2024-08-30, 10:48
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Jag inbillar mig inget, det är fakta, du får studera lite historia
Länka i så fall till dessa "fakta" Annars så ljuger du.
Citera
2024-08-30, 11:55
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu får du mina fördomar rakt av här.
De är överrepresenterade bland balter, polacker och finnar, inklusive dem som är stolta över sitt delvisa ursprung från dessa länder. I vissa länder finns det också stora sekter av andra och tredje generationens flyktingar från västra Ukraina, dvs gammeldags fascist-ättlingar. Framför allt Kanada.
En ytterligare kategori tror jag är de som importerat sig en ukrainsk fru. Eller en rysk för den delen. Många hatar nämligen inte ryssar per se, utan de ryssar som är kvar i Ryssland och inte opponerar sig mot Putin.
När man kommer ut i andra och tredje generationen blir såna här grupper väldigt stora.

Jag vet inte riktigt vad det är för gruppering bland etniska svenskar? Vi har en äldre grupp som hade "kommunistskräck", men den är rationell på ett helt annat sätt. Kommunismen var en ideologi som hade företrädare som ville sprida den över hela världen. Om man inte gillar den tanken men någon bygger stridsvagnar för att förbereda sig för att komma och ta dig, och banka kapitalismen ur dig dig, så kan man landa i hat. Men kommunism och ryssar är inte samma sak.

Några av dessa resonerar dock tvärtemot mig här. Kommunismen (av typen leninism och stalinism) var bara ett verktyg av ryssar för att rationalisera deras aspirationer för rysk hegemoni. Hela världen skulle erövras, och händelsevis skulle ryska då bli det nya lingua franca, och Ryssland skulle få en historisk särställning som de som släppte mänskligheten fri. Världens ekonomiska centrum skulle naturligen bli Moskva, St. Petersburg, och kanske Kiev.
Oj va tråkigt det skulle vara utan lite fördomar! Jag tackar ödmjukast för intressant inlägg.

Dumt av mig att inte fatta dessa hatare såklart kan finnas i forna sovjet. Jag tänkte mest 80-talets ryssen-kommer-gubbar.

Jag är född i början av 70-talet och i tredje klass fick vi en ny i klassen direkt från Moskva. Det var på hösten och till jul kunde grabben perfekt svenska med nästan obefintlig brytning. Han var år före oss i matematik, ja allmänt begåvad skulle jag säga. När jag fyllde år så fick jag en rysk soppslev i trä, vilket förbryllade mig lite, jag ville ju ha plast från Amerika. Han skilde sig från oss svenska barn genom ett mer eldigt temperament och en jävla envishet. Minns att vi åkte långfärdsskidor med skolan och stackarn fick bakhala skidor. Hans flit och envishet var inte till hans fördel den gången , det slutade med ett utbrott, gråt, avbrutna skidor och hänförd tredjeårsklass som bevittnade det hela.

Rysk mor och svensk styvfar förde honom till Sverige.

Lite OT men hur skulle jag kunna hata ryssar efter detta?
Citera
2024-08-30, 12:29
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
En mer intressant fråga är dock: Varför fortsätter man hata ryssar? Det är väl naturligt att bli lurad i krigets inledningsskede för att man har annat för sig i livet, och bara ser nyheter lite ytligt.

Men om man spenderat dagar eller t om veckor med att läsa om konflikten?

Jag betraktar det som stöd för tesen om att det rör sig om den sedvanliga masshysterin; dels genom påfallande confirmation bias men framförallt genom den starka och irrationella känslomässiga responsen. Det är inte händelserna i sig som genererar responsen utan att vi ständigt görs medvetna om dem och dessutom får kontexten, hur vi ska tänka om det vi observerar, färdiganalyserad, färdigpaketerad och levererad utan några problematiseringar.

Citat:
Jag tänker då att det krävs flera intressanta förutsättningar:
1) kulturrasism ligger kvar i samhället. Tesen att det finns en nationell kultur vars bärare man hatar ses som rimlig. Motsatsen ligger inte och gnager. Trots decennier av woke denazifiering av en kultur som säkerligen var rasistisk i det förindustriella samhället.
2) Hat ger någon form av positiv psykologisk gratifikation. Vissa går in på siter varje dag som matar dem med argument för att ryssarna och Putler är ännu värre än vad de är i verkligheten. Eller sitter med i sociala nätverk där man kan bekräfta varandra i sina känslor.
3) Låg egentlig förmåga till kritiskt tänkande. Men framför allt inte viljan.

