2024-08-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag hatar inte ryssar. Men jag är självklart på Ukrainas sida.

Varför? För att Putin valde starta ett krig mot ett oskyldigt och fredligt folk.

Fredligt folk skjuter och förföljer Ryssar som bott i Ukarina
Citera
2024-08-30, 08:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
"hata ryssar" är väldigt svart eller vitt.

"hat" är ett starkt ord. Kan man inte bara säga att man ogillar ryssar och mena samma sak?

Men tillbaka till hatet nu. Vem är det som hatar i vårt samhälle egentligen?

Se mitt editerade svar i den förra posten.

Jag tycker inte den där "ogillar ryssar" är en intressant tolkning av tråden. Det är ju bara "varför stödjer du EUs ukrainakrigspolitik", den har vi fått väl förklarat och jag förstår den. Jag är intresserad av de som sitter och hatar.
Citera
2024-08-30, 08:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker inte den där "ogillar ryssar" är en intressant tolkning av tråden. Det är ju bara "varför stödjer du EUs ukrainakrigspolitik", den har vi fått väl förklarat och jag förstår den. Jag är intresserad av de som sitter och hatar.
Ok, jag tror dock att du kan sortera bort majoriteten av pro-ukrainarna i Sverige då.

De som verkligen hatar Ryssar är de som antagligen har haft med dem att göra i verkliga livet och har ett skäl till att verkligen hata dem.

Men jag är helt säker på att det stora hatet som finns i vårt samhälle finns hos de som är emot det och är bosatta i väst. De hatar bögar, trans allting sådant. Där har du det verkliga hatet som du försöker projicera bort till de som är pro-Ukraina istället.
Citera
2024-08-30, 08:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, jag tror dock att du kan sortera bort majoriteten av pro-ukrainarna i Sverige då.

De som verkligen hatar Ryssar är de som antagligen har haft med dem att göra i verkliga livet och har ett skäl till att verkligen hata dem.

Men jag är helt säker på att det stora hatet som finns i vårt samhälle finns hos de som är emot det och är bosatta i väst. De hatar bögar, trans allting sådant. Där har du det verkliga hatet som du försöker projicera bort till de som är pro-Ukraina istället.

Helt enig, det skrev jag också mer eller mindre. Och jag tror också ryss-sidan och kanske även de som är anti-Nato och mer pacifistiska (som jag) har en del anhängare som är som du säger. Gissar dock på andra, mer religiösa förklaringsmodeller där, medan rysshatare är ateister. Men det är som sagt off-topic.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-30 kl. 08:54.
Citera
2024-08-30, 08:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Helt enig, det skrev jag också mer eller mindre.
Ok, jag noterade inte det.

Ur mina ögon så kommer dock det mesta hatet från de som är Pro-ryssland i konflikten som jag skrev tidigare. Det dröjer inte länge efter att deras argument tar slut för hur fantastiskt bra Ryssland och den ryska krigsmakten är innan den läcker fram att de hatar Judar, George Soros, hatar lite bögar, hatar trans osv. Så jävla genomskinligt då att de bara hatar vårt samhälle och inte älskar det ryska samhället.

För vem fan kan älska det ryska samhället?
Citera
2024-08-30, 09:34
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Nej! Varför inbillar du dig det?
Citera
2024-08-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Jag inbillar mig inget, det är fakta, du får studera lite historia
Citera
2024-08-30, 09:50
Medlem
Citat:
Jag inbillar mig inget, det är fakta, du får studera lite historia

Om du själv studerar historia så begriper du nog varför i stort sett hela Europa hatar ryssar och Ryssland. Och ju närmare Mordor man som land ligger, desto starkare är föraktet och hatet.
Citera
2024-08-30, 09:58
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Citat:
Jag tycker du ska prata med nån vuxen.
Citera
2024-08-30, 10:06
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Var eller hur kan jag bilda mig en uppfattning om vem den här personen är? Finns det några exempel eller grupperingar? Nån nationalitet som sticker ut, nån speciell generation, ja du fattar? Alltså R-hatare.
Citera
2024-08-30, 10:20
Medlem
Citat:

Nu har du "missförstått" det hela.

Innan putain inledde sitt regelrätta imperialistiska anfallskrig mot Ukraina så hade totalt 3400 civila mist livet innan (som en följd av inbördeskriget i Ukraina vilket underblåstes av hen som tillhandahöll militär personal och material till "separatisterna").
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt imperialistiska anfallskrig mot Ukraina med strävan att slakta landets befolkning har (dessvärre, men föga förvånande) hundratusentals fler mist livet (i.e. blivit mördade av putains mordiska horder).
https://www.statista.com/statistics/1293492/ukraine-war-casualties/

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls imperialistiska anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said "I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2024-08-30, 10:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Var eller hur kan jag bilda mig en uppfattning om vem den här personen är? Finns det några exempel eller grupperingar? Nån nationalitet som sticker ut, nån speciell generation, ja du fattar? Alltså R-hatare.

Nu får du mina fördomar rakt av här.
De är överrepresenterade bland balter, polacker och finnar, inklusive dem som är stolta över sitt delvisa ursprung från dessa länder. I vissa länder finns det också stora sekter av andra och tredje generationens flyktingar från västra Ukraina, dvs gammeldags fascist-ättlingar. Framför allt Kanada.
En ytterligare kategori tror jag är de som importerat sig en ukrainsk fru. Eller en rysk för den delen. Många hatar nämligen inte ryssar per se, utan de ryssar som är kvar i Ryssland och inte opponerar sig mot Putin.
När man kommer ut i andra och tredje generationen blir såna här grupper väldigt stora.

Jag vet inte riktigt vad det är för gruppering bland etniska svenskar? Vi har en äldre grupp som hade "kommunistskräck", men den är rationell på ett helt annat sätt. Kommunismen var en ideologi som hade företrädare som ville sprida den över hela världen. Om man inte gillar den tanken men någon bygger stridsvagnar för att förbereda sig för att komma och ta dig, och banka kapitalismen ur dig dig, så kan man landa i hat. Men kommunism och ryssar är inte samma sak.

Några av dessa resonerar dock tvärtemot mig här. Kommunismen (av typen leninism och stalinism) var bara ett verktyg av ryssar för att rationalisera deras aspirationer för rysk hegemoni. Hela världen skulle erövras, och händelsevis skulle ryska då bli det nya lingua franca, och Ryssland skulle få en historisk särställning som de som släppte mänskligheten fri. Världens ekonomiska centrum skulle naturligen bli Moskva, St. Petersburg, och kanske Kiev.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-30 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in