2011-01-04, 18:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vägsträckan Sollefteå-Helgum 1948 och en bra bit in på 1950-talet.

Har fått reda på hur det var med denna väg från en person som själv åkte den här vägen en hel del vid denna tid.

Vägsträckan Sollefteå-Helgum på den tiden var fortfarande enkel grusväg och det tog tid att åka med bussarna. Bussarna gick ganska ofta eftersom så få personer hade tillgång till bil. Dessa bussar användes även till att skicka paket.

Vintrarna var kalla redan i början av december men tydligen frös inte alla vattendrag p.g.a. att det fanns strömmar.
Citera
2011-01-05, 06:49
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har fått reda på hur det var med denna väg från en person som själv åkte den här vägen en hel del vid denna tid.

Vägsträckan Sollefteå-Helgum på den tiden var fortfarande enkel grusväg och det tog tid att åka med bussarna. Bussarna gick ganska ofta eftersom så få personer hade tillgång till bil. Dessa bussar användes även till att skicka paket.

Vintrarna var kalla redan i början av december men tydligen frös inte alla vattendrag p.g.a. att det fanns strömmar.

Bra jobbat..Skara! Ja..Fax-älven måste varit frusen nedanför Widegrens hem eftersom det fanns en öppen vak där man misstänkte att Viola kunde hamnat. Man såg ju även ett mystiskt ljussken som senare visade sig vara en granne som ledde en ko över isen. Jag tycker ändå att det är märkligt att isen kunde vara så pass tjock i början av December? Och på en älv med strömmande vatten?
Citera
2011-01-06, 00:05
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Vägsträckan Sollefteå-Helgum på den tiden var fortfarande enkel grusväg och det tog tid att åka med bussarna.

Tack Skaraborg2!
Citera
2011-01-06, 14:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur många minusgrader den 5-6 december 1948?

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Bra jobbat..Skara! Ja..Fax-älven måste varit frusen nedanför Widegrens hem eftersom det fanns en öppen vak där man misstänkte att Viola kunde hamnat. Man såg ju även ett mystiskt ljussken som senare visade sig vara en granne som ledde en ko över isen. Jag tycker ändå att det är märkligt att isen kunde vara så pass tjock i början av December? Och på en älv med strömmande vatten?

Tack för det Crime-boy och WM.

Det skulle vara intressant att veta hur många minusgrader det var i dessa trakter den 5 december och natten mot den 6? Även hur tjockt snötäcket var? Något av detta tror jag har tagits upp förut något i tråden.
Citera
2011-01-06, 16:12
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Hur var det 1948, fanns vädernoteringar i tidningarna? Kanske går att hitta åtminstone i de lokala drakarna?
Citera
2011-01-06, 17:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vädernoteringar i tidningarna 1948.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hur var det 1948, fanns vädernoteringar i tidningarna? Kanske går att hitta åtminstone i de lokala drakarna?

Ja det har jag för mig att det fanns. Under 1950 och 60-talen vet jag med säkerhet att det fanns sådana.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-01-06 kl. 17:09.
Citera
2011-01-07, 17:19
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Tack för det Crime-boy och WM.

Det skulle vara intressant att veta hur många minusgrader det var i dessa trakter den 5 december och natten mot den 6? Även hur tjockt snötäcket var? Något av detta tror jag har tagits upp förut något i tråden.

Om jag minns rätt så var det några plusgrader och obetydligt med snö den kvällen. Tror att det står omnämt i NKK.
Citera
2011-01-08, 13:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket snö efter försvinnandet.

Citat:
Om jag minns rätt så var det några plusgrader och obetydligt med snö den kvällen. Tror att det står omnämt i NKK.

Tack för detta. Något senare när polisen letade efter henne så kan man se i boken Brott vi minns på sidan 21 att det snöade ordentligt och att det då finns mycket snö.
Citera
2011-01-08, 17:19
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Tack för detta. Något senare när polisen letade efter henne så kan man se i boken Brott vi minns på sidan 21 att det snöade ordentligt och att det då finns mycket snö.

Ja..det stämmer. Jag har även ett gammalt tidningsurklipp som visar fru Widegren tillsammans med polisen Sundin när dom spanar utåt älven. Snön yr då kraftigt.
Citera
2011-01-08, 21:09
Medlem
Citat:
Hon lever såvitt jag vet. Men hur ska det lösas hade du tänkt?

Hennes dotter har ju lämnat en kommentar på bloggen som det länkades till tidigare här. Hon säger även att hennes mormor, dvs Violas styvmor talat mycket om Viola.
Citera
2011-01-08, 21:23
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Hennes dotter har ju lämnat en kommentar på bloggen som det länkades till tidigare här. Hon säger även att hennes mormor, dvs Violas styvmor talat mycket om Viola.

Så fallet är löst då? Tackar så mycket..
Citera
2011-01-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag vill nog påstå att Violas öde är en olöst gåta - hon kan dessutom fortfarande vara vid liv .

Viola dödförklarades den 31/12 1958, alltså tio år efter det att någon med säkerhet haft någon kontakt med henne (vilket krävdes för dödförklaringen). Hon var född den 2 maj 1931. Vid hennes födsel bodde familjen i Resele där Karl var arbetare.

Källa: SCBs utdrag ur födelse- och dopbok 1931 samt Sv. Dödbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in