2024-08-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast nu har du nog snurrat ihop dethär va?
Det var MTR som vann upphandlingen om att få köra Mälartåg. MTR blev sedemera "utslängda" pga usel kvalitet och Transdev fick ta över.

Det var Mälab (vars varumärker för veksamheten är Mälartåg) som upphandlade trafiken.

Mälab ägs gemensamt av Region Stockholm (35 %), Region Sörmland (13 %), Region Uppsala (13 %), Region Västmanland (13 %), Region Örebro län (13 %) och Region Östergötland (13 %).

Så UL ingår i Mälab.
Ja okej, tror jag mindes fel faktiskt. Men tror att sträckan Stockholm - Uppsala är upphandlad väll?
Citera
2024-08-31, 21:42
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoeM00
Ja okej, tror jag mindes fel faktiskt. Men tror att sträckan Stockholm - Uppsala är upphandlad väll?

Mälartåg är upphandlad trafik precis som SL-pendeltåg, SJ kör på kommersiell basis.
Citera
2024-09-01, 09:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Vad menar du att 874 är då? https://1409.se/position?tagNr=874&trainID=2870824&datum=2024-08-30&lang=sv

Ja vad menar du själv att det är?

Om du vill veta så är det ett tåg som inte går på vardagar utan 00.07 på lördagar och söndagar.

22.36 är sista tåget på vardagar som jag skrev.
Senast redigerad av Ringhals3 2024-09-01 kl. 09:37.
Citera
2024-09-01, 09:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoeM00

Ja.
Citera
2024-09-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det som skaver mest är ju egentligen att Mälardalstrafik beklagar SJs sorti när det är de som har konkurrerat ut dem på sträckan.

SJ hade inga problem på sträckan förrän Mälartåg började köra den 2022 och tog över hälften av kundunderlaget.

Tänk på att Movingo, som är det periodkort de flesta pendlare använder, inte är giltigt på SJs intercitytåg. Det är bara giltigt på regionaltågen som nu läggs ner

Det är i rusningstid behovet kommer vara större än tillgången. Det är redan idag fullt på tågen då och nu blir det färre avgångar.

Förhoppningsvis börjar pendlarna sprida ut sig lite så att inte alla fortsätter åka under de värsta timmarna på morgon och eftermiddag.

Då åker du inte i rusningstid. Vid 16-17-tiden får du vara glad om du hittar en ståplats. Jag har varit med om att tågen inte ens släpper på fler resenärer i Knivsta när det kommer från Uppsala på morgonen för att det är för fullt.

Det händer att tågen överlastas vilket leder till att de nödbromsas av säkerhetsskäl (betalvägg): https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ylva-satt-pa-overfullt-tag-som-nodbromsade-sex-ganger/re64k4xl

Det verkar som om alla vill åka samma tid?
Själv åkte jag till Arlanda tisdag förmiddag / morgon. Ankomstid 8.30. Tåget var i princip tomt.
Samma när jag åkte därifrån torsdag EM 18.28 vi var under 10 personer i den vagnen jag åkte i.
Men det kanske är tidpunkter med lågt tryck. Alla kanske åker från Uppsala 07.00 och från Stockholm 17.00?
Vad vet jag.
Citera
2024-09-01, 11:53
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja vad menar du själv att det är?

Om du vill veta så är det ett tåg som inte går på vardagar utan 00.07 på lördagar och söndagar.

22.36 är sista tåget på vardagar som jag skrev.

Ok, lustigt att det gick dagligen hela augusti då? Bara kolla bakåt i tiden på 1409...

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det verkar som om alla vill åka samma tid?
Själv åkte jag till Arlanda tisdag förmiddag / morgon. Ankomstid 8.30. Tåget var i princip tomt.
Samma när jag åkte därifrån torsdag EM 18.28 vi var under 10 personer i den vagnen jag åkte i.
Men det kanske är tidpunkter med lågt tryck. Alla kanske åker från Uppsala 07.00 och från Stockholm 17.00?
Vad vet jag.

