2022-01-27, 19:33
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Vem försäkrar en katt!? Eller menar du att det ingår i hemförsäkringen?

I princip alla som bryr sig om sin katt.

Det är samma typ av försäkring som hund.

Min till katten kallas Hästar och smådjur.

Ingår inte i hemförsäkring, kostar väldigt lite månaden. Ca 50kr.
Citera
2022-01-27, 19:54
Medlem
Nilsbofinks avatar
Många bra råd här, tipsar i min tur om Zooplus som har väldigt bra priser på både mat, leksaker och klätterställningar jämfört med i Sverige.

Om du inte redan hittat en katt du tingat så kolla jourhem och liknande.

Nämnts tidigare men skaffa försäkring. Har agria på mina, kostar