Det ligger säkert något i samtliga punkter. Jag tror att grunden, som tangerar punkt 3, utgörs av den mänskliga naturen; behovet av socialt sammanhang. För att kunna samarbeta med varandra, bygga komplexa samhällen och dra åt samma håll har konformism blivit en dominant egenskap i vår art. Problem uppstår när balansen mellan den konforma massan, och de galna individualisterna, blir för skev.
Citera
2024-08-30, 12:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ibland är saker enklare än vad de ser ut. Det finns ingen konspiration bakom detta. Detta är ren och skär jävulsskap från ryssarna som lindas in i en massa propaganda för att lura de som snöat in på att man aldrig ska lita på västliga media. Detta arbete har pågått från Ryssland och likasinnade under lång tid. "Det dekadenta väst", "fake news". Allting är stöpt i samma kittel.

De som verkligen hatar i vårt samhälle det är de som är för Ryssland i den här konflikten. De är trötta på vårt egna samhälle och vill radikalt ändra det till något de själva kan hantera. De är livrädda för dessa förändringar som sker och därifrån väller deras hat upp. Detta är "spännande människor".

De behövs inte mer än några enskilda ryck i trådarna, folk dansar ändå självmant när en kritisk massa har lärt sig att de ska tycka något. I synnerhet om man kan förmedla simpla värderingar med budskapet; vi är goda om... de är onda eftersom... Vi har så många exempel på masshysteri i backspegeln att det numera är grundantagandet.

Citat:
Så du har vänt på det helt och hållet. Jag är extremt nöjd med vårt samhälle som det ser ut nu. Jag hatar ingen på daglig basis men jag är emot ryska aggressioner.

Är du nöjd med vårt samhälle? Jag undrar vem det är som hatar ja.

Det handlar om vad som har hänt, inte om Ryssland har rinnande vatten eller om Putin har analcancer. Vilka slutsatser du drar av händelseförloppet skiter jag fullständigt i. Du lanserade ju själv kanelbulleteorin för att slippa medge att USA låg bakom Maidan, och tillsättandet av den nya regeringen.

Däremot är det fullt möjligt, till och med sannolikt, att din positiva grundsyn på samhället gör att du är mer benägen att falla in i grupptänk.
Senast redigerad av skogshuggar3n 2024-08-30 kl. 12:56.
Citera
2024-08-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
De behövs inte mer än några enskilda ryck i trådarna, folk dansar ändå självmant när en kritisk massa har lärt sig att de ska tycka något. I synnerhet om man kan förmedla simpla värderingar med budskapet; vi är goda om... de är onda eftersom... Vi har så många exempel på masshysteri i backspegeln att det numera är grundantagandet.

Det handlar om vad som har hänt, inte om Ryssland har rinnande vatten eller om Putin har analcancer. Vilka slutsatser du drar av händelseförloppet skiter jag fullständigt i. Du lanserade ju själv kanelbulleteorin för att slippa medge att USA låg bakom Maidan, och tillsättandet av den nya regeringen.

Däremot är det fullt möjligt, till och med sannolikt, att din positiva grundsyn på samhället gör att du är mer benägen att falla in i grupptänk.

Nu har du "missförstått" igen. USA "låg" inte "bakom Maidan". Vidare har någon "statskupp" inte ägt rum i Ukraina, men om vi, för diskussionens skull, låtsas att så vore fallet så vore väl det likförbannat en intern angelägenhet för landet och INTE något som på något sätt berättigar den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig, eller hur?

Då du synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

"In November 2013, a series of events started that led to his ousting as president. Amid pressure from Russia, Yanukovych suddenly changed his mind and rejected a pending association agreement with the EU, instead choosing to pursue closer ties with Russia and a Russian loan bailout. This sparked large protests by supporters of European integration, who occupied Kyiv's Independence Square and held rallies throughout Ukraine, in a wave of civil unrest dubbed the "Euromaidan". In January 2014, this developed into deadly clashes in Kyiv between protesters and Berkut special riot police. There was severe violence in Kyiv on 18–20 February, when police snipers fired on protesters, killing almost 100. On 21 February, Yanukovych and the parliamentary opposition signed an agreement to bring about an interim unity government, constitutional reforms and early elections. Later that day, however, he secretly fled the capital for Kharkiv, claiming his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in Russia. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.
Citera
2024-08-30, 14:35
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Helt enig, det skrev jag också mer eller mindre. Och jag tror också ryss-sidan och kanske även de som är anti-Nato och mer pacifistiska (som jag) har en del anhängare som är som du säger. Gissar dock på andra, mer religiösa förklaringsmodeller där, medan rysshatare är ateister. Men det är som sagt off-topic.

Jag har ryssar för vad dom gjort historiskt, i nutid samt att jag tjänstgjort med en del av detta hjärntvättade folk.

