2023-04-03, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
*BUMP*

Hoppas på säsong 4 under året, det känns som att det är dags då senaste säsongen gick 2020 och det brukar vara ca 3 år mellan dem.
Har läst på flera ställen att barnen skulle följas tills de blev 15, så då borde det bara vara 2 säsonger kvar.
Hade dock varit otroligt intressant om man följde dem även under gymnasietiden och tills dess att de flyttar hemifrån - fö det är väl fortfarande relativt vanligt att man "lämnar boet" i 18-19 års åldern?

Det dröjer nog lite till, tror jag. Tror det brukar vara runt 5 år mellan varje omgång. 2011, 2016 och slutet av 2020 har säsongerna visats.
Citera
2023-06-29, 15:24
Medlem
Hanspandas avatar
Vart kan man se alla säsonger?
Citera
2023-07-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Det dröjer nog lite till, tror jag. Tror det brukar vara runt 5 år mellan varje omgång. 2011, 2016 och slutet av 2020 har säsongerna visats.
Precis. De filmar med tätare nedslag men när säsongen sänds så visar man avsnitt som löper över längre tid. Tex så fick man 2020 först se barnen vara 8-9 år, och sen deras 10-årsdagar.

Så gissningsvis har de nu filmats en eller två dagar var, och sen återkommer filmteamet en sista gång innan det sänds 2024.
Citera
2024-09-01, 17:19
Avslutad
Nya avsnitt ute nu på svtplay.
Citera
2024-09-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nya avsnitt ute nu på svtplay.

Åh, tack för tips! Jag har inte sett någon reklam för det alls. Detta ska bli kul!
Citera
2024-09-01, 19:03
Medlem
Roligt med ny säsong! Men fyra år är lite väl lång tid mellan säsongerna, önskar det hade kommit en säsong vartannat år. Fyra år är ju en tredjedel av deras liv. Enorm skillnad på att vara 10 och 14.

Hade varit roligt om programmet fortsätter i många år. Som en modern variant av Jordbro-sviten.
Citera
2024-09-01, 19:21
Medlem
Incendios avatar
Stackars lilla Ronja. Det var tydligt redan i första säsongen att det skulle bli transeri. Familjen har autism all over the place, de har aldrig kunnat sätta gränser och i förra säsongen var det autistiska storasyster son hade en Pride-flagga på väggen. När både samhället och föräldrarna uppmuntrar och bekräftar sjukdomen är det inte lätt.

Annars kul med nya avsnitt. Fint skildrat med Jacks morfars bortgång. Nicole kommer inte få det lätt i livet med en sådan lathet och hon verkar väldigt omogen. Hoppas att föräldrarna håller med sitt stressfyllda liv. Angelo är uppenbart beroende av datorn, nästan alla hemmasittare jag känt eller hört om har haft det problemet. Det är knark för barns hjärnor. Angelo har dock verkligen dragit vinstlotten i styvpappa-lotteriet. Hilda-Li pratar med bebisröst hemma, men inte när hon pratar med sin svägerska - det är talande. Pappa Kalle har alltid verkat som om han tycker att Hippie-morsan är för slapp och det kan jag väl hålla med om även om jag gillar familjen. Hilma har väldigt fin och personlig sångröst.
Citera
2024-09-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Angelo har dock verkligen dragit vinstlotten i styvpappa-lotteriet.
Precis min tanke. Även om Angelo just nu bara är less för att han inte får spela dator så har pappan förmodligen ändrat hans livsbana till något väldigt mycket bättre än vad den hade varit utan honom i deras liv. Det är ju dock svårt för Angelo att se när han är ung och mitt i det, men förhoppningsvis kan han om 20 år se tillbaka och uppskatta allt hans styvpappa gjort.
Citera
2024-09-01, 19:41
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Precis min tanke. Även om Angelo just nu bara är less för att han inte får spela dator så har pappan förmodligen ändrat hans livsbana till något väldigt mycket bättre än vad den hade varit utan honom i deras liv. Det är ju dock svårt för Angelo att se när han är ung och mitt i det, men förhoppningsvis kan han om 20 år se tillbaka och uppskatta allt hans styvpappa gjort.
Det gör han nog. Min kusin påstod sig alltid hata sin styvpappa, men älskar honom nu i vuxen ålder och erkänner att hon alltid gjort det. Hon förstår ju nu att det är han som tagit hand om henne och inte biopappan som stack utomlands.
Citera
2024-09-02, 06:30
Avslutad
Hilmas Waldorfskola har varit med i en dokumentär om densamma, minns inte riktigt, men var det inte något skumt med den? Outbildade lärare och kontroversiella utbildningsmetoder som inte alltid var gullgull, utan rätt obehagliga för barnen? Har för mig att den stängdes?

