2024-08-31, 09:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Järnvägen är åt helvete och det enda rimliga är att förstatliga skiten. Trafikverket löser inte sin uppgift och tågbolagen väntar på nästa upphandling för att leverera det lägsta priset för att köra tåg på en eftersatt järnväg.

Berätta mer om förstagligandet av det statliga verket Trafikverket!
Citera
2024-08-31, 13:59
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du kan se SJs tiovagnars uppsalapendel på Måndag igen om du vill. Det är standardutsättningen sedan 20 år minst M-F i högtrafik.

Det har normalt tio vagnar och en typisk sammansättning som i tåg 846 i fredags är Rc6-A7-BF7-B10-B10-BF8-B10-B10-B10-B7C-A7-Rc6 vilket get 742 sittplatser (767 om man räknar in extrastolarna som motsvarar fällsitsarna i ER1).

En multad ER1 har 666 sittplatser (714 om man räknar in fällsitsarna).

Så vi kan konstatera att kapaciteten i vart fall inte blir högre i maxtimmen om man ersätter SJs lokdragna tiovagnars uppsalapendel med multade ER1.

Och jag hade inte räknat fel, jag skrev fel, menade en åttavagnars ER1 jämfört med ett tiovagnars loktåg.

Det blir enklare att diskutera om du skriver det du menar... Då kan vi vara överens om att det behövs två ER1 som grund och ytterligare två ER1 i peaktid, totalt fyra? Du babblade om åtta tidigare nämligen...
Citera
2024-08-31, 14:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Det blir enklare att diskutera om du skriver det du menar... Då kan vi vara överens om att det behövs två ER1 som grund och ytterligare två ER1 i peaktid, totalt fyra? Du babblade om åtta tidigare nämligen...

Ska vi ersätta SJs trafik i rusningen som då utgörs av FYRA tågsätt eftersom de kör halvtimmestrafik så kommer de gå åt åtta ER1 fördelsde på fyra tågsätt så varje tågsätt har två ER1-enheter = åtta vagnar.

Det behövs således åtta ER1-enheter varje dag M-F för att ersätta SJs uppsalapendlar.

Överens?
Citera
2024-08-31, 14:10
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ska vi ersätta SJs trafik i rusningen som då utgörs av FYRA tågsätt eftersom de kör halvtimmestrafik så kommer de gå åt åtta ER1 fördelsde på fyra tågsätt så varje tågsätt har två ER1-enheter = åtta vagnar.

Det behövs således åtta ER1-enheter varje dag M-F för att ersätta SJs uppsalapendlar.

Överens?

Ok det går alltså 20 vagnar SJ, 400 meter SL tåg och 400 meter Mälartåg varje timme i peak tid? Jag förstår bara inte varför SJ själva inte håller med dig?

https://www.sj.se/inspiration-och-kampanjer/strackor/stockholm-uppsala
Citat:
Vi kör ett SJ Regionaltåg per timma och riktning Stockholm-Uppsala.
Senast redigerad av karlgunnar 2024-08-31 kl. 14:16.
Citera
2024-08-31, 14:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ok det går alltså 20 vagnar SJ, 400 meter SL tåg och 400 meter Mälartåg varje timme i peak tid? Jag förstår bara inte varför SJ själva inte håller med dig?

https://www.sj.se/inspiration-och-kampanjer/strackor/stockholm-uppsala

Stämmer, SJ har redan börjat demontera verksamheten och dragit in allt utöver den fasta entimmrstrafiken.

Funkar det så kanske det går att dra in även den utan att det egentligen gör så stor skillnad?

Noterar även att sista uppsalapendeln Stockholm – Uposala på vardagar går redan 22.36, en timme tidigare än förut.
Senast redigerad av Ringhals3 2024-08-31 kl. 14:28.
Citera
2024-08-31, 14:33
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Stämmer, SJ har redan börjat demontera verksamheten och dragit in allt utöver den fasta entimmrstrafiken.

Funkar det så kanske det går att dra in även den utan att det egentligen gör så stor skillnad?

Noterar även att sista uppsalapendeln Stockholm – Uposala på vardagar går redan 22.36, en timme tidigare än förut.

Vad menar du att 874 är då? https://1409.se/position?tagNr=874&trainID=2870824&datum=2024-08-30&lang=sv
Citera
2024-08-31, 15:40
Medlem
Tarrous avatar
En monopolliknande situation med föråldrade tåg är tydligen att föredra för att SJ ska kunna nå lönsamhet…
Citera
2024-08-31, 16:17
Medlem
fermions avatar
Citat:
Vad menar du att 874 är då? https://1409.se/position?tagNr=874&trainID=2870824&datum=2024-08-30&lang=sv
Detta är inte "Uppsalapendeln" som körs av SJ, och skall läggas ner, utan "SL-pendeln", upphandlad trafik som körs av SL. Det är alltså tre operatörer på sträckan. Mälartåg, SJ och SL. SJ ska lägga ner "Uppsalapendeln", men inte övriga tåg via Uppsala.
Värst drabbas nu kanske sträckan Märsta-Knivsta-Uppsala. Där kör nu SJ, de övriga, inklusive SJ Intercity, via Arlanda C. Alternativet för resenärer från Märsta till Knivsta/Uppsala att åka via Arlanda faller på svindyr parkering och/eller påstigningsavgift 130:- åt varje håll som tas ut av "Arlanda Express".
Senast redigerad av fermion 2024-08-31 kl. 16:23.
Citera
2024-08-31, 16:39
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Detta är inte "Uppsalapendeln" som körs av SJ, och skall läggas ner, utan "SL-pendeln", upphandlad trafik som körs av SL. Det är alltså tre operatörer på sträckan. Mälartåg, SJ och SL. SJ ska lägga ner "Uppsalapendeln", men inte övriga tåg via Uppsala.
Värst drabbas nu kanske sträckan Märsta-Knivsta-Uppsala. Där kör nu SJ, de övriga, inklusive SJ Intercity, via Arlanda C. Alternativet för resenärer från Märsta till Knivsta/Uppsala att åka via Arlanda faller på svindyr parkering och/eller påstigningsavgift 130:- åt varje håll som tas ut av "Arlanda Express".

VÄNTA NU. JAG länkar till SJs "Uppsalapendel" Tågnummer 874 och du argumenterar för att jag länkat till SL-pendeln? Vad håller du på med??
Citera
2024-08-31, 16:51
Medlem
fermions avatar
Citat:
VÄNTA NU. JAG länkar till SJs "Uppsalapendel" Tågnummer 874 och du argumenterar för att jag länkat till SL-pendeln? Vad håller du på med??
Ta det lugnt, såg bara namnet på stationerna, missade att det var passagetider. Du har rätt antar jag.
Citera
2024-08-31, 16:55
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ta det lugnt, såg bara namnet på stationerna, missade att det var passagetider. Du har rätt antar jag.

Lär dig lite om järnväg om du ska ge dig in i argumentation om den.
Citera
2024-08-31, 17:10
Medlem
fermions avatar
Citat:
Lär dig lite om järnväg om du ska ge dig in i argumentation om den.
Men håll käften din dryga idiot - du har fan ingen aning vad någon kan här! Hur fan kan man sjunka så jävla lågt att man tror att man är någon på ett anonymt jävla forum.
Det ska för övrigt bli intressant att se hur problemet med att ersätta SJ:s avgångar kommer att lösas. Kanske hoppas de bara att få loss lite pengar för att fortsätta trafiken.
( men det kan ju du skita i utan sätt massagestaven i röven på max när du tar en extra runk framför tidtabellen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in