2024-08-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha, jag kan ha helt fel och väst går nu all in och ryssarna tvingas tillbaka till gränserna innan 2014 och övertagandet av Krim. Hur långt tid skall det få ta anser du och vad måste till för att nå detta mål?

Väst stödjer Ukraina och den regelbaserade världsordningen som gällt sedan 1945.

1991 års gränser är det som gäller; dessa är även erkända av Ryssland och fastställda i FN.
Citera
2024-08-30, 10:51
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha, jag kan ha helt fel och väst går nu all in och ryssarna tvingas tillbaka till gränserna innan 2014 och övertagandet av Krim. Hur långt tid skall det få ta anser du och vad måste till för att nå detta mål?
Jag avstår i regel från att gissa/sia då jag har för lite fakta och inte vet vad som utspelar sig bakom kulisserna. Det är möjligt att det hela slutar med en nederlag men så länge ukrainarna ber om hjälp och själva vill bekämpa ockupanterna tycker jag vi ska bistå med allt vi har för att hjälpa dem.
Jag hoppas främst att kriget tar slut genom att Ryssland tillfogas främst ekonomisk skada som gör att de ger upp. Ryssland lägger ner helt sjuka resurser på detta vansinniga erövringståg och det är inte hållbart heller i längden. Om väst är seriösa i sitt stöd är det bara för väst att fortsätta ge och stödja Ukraina då Ryssland inte kan mäta sig ekonomiskt mot ett samlat väst. Det betydligt mäktigare Sovjetunionen imploderade så givetvis kan dess fascistiska arvtagare gå samma öde till mötes och då kan det gå snabbt och brutalt.
Citera
2024-08-30, 10:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi är en aktör i konfliken. Hur vi resonerar i nutid om ukrainakriget är väl högst relevant?

Precis som analyser a lá
"Putin kan inte sluta fred för då blir han dödad"
"Putin är en psykotisk dvärg med en mamma som var kannibal, därför gör han som han gör".
Detta är då sammanfattningar av uppfattningar som framförs i denna tråd. Eller uppfattningar om Luka ska hoppa in i kriget eller int.

Skillnaden mellan Ryssland och Väst är att vår beslutsprocess är mycket mer kollektiv.

Och ja, jag menar att det är i vår makt att avsluta denna konflikt. Det är ett beslut som vi fattar varje dag. En extrem är att avsluta kriget på ett par månader. En annan extrem är att skicka in vapen i kombination med att vi hotar Putin så han inte använder kärnvapen, i något som kan pågå i decennier.

Att du ens ställer frågan är intressant. Ser du dig själv som en ren åskådare i konflikten, eller som en (väldigt perifer och liten) deltagare? Jag ser mig som det senare.

Varför skriver du "vi" och "vår" när du inte ens bor i Sverige eller delar svenska värderingar som ärlighet, frihet och demokrati?

Jadu, käre Lenin och ryssapologet, din proryska linje stämmer inte överens med svenska folkets åsikter eller svenska regeringens position. Så ditt "vi" och "vår" kan du ta med dina ryska vänner som du sippar vin med någonstans utomlands långt bort ifrån Sverige. Ingen i Sverige vill ha med dig att göra.

Svenska folkets åsikter om Ukraina

To what extent you agree or disagree with each of these actions taken. (%)

Imposing economic sanctions on Russian government, companies and individuals
95% agree

Providing financial support to Ukraine
95% agree

Financing the purchase and supply of military equipment to Ukraine
93% agree

Providing humanitarian support to the people affected by the war
97% agree

https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=92207

Utrikesminister Tobias Billström i färsk intervju i DW om Sveriges position

In an exclusive interview with DW, Sweden's Foreign Minister Tobias Billström has tacitly backed Ukraine's offensive into Russian territory. Billström said "everything thing that can hamper Russia's ability to do Ukrainians harm is a good thing". Sweden's top diplomat added that Stockholm has placed no restrictions on the weapons it has supplied to Ukraine

https://www.youtube.com/watch?v=4fCSvV0dhnQ

Utrikesminister Tobias Billström i lång intervju i GP:

"Stödet till Ukraina är den absolut viktigaste uppgiften för den svenska regeringen, poängterar Billström. Ingenting annat är så viktigt som att Ukraina vinner kriget."

https://www.gp.se/nyheter/varlden/billstroms-harda-ord-mot-israel-brutala-effekter.36668740-b734-4992-9206-2be6f4281d5c^

Sveriges statminister Ulf Kristerssons uttalande på Ukrainas självständighetsdag:

Swedish Prime Minister Ulf Kristersson stated, "Sweden will continue to support Ukraine until its victory in the war, for as long as it takes. Ukraine belongs to the community of free and democratic societies in Europe. Ukraine has the legitimate right to take its place in NATO, and Sweden firmly supports you on this path! Congratulations on Independence Day! Glory to Ukraine!"

https://x.com/NOELreports/status/1827317149808963812
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-08-30 kl. 10:58.
Citera
2024-08-30, 10:56
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Att vara kvar i Kursk löser inget problem. Det löste heller inget problem för ryssarna att vara runt Kiev. De var inte starka nog att ta Kiev heller, så de hade bara haft en helt omöjlig front att försörja med bra attrition. De hade säkert kunnat "bli kvar där" i en stor del av norra Ukraina i många månader, men till liten nytta. Det är värt att notera att de drog sig tillbaka, de blev inte tvingade tillbaka.

