2024-08-30, 16:17
Medlem
analkings avatar
Ja talas lite om detta, men det skall ju byggas en tunnel mellan spanien och marocko.
Kommer inflödet forceras nu av flyktingar? Tunneln skall byggas i rekordfart.
Vem betalar detta kalaset? Marocko har väl ingen ekonomi att tala om men de skall förrutom bron bygga 6 nya fotbollsarenor varav en skall bli världens största.
Som sagt vem betalar detta? Jag misstänker gulftstaerna?

Källa bron

https://www.moroccoworldnews.com/2024/07/363613/spain-morocco-tunnel-under-strait-of-gibraltar-would-cost-euro-6-billion

Fotbollsarenor varav minst en skall byggas helt ny Världens största

https://www.moroccoworldnews.com/2023/10/358097/six-moroccan-stadiums-to-host-world-cup-2030-games

250 meter högt affärscentrum i Rabat

https://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_VI_Tower
Citera
2024-08-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ja talas lite om detta, men det skall ju byggas en tunnel mellan spanien och marocko.
Kommer inflödet forceras nu av flyktingar? Tunneln skall byggas i rekordfart.
Vem betalar detta kalaset? Marocko har väl ingen ekonomi att tala om men de skall förrutom bron bygga 6 nya fotbollsarenor varav en skall bli världens största.
Som sagt vem betalar detta? Jag misstänker gulftstaerna?

Källa bron

https://www.moroccoworldnews.com/2024/07/363613/spain-morocco-tunnel-under-strait-of-gibraltar-would-cost-euro-6-billion

Fotbollsarenor varav minst en skall byggas helt ny Världens största

https://www.moroccoworldnews.com/2023/10/358097/six-moroccan-stadiums-to-host-world-cup-2030-games

250 meter högt affärscentrum i Rabat

https://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_VI_Tower

Men varför i helvete vill dom ha direktkontakt med Nordafrika? Det blir bara elände av detta.

Dom som vill kan väl simma över.
Citera
2024-08-30, 16:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Men varför i helvete vill dom ha direktkontakt med Nordafrika? Det blir bara elände av detta.

Säger det samma. Vem vill ha en väg mellan kontinenterna?
Citera
2024-08-30, 16:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Utgången rubrik: Marocko Europas undergang?

/Moderator
Citera
2024-08-30, 17:36
Medlem
jewclaws avatar
Kan hända att det underlättar för logistiken rörande hasch till europa, och det är jag glad för. Vad de annars sysslar med där nere skiter jag fullständigt i sålänge det inte är på min gård.
Citera
2024-08-30, 17:55
Medlem
HipToBeSquares avatar
Enligt länken som TS gav så är det enbart frågan om en tågtunnel så det borde inte vara så svårt att bevaka, om man vill så att säga. Det är som tågtunneln i engelska kanalen men brittiska regeringens smuggeloperation väljer gummibåtar istället. Jag skulle tänka mig att det är samma sak för Gibraltar som inte är så brett (ca 1.5 mil) så gummibåtar är fortfarande ett realistiskt alternativ och lättare att undgå att bli upptäckt.

Min stora fråga är hur de ska lyckas med en tunnel när djupet är mellan 300 - 900 meter. Göra tunnlar på dessa djup är skitsvårt och flyttunnlar går inte eftersom sundet är mycket trafikerat. Jag ser projektet som dödsdömt och går inte att genomföra för en rimlig summa. Vad de måste göra är att borra under havet vilket tar mycket lång tid, problematiskt, svindyrt och man kan stöta på problem som gör att projektet måste läggas ner. Ni kommer inte att få se denna tunnel under eran livstid.

Det pratades om en tunnel mellan Heslingör och Helsingborg men tom det lilla djupet var för mycket för att få igång projektet. Fehmantunneln är under konstruktion men där är max djupet 45 meter vilket gör det mycket enklare och man kan använda gjutna tunnelsegment som de gjorde mellan Malmö och Köpenhamn.
Citera
2024-08-30, 17:56
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal

Vill och vill. De som har pengarna bestämmer.
Citera
2024-08-30, 17:59
Medlem
Jag tror inte det är en bra ide att skapa fasta förbindelser mellan afrika och Europa. Tågtunnel är inget litet och lätt projekt heller utan kommer bli mycket kostsamt givet förutsättningarna som finns där.

Jag förstår inte heller vitsen och nyttan ens för folket som bor just där tågtunneln skulle etableras förutom kanske för en del godstrafik som väl numera består av båtar.

Nä, jag ser inga goda argument för detta projektet, däremot många negativa.
Citera
2024-08-30, 18:04
Medlem
Vilka pengar finansierar detta?
Citera
2024-08-30, 18:11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

Det finns inga pengar. För 6 miljarder Euro kommer de ingenstans och var finns föranalysen för tunneln som kommer kosta en hel del också.

6 miljarder Euro för en tunnel på över 900 meters djup som är 1.5 mil är fantasier. Fehmantunneln som är mycket enklare kostar ca 2 miljarder Euro (vilket så klart kommer att bli dyrare).

Som jämförelse med tunneln under engelska kanalen.

Citat:
The cost finally amounted to £9 billion (equivalent to £22.6 billion in 2023).
Senast redigerad av HipToBeSquare 2024-08-30 kl. 18:14.
Citera
2024-08-30, 18:16
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

ja i artiklar pastas spanien och marocko betala för detta. men gissar att i realiteten är det gulfstaterna som vill sprida sin religion till europa
Citera
2024-08-30, 19:06
Avslutad
Marocko har pengar men som vanligt i de länderna har de ju inga välfärdssystem utan pengarna landar direkt hos de styrande regimerna. De har råd flera gånger om att plöja ned pengar i arenor och tunnlar. Varför? Jo, för att de får tillbaka pengarna senare med publikintäkter osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in