alla andra fall kommer hon frias utan möjlighet för den som åtalar att överklaga.

Det är sådana logiska teknikaliteter som jag tidigare påtalat som juryn och domarna måste fundera över. Det inkluderar vilka konsekvenser det får att frånta någon ansvar för vad de skriver på nätet. Om jag själv på nätet ger intryck av att vara en idiot så kan väl inte det skyllas på någon annan? Tar man bort det ansvaret (för vad man skriver på nätet) så blir det ju svårt att i andra fall faktiskt hävda förtal. Man kommer inte runt att gäddorna logiskt sett förtalat sig själva och genom att skriva det till okänd mottagare på nätet också själva spridit denna bild av sig själva.
Utifrån ditt försök att slå tvivel om bland annat lekmän låter som det att du är rädd och hoppas på en förlikning för att Dumpen och sådana som du i efterhand ska kunna påstå att i just det fallet begicks fel pga ditten eller datten.

Även om varje fall är unikt och inte som tex fortkörning där en exakt hastighet kan uppmätas så finns det trots det knappast något mål som i praktiken kommer att leda till ett starkare prejudikat.

Du kan sluta hoppas. Hon kommer att bli dömd.
Citera
2024-09-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer inte. Det är spridandet som utgör förtal, det spelar ingen roll var det kommer ifrån om innehållet typiskt sett leder till missaktning av annan.

Det skulle inte påverka grävande journalistik eller demokratin på något sätt.
Det är enbart uthängningen av enskilda privatpersoner som är olaglig.
De hade kunnat göra exakt samma sak men bara skippat att peka ut enskilda. Det är inte den enskildes identitet som är relevant, utan fenomenet att vuxna pedofiler jagar barn på nätet är det som är nyhetsvärdigt.
Identiteten på individen har bara allmänintresse om det är en offentlig person/makthavare.

Detta är heller inte något nytt. Att peka ut folk för olika klandervärda saker på internet är den vanligaste orsaken till att bli fälld för förtal.
Det finns ett skäl till att pressen har ganska strikta villkor för när de publicerar namn/bild på personer.
Han var ju iofs myndighetsutövare som jagade barn under arbetstid.
Citera
2024-09-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stormendrarin

Du kan sluta hoppas. Hon kommer att bli dömd.

Du verkar inte förstå de logiska komplikationerna och dess återverkningar på övrigt ansvar inom juridiken (som i en rättsstat måste vara någorlunda konsekvent).

Låt säga att du går upp i OS breakdancetavling och gör bort dig. Kan du då stämma IOK för förtal? Kan du stämma TV-bolagen som sände det för förtal?
Citera
2024-09-02, 12:55
Medlem
Citat:
Låt säga att du går upp i OS breakdancetavling och gör bort dig. Kan du då stämma IOK för förtal? Kan du stämma TV-bolagen som sände det för förtal?

Orättvis jämförelse, det är ju lajvsänt.

Om du snarare bad mig skicka video till dig på mig själv breakandes naken och jag gör det, lägger du ut det publikt då tillsammans med massa negativa och nedvärderande påståenden om mig ja då hade du legat risigt till. Speciellt med brottsstämpel.
Citera
2024-09-02, 15:56
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Olaga integritetsintrång och förtal kan dömas i brottskonkurrens, vilket det finns rättsfall som visar. Innan olaga integritetsintrång infördes kunde hämndporr bedömas som förtal. I och och med brottskonkurrensen kan så bli fallet även nu, låt vara att olaga integritetsintrång är tänkt att specifikt täcka in hämndporr.

Den som har utgivningsbevis och ägnar sig åt hämndporr via publicering i sin grundlagsskyddade kanal kan åtalas och dömas för förtal/grovt förtal, men inte för olaga integritetsintrång då det ej utgör tryck/yttrandefrihetsbrott.

Sara Nilsson lär högst sannolikt fällas, om vi ser till hur rättsläget kring förtal ser ut idag.
Citera
2024-09-02, 16:28
Medlem
Citat:

Jag vet inte riktigt vad du snackar om här.
"Skriver på nätet" "Själva ger intryck på nätet"

Det är ju inte alls vad som hänt. Gäddorna har inte skrivit öppna inlägg till allmänheten.
De har haft en privat chat med en person. Inte lagt upp något på nätet.
Det kan jämföras med personligt samtal, brev, epost, sms etc. Det är privata meddelanden.

Så ditt argument är 100% felaktigt. De har inte själva spritt något till allmänheten.
Det är det Dumpen som har gjort och det är den spridningen som utgör förtal.
Citera
2024-09-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Orättvis jämförelse, det är ju lajvsänt.

Om du snarare bad mig skicka video till dig på mig själv breakandes naken och jag gör det, lägger du ut det publikt då tillsammans med massa negativa och nedvärderande påståenden om mig ja då hade du legat risigt till. Speciellt med brottsstämpel.

1. Dumpen brukar inte lägga till någon brottsstämpel.
2. Det faller inom egenansvaret när man skickar text, bild och video till okänd mottagare på nätet. Man måste förstå att det faktiskt kan hamna var som helst, tekniskt fullt möjligt att någon sitter och livesänder på andra sidan.
3. Ja, vissa kommentatarer från Dumpen kan kanske utgöra förtal, men oftast ger gäddan ett mycket värre intryck av sina egna ord och bilder så dessa kommentarer tillför ingen ny information och kan då inte utgöra förtalsuppgift.
Citera
2024-09-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler

Sara Nilsson lär högst sannolikt fällas, om vi ser till hur rättsläget kring förtal ser ut idag.

Visa mig ett rättsfall där någon dömts för förtal då de citerat målsägande. Det är ju i stort sett bara det Dumpen gör. Faktum är att de inte ens behöver citera, de visar vad personen själv skrivit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in