De drog sig tillbaka för de misslyckades med målet. Ukraina är kvar i Kursk för de arbetar mot måluppfyllnad fortfarande.

Parallellerna haltar, ryssen ville luftlandsätta och ta bort Ukrainas toppgarnityr för att sedan fylla på med crowd control. De blev bekämpade på Hostomel och konvojen, ja... vi vet ju vad som hände med konvojen.

Ukraina går in i Kursk för att trycka tillbaka ryssen från att kunna skjuta in i Charkiv och att störa logistikkedjor in i ockuperade delar av Ukraina, som bonus är det naturligtvis ett styrkebevis att ockupera rysk mark.
Citera
2024-08-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Undrar hur länge det dröjer innan Rysslands kollapsade ekonomi får krigsmaskinen att skära ihop.
Jag gissar att Putin befinner sig i en nedåtspiral som accelererar varje dag.
Kina och Indien dealar väl brallorna av Putin, som får allt sämre förhandlingsläge och villkor.
Krigsmaskinen slukar pengar och gas- och oljeexporten går med förlust, antar jag. Samtidigt kraschar de anläggningar som behövs för exporten.
Inte bara krigsmaskinen, utan hela Ryssland kollapsar.
Skulle inte förvåna mig om världskartan är inriktad om 5 år.

Vad tror ni, när blir Rysslands ekonomi så dålig att kriget upphör?

Hittills så pekar erfarenheten på att det inte går att förutse. Sovjet tex klappade ihop plötsligt, utan att någon hade satsat pengar på det ens tre månader innan. Nordkorea håller ihop (mest pga visst stöd från Kina så de slipper en flyktingkatastrof vid sin gräns).

Däremot är det uppenbart att Ryssland inte förmår bedriva krig särskilt länge av rent ekonomiska, demografiska och produktionstekniska skäl. Ungefär som Nordkorea skulle haverera väldigt fort pga livsmedelsbrist. Staten bygger på hot och terror.

Ryssland har satsat på kortet att trötta ut stödet från väst och förhoppningsvis nå en frusen konflikt som läget 2014-2022 dör de i lugn och ro kan bygga sin förmåga igen. Förluster är ointressanta.

Ukraina har naturligtvis förstått detta och slår därför mot Rysslands logistik och produktionsresurser. Järnväg, oljedepåer, raffinaderier osv. Detta medför särskilt under sanktioner att Ryssland TAPPAR förmågan att föra krig. Det innebär också att Ryssland kommer att förlora då de saknar möjlighet att bygga upp detta igen pga ekonomi, demografi och teknologi.
Citera
2024-08-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Väst stödjer Ukraina och den regelbaserade världsordningen som gällt sedan 1945.

1991 års gränser är det som gäller; dessa är även erkända av Ryssland och fastställda i FN.

Ska vi vara korrekta, så fastställer FN inga gränser. Man kan fatta beslut om gränsdragning i enskilda konfliktlösningar, men vanligen fastställer FN inga gränser. I just detta fall borde det dock göras; om Kina med flera ställer sig bakom gränsdragningen så bör det kunna hålla ryssen på mattan.
Citera
2024-08-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ska vi vara korrekta, så fastställer FN inga gränser. Man kan fatta beslut om gränsdragning i enskilda konfliktlösningar, men vanligen fastställer FN inga gränser. I just detta fall borde det dock göras; om Kina med flera ställer sig bakom gränsdragningen så bör det kunna hålla ryssen på mattan.

Helt rätt. De är snarare erkända av FN-s medlemsländer och kanske generalförsamlingen.
Citera
2024-08-30, 11:04
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vilket resonemang! Putin startade detta vansinniga krig. Han kan avsluta det på två minuter om han vill och du tycker att vi ska avsluta det på ett par månader genom att låta Putin erövra det han vill och förslava ett helt folk? Jag hoppas, för din skull, att du står fast vid den åsikten när Putin invaderar Sverige (eller vilket land det nu är du bor i).

Resonemanget bygger på och har alltid byggt på: Ryssland som stormakt, skyddar bara sina intressen och kommer aldrig ge sig.

Så det är Ukraina, väst, Nato, Nuland och ev Eu som måste ge sig.

För att skydda Ukrainas civilbefolkning.
Citera
2024-08-30, 11:04
Medlem
Citat:
Hittills så pekar erfarenheten på att det inte går att förutse. Sovjet tex klappade ihop plötsligt, utan att någon hade satsat pengar på det ens tre månader innan. Nordkorea håller ihop (mest pga visst stöd från Kina så de slipper en flyktingkatastrof vid sin gräns).

