Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Man flyger så högt upp eftersom tunnare luft ger lägre luftmotstånd. Det går helt enkelt åt mindre bränsle.
Finns syre långt över den höjd där flygplanen flyger men för lite för att vi skall kunna andas.
Is leviterar inte men de små iskristallerna faller inte ner på bara 30 sekunder utan det tar långt tid för dem att försvinna oavsett om det handlar om kondensstrimmor eller naturliga cirrusmoln som också består av iskristaller och ofta kan vara på samma höjd som flygplan flyger på.
Okej, så syre kan inte ens vara på den höjden, men adderar man en väteatom till syreatomer där så blir iskristaller svävandes i helium?
Vill inte vara oförskämd men iq-tester hävdar att jag tillhör de 10% av mänskligheten som har högst iq, och jag fick VG i fysik fast jag inte ens försökte. Jag är en naturell inom fysik. Jag greppar det på ett sätt som ni inte gör.
Vi på olika nivåer i förståelsen av fysik.
Iskristaller kan aldrig synas på en höjd där syre är för tungt för att vistas, eftersom vatten är tyngre än syret som inte ens kan vara där uppe i helium och ozone.
Ni som har svårt för fysik är övertygade om att contrails kan bildas på höjder där det alltid kommer vara omöjligt att andas syre och se vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Du säger att du inte är forskare. Det är uppenbart. För det där är ingenting annat än felaktigheter blandat med rent struntprat!
Stora.mängder vattenånga bildas när flygplan flyger på en mils höjd, där temperaturen är ca minus 40-50 grader. Självklart kondenserar ångan och bildar iskristaller på den höjden där planet flyger. Alltså de vita strimmor vi alla kan se, och som vi alla har kunnat se sedan flygets barndom. Ditt snack om "för hög vikt som trycker ner dem" är nonsens.
Det är fysiklagar som du inte greppar , och som du heller aldrig kan ändra på.
Nej tempraturen spelar ingen roll alls när varken syre eller vatten kan existera i stratosfären.. för där bildas aldrig is då det är en miljö som består av gaser som är lättare än syre som trycks ner till sin viktgränshöjd.
Men det är starkt trott av dig.
Din förmåga att tro på fysiklagar som inte existerar, är imponerande.