Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Var eller hur kan jag bilda mig en uppfattning om vem den här personen är? Finns det några exempel eller grupperingar? Nån nationalitet som sticker ut, nån speciell generation, ja du fattar? Alltså R-hatare.
Nu får du mina fördomar rakt av här.
De är överrepresenterade bland balter, polacker och finnar, inklusive dem som är stolta över sitt delvisa ursprung från dessa länder. I vissa länder finns det också stora sekter av andra och tredje generationens flyktingar från västra Ukraina, dvs gammeldags fascist-ättlingar. Framför allt Kanada.
En ytterligare kategori tror jag är de som importerat sig en ukrainsk fru. Eller en rysk för den delen. Många hatar nämligen inte ryssar per se, utan de ryssar som är kvar i Ryssland och inte opponerar sig mot Putin.
När man kommer ut i andra och tredje generationen blir såna här grupper väldigt stora.
Jag vet inte riktigt vad det är för gruppering bland etniska svenskar? Vi har en äldre grupp som hade "kommunistskräck", men den är rationell på ett helt annat sätt. Kommunismen var en ideologi som hade företrädare som ville sprida den över hela världen. Om man inte gillar den tanken men någon bygger stridsvagnar för att förbereda sig för att komma och ta dig, och banka kapitalismen ur dig
dig, så kan man landa i hat. Men kommunism och ryssar är inte samma sak.
Några av dessa resonerar dock tvärtemot mig här. Kommunismen (av typen leninism och stalinism) var bara ett verktyg av ryssar för att rationalisera deras aspirationer för rysk hegemoni. Hela världen skulle erövras, och händelsevis skulle ryska då bli det nya lingua franca, och Ryssland skulle få en historisk särställning som de som släppte mänskligheten fri. Världens ekonomiska centrum skulle naturligen bli Moskva, St. Petersburg, och kanske Kiev.