Däremot är det uppenbart att Ryssland inte förmår bedriva krig särskilt länge av rent ekonomiska, demografiska och produktionstekniska skäl. Ungefär som Nordkorea skulle haverera väldigt fort pga livsmedelsbrist. Staten bygger på hot och terror.

Ryssland har satsat på kortet att trötta ut stödet från väst och förhoppningsvis nå en frusen konflikt som läget 2014-2022 dör de i lugn och ro kan bygga sin förmåga igen. Förluster är ointressanta.

Ukraina har naturligtvis förstått detta och slår därför mot Rysslands logistik och produktionsresurser. Järnväg, oljedepåer, raffinaderier osv. Detta medför särskilt under sanktioner att Ryssland TAPPAR förmågan att föra krig. Det innebär också att Ryssland kommer att förlora då de saknar möjlighet att bygga upp detta igen pga ekonomi, demografi och teknologi.

Tack för vettigt svar.
Ja, Rysslands förmåga att kriga kommer att upphöra men ingen vet när.
I Putins vansinniga krig ingår ett ekonomiskt krig mot västvärlden, ja, men det vinner han aldrig.
Ukrainas slakt på Rysslands gas och olja, är fint uttänkt och härlig att se 🙂
Citera
2024-08-30, 11:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Helt rätt. De är snarare erkända av FN-s medlemsländer och kanske generalförsamlingen.

Nej. Staterna blir erkända av FN, och sedan gör de upp själva om var gränsen ska gå. FN eller andra länder kan egentligen inte lägga sig i detta. Inget hindrar så klart andra stater från att säga att "ja så är det" men det spelar ingen roll i internationell rätt.

Det är också så den här konflikten skulle sluta - rent billateralt - om de nu mot förmodan blir eniga om var gränsen ska gå rent formellt.

(Ukraina och Ryssland var f ö bland de cirka 50 stater som grundade FN så det var ju närmast de som erkände FN).
Citera
2024-08-30, 11:20
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Jag tolkar vi och vår när psykseglan skriver som ryzzar och ryska.

Ja, fast nu postas de ohederliga inläggen på ett svenskt forum och inte i ryssland. En läsare av tråden kan bli vilseledd av desinformatörens "vi" och "vår", synnerligen då spammandet från kontot pågår hela dygnet dag in och dag ut. Med påhittade uppehåll för vindrickande med exilryssar, vill säga.

Mykhailo Podolyak klargör vad som gäller från och med 1:a januari 2025.

Oljepipelinen "Druzhba" stängs ner.

Gastransit genom Ukraina stängs ner.

Mykhailo Podolyak from the Office of the Ukrainian President announced that, starting January 1, 2025, the "Druzhba" oil pipeline from Russia through Ukraine will cease operations, cutting off oil supplies to Slovakia, Czechia, and Hungary. Ukraine will also stop the transit of Russian gas from January.

https://x.com/NOELreports/status/1829429224744055177
Citera
2024-08-30, 11:20
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag avstår i regel från att gissa/sia då jag har för lite fakta och inte vet vad som utspelar sig bakom kulisserna. Det är möjligt att det hela slutar med en nederlag men så länge ukrainarna ber om hjälp och själva vill bekämpa ockupanterna tycker jag vi ska bistå med allt vi har för att hjälpa dem.
Jag hoppas främst att kriget tar slut genom att Ryssland tillfogas främst ekonomisk skada som gör att de ger upp. Ryssland lägger ner helt sjuka resurser på detta vansinniga erövringståg och det är inte hållbart heller i längden. Om väst är seriösa i sitt stöd är det bara för väst att fortsätta ge och stödja Ukraina då Ryssland inte kan mäta sig ekonomiskt mot ett samlat väst. Det betydligt mäktigare Sovjetunionen imploderade så givetvis kan dess fascistiska arvtagare gå samma öde till mötes och då kan det gå snabbt och brutalt.
Ja fy fan för detta krigande. Det är så fruktansvärt att åse detta lidande. Vetskapen om att det verkar kunna pågå i åravis kanske årtionden om inte någon partner drar sig ur är fruktansvärt frustrerande och än mer skrämmande. Jag ser ingen annan ände på eländet än att låta ryssarna få de här områdena i sydost som de tillskansat sig och sen skyndsamt ta in Ukraina i EU och NATO och därmed sätta stopp för Ryssland för vidare expansion. Ja precis som det är stopp för dem i Baltikum.

Ja visst svider det men för i helvete folk lider ju nåt överjävligt med vardaglig ond bråd död, barn och gamla, ryssar som ukrainare och vi alla.

Ja eller så dras NATO pö om pö till slut in i kriget i direkt militär strid och det blir med konsekvenser som mänskligheten aldrig tidigare upplevt.

Ja då har vi bara ett gudomligt ingripande att hoppas på.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in