Ja det är lustigt, jag har åkt med Mälartåg efter 17-tiden från Sthlm till Uppsala och då har det varit väldigt gott om sittplatser ombord...
Citera
2024-09-01, 20:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ok, lustigt att det gick dagligen hela augusti då? Bara kolla bakåt i tiden på 1409...

Ja det är lustigt, jag har åkt med Mälartåg efter 17-tiden från Sthlm till Uppsala och då har det varit väldigt gott om sittplatser ombord...

Jäpp så verkar det vara!
874 går alla dagar! Väldigt hattande av SJ!
Senast redigerad av Ringhals3 2024-09-01 kl. 20:28.
Citera
2024-09-04, 19:49
Medlem
upplaenningens avatar
Är det inte väldigt många tåg som åker på denna relativt korta sträcka Stockholm - Uppsala? SJ, Mälartåg (dubbeldäckare) och SL. Förr var SJ ensamma men nu förstår jag deras beslut. Bättre att lägga pengarna på annat.
Citera
2024-09-04, 20:08
Medlem
karlgunnars avatar
SJ är bara sura för att dom i tio års tid försökt upphandla nya tåg men fått se sig besegrade i alla jävla instanser som finns. Rc loken är totalt jävla sopslut och havererar i parti och minut så dom vill väl bara bli av med huvudvärken. Helt klart lämpligast att lämna över till instanser som faktiskt kan köpa tåg.
Citera
2024-09-08, 02:10
Medlem
Svärjes avatar
Sverigedemokraternas trafikpolitik kommer inte underlätta för alla som åker tåg & buss. Hos dem är det bara diesel och bensin (och fotogen för flyg) som gäller.

Sj körde tidigare 40 tåg/dygn men idag bara 18. Har tydligen aldrig varit lönsamt.
www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sjs-regionala-taagtrafik-mellan-stockholm-och-uppsala-upphoer-3339040

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/manga-tag-forsenade-samtidigt-lagger-sj-ner-uppsalapendeln
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sophie-saljer-lagenheten-och-flyttar-till-stockholm-pa-grund-av-tagproblemen
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/98-forseningstimmar-erik-lever-mitt-i-tagkaoset
Citera
2024-09-08, 09:35
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje

Sj körde tidigare 40 tåg/dygn men idag bara 18. Har tydligen aldrig varit lönsamt.
www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sjs-regionala-taagtrafik-mellan-stockholm-och-uppsala-upphoer-3339040

Har det aldrig varit lönsamt för SJ att köra på Sveriges största pendlarstråk så är det SJ det är fel på. Vi ser det gång på gång på gång att SJ inte klarar av att sköta sitt företag. De gör exakt ingenting för att göra tågresandet attraktivt.
Citera
2024-09-09, 12:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har det aldrig varit lönsamt för SJ att köra på Sveriges största pendlarstråk så är det SJ det är fel på. Vi ser det gång på gång på gång att SJ inte klarar av att sköta sitt företag. De gör exakt ingenting för att göra tågresandet attraktivt.

Öh? Det är ännu mer olönsamt för Mälab idag än det var för SJ. Nu subventionetas trafiken ned skattepengar för att täcka förlusterna, SJ täkte eventuellt underskott med inkomster från andra linjer.

Notera dock att Stockholm - Västerås som där SJ är enda aktör har god lönsamhet.

Som jag försökt förklara så var problemet med Stockholm - Uppsala när SJ skötte den själva att rusningstrafiken krävde fyra stora tågsätt extra som i princip bara var fulla två avgångar om dagen och sedan gick tomma antingen i motrusningsriktningen eller till och från uppställningsbangården.

Jämför med att ha en taxi som bara tjänar pengar två timmar om dagen, det tjänar man inte gott på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in