Hilmas pappa är ju rätt speciell också, något är lite off där.

Nicole tycker jag synd om. Ett barn ska inte behöva vara ensamt så mycket som hon. Att "umgås" på föräldrarnas arbete där de är superstressade och kräver hjälp gör dom inte mer närvarande i hennes liv.

Angelo och hans familj har en mysig dialekt, och vilket fint hus de skaffat sig! Tror de är lite för veka mot Angelo dock, han bör inte få vara hemma från skolan för att han "mår dåligt", och bara spela och cykla om han varit i skolan. Han verkade dessutom prioritera att cykla framför datorspelande, så ser ingen fara med spelandet i sig.

Ronja är förvirrad av hbtq-sjukan, och ett av många tecken på hur förvirrade barn blir av denna idag. Hon är "ickebinär och gillar killar", typ helt normal med andra ord för att vara 13 år. Sorgligt, då barn i den åldern har tillräckligt mycket att tänka på än vad de identifierar sig som eller vad de har för sexuella preferenser.

Jack verkar vara en vaken kille som vagt påpekade att det kanske låg mer bakom covid och sprutorna.
Intressant att få en återblick från pandemitiderna, i backspegeln ter de sig ännu märkligare än vad de gjorde då det begav sig, vilket inte säger lite. Och stackars Jack är bara en av många som bestals på tid med sina nära och kära.

Hilda-Lis mamma har jag oerhört svårt för. Tycker att hon verkar så dryg och arrogant, men samtidigt lat som någon skrev. Hon styr familjen, men pappan är den som ser till att den fungerar rent praktiskt.

Kul att de flesta föräldrar verkar hålla ihop fortfarande dock.
Citera
2024-09-02, 11:11
Medlem
Det stämmer att Hilmas skola Solviksskolan var ämne för Dokument inifrån för något år sedan. Den fick kritik för att inte stävja mobbing, inte följa skolplanen alls och före detta elever menade att den påminde om en sekt.

Jag tyckte det var fint skildrat hur Hilmas mamma pratade om att när man är i småbarnsåren känns det som om de ska pågå för evigt, med att klipp av hur fyra småbarn hängde på henne medan hon försökte laga mat, men att plötsligt är det över, klipp till att Hilma sitter och äter mat, är tonårstrulig, och har inget att prata om med sin pappa.

Den familjen lär ju för övrigt vara 100% ovaccinerad, så jag hoppades lite att de skulle ta upp ämnet apropå pandemiåren, men det blev inget.
Citera
2024-09-02, 12:59
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hilmas Waldorfskola har varit med i en dokumentär om densamma, minns inte riktigt, men var det inte något skumt med den? Outbildade lärare och kontroversiella utbildningsmetoder som inte alltid var gullgull, utan rätt obehagliga för barnen? Har för mig att den stängdes?

Hilmas pappa är ju rätt speciell också, något är lite off där.

Nicole tycker jag synd om. Ett barn ska inte behöva vara ensamt så mycket som hon. Att "umgås" på föräldrarnas arbete där de är superstressade och kräver hjälp gör dom inte mer närvarande i hennes liv.

Angelo och hans familj har en mysig dialekt, och vilket fint hus de skaffat sig! Tror de är lite för veka mot Angelo dock, han bör inte få vara hemma från skolan för att han "mår dåligt", och bara spela och cykla om han varit i skolan. Han verkade dessutom prioritera att cykla framför datorspelande, så ser ingen fara med spelandet i sig.

Ronja är förvirrad av hbtq-sjukan, och ett av många tecken på hur förvirrade barn blir av denna idag. Hon är "ickebinär och gillar killar", typ helt normal med andra ord för att vara 13 år. Sorgligt, då barn i den åldern har tillräckligt mycket att tänka på än vad de identifierar sig som eller vad de har för sexuella preferenser.

Jack verkar vara en vaken kille som vagt påpekade att det kanske låg mer bakom covid och sprutorna.
Intressant att få en återblick från pandemitiderna, i backspegeln ter de sig ännu märkligare än vad de gjorde då det begav sig, vilket inte säger lite. Och stackars Jack är bara en av många som bestals på tid med sina nära och kära.

Hilda-Lis mamma har jag oerhört svårt för. Tycker att hon verkar så dryg och arrogant, men samtidigt lat som någon skrev. Hon styr familjen, men pappan är den som ser till att den fungerar rent praktiskt.

Kul att de flesta föräldrar verkar hålla ihop fortfarande dock.
Solviksskolan är Hilmas skola. Den är inte stängd, men de påstår sig ha förändrats. Flummeri är det ju såklart i vilket fall. Skolan skildrade i SVTs dokumentär "De utvalda barnen", som finns på svtplay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in