Jag hatar inte bögar, dom har inte gjort mig något eller ställt till med massa skit i Norden historiskt.
Jag är absolut inte ateist, varför skulle jag vara det bara för att jag hatar ryssar?
Citera
2024-08-30, 14:37
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Jag inbillar mig inget, det är fakta, du får studera lite historia

Kan du länka till denna fakta som är faktagranskad och vidimerad?
Annars framstår du som en lögnare och troll.
Citera
2024-08-30, 15:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Jag glömde också nämna att pro-ryssarna aldrig skulle kunna tillhöra den stora massan oavsett hur rätt den stora massan har. Tack för att du påminde mig.

Det finns ett sjukt begär hos dem av att tro att de vet bättre än någon annan. Hela tiden. Oavsett vad det gäller så vet de alltid bättre.

Citat:
USA låg inte bakom någonting. Den ukrainska massan lärde sig att "tänka själva" för att använda en term du förstår.

Citat:
För att jag trivs i mitt samhälle och jag vet att jag själv bidrar. Absolut.

Det är väl sådana som känner sig utanför som inte gör det misstänker jag.

Grupptänk låter på dig som om det vore något farligt. Tänk om det fanns positivt grupptänk också. Tänk om gruppen i de flesta fallen har rätt. Hade världen rämnat för dig då?
Citera
2024-08-31, 11:03
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Grupptänk låter på dig som om det vore något farligt. Tänk om det fanns positivt grupptänk också. Tänk om gruppen i de flesta fallen har rätt. Hade världen rämnat för dig då?

Ja då hade hela världen rämnat för mig! Något så tokigt kan jag inte ens föreställa mig.

Farligt...?! Super-duper-livsfarligt! Det finns ingen diktator i världen eller något modernt vapen som är farligare än helt vanliga människor i grupp. Dansen till makthavarnas taktpinne har ju medfört att Väst kunde sätta stopp för fredsförhandlingarna och därmed att hundratusentals människor har dött. Kanske en miljon.

Det var bara möjligt eftersom man tutat i kreti och pleti att Ryssland=Mordor, att invasionen var oprovocerad och att vi kommer härnäst. Om vi istället höll makthavarna ansvariga för deras handlingar så hade det varit fred sedan länge.
Citera
2024-08-31, 11:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Farligt...?! Super-duper-livsfarligt! Det finns ingen diktator i världen eller något modernt vapen som är farligare än helt vanliga människor i grupp. Dansen till makthavarnas taktpinne har ju medfört att Väst kunde sätta stopp för fredsförhandlingarna och därmed att hundratusentals människor har dött. Kanske en miljon.
Enkel fråga. Om grupptänk hade fått vara lagligt i Ryssland. Tror du att Putin hade fått inleda sin invasion av Ukraina då?

Tror du att ryska folket ville det här?
Citera
2024-08-31, 11:48
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Oj va tråkigt det skulle vara utan lite fördomar! Jag tackar ödmjukast för intressant inlägg.

Dumt av mig att inte fatta dessa hatare såklart kan finnas i forna sovjet. Jag tänkte mest 80-talets ryssen-kommer-gubbar.

Jag är född i början av 70-talet och i tredje klass fick vi en ny i klassen direkt från Moskva. Det var på hösten och till jul kunde grabben perfekt svenska med nästan obefintlig brytning. Han var år före oss i matematik, ja allmänt begåvad skulle jag säga. När jag fyllde år så fick jag en rysk soppslev i trä, vilket förbryllade mig lite, jag ville ju ha plast från Amerika. Han skilde sig från oss svenska barn genom ett mer eldigt temperament och en jävla envishet. Minns att vi åkte långfärdsskidor med skolan och stackarn fick bakhala skidor. Hans flit och envishet var inte till hans fördel den gången , det slutade med ett utbrott, gråt, avbrutna skidor och hänförd tredjeårsklass som bevittnade det hela.

Rysk mor och svensk styvfar förde honom till Sverige.

Lite OT men hur skulle jag kunna hata ryssar efter detta?

Vem tvingar dig att hata ryssar?
Uppräkningen av kategorierna, haltar.
En grupp som har varit kännetecknet för svensk utrikespolitik i decennier, är värderingar kopplat med världssamfundet, FN.
Sverige har aldrig varit bekväma med aggressioner som gått emot FNs stadgar.
Ryssland har aldrig i FN, lagt fram bevis för något av de skäl man angett för sin invasion.
Kan viljan att följa FNs stadgar vara bas för oviljan till Ryssland och Putin?
Citera
2024-08-31, 12:29
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vem tvingar dig att hata ryssar?
Uppräkningen av kategorierna, haltar.
En grupp som har varit kännetecknet för svensk utrikespolitik i decennier, är värderingar kopplat med världssamfundet, FN.
Sverige har aldrig varit bekväma med aggressioner som gått emot FNs stadgar.
Ryssland har aldrig i FN, lagt fram bevis för något av de skäl man angett för sin invasion.
Kan viljan att följa FNs stadgar vara bas för oviljan till Ryssland och Putin?
Har du citerat fel eller är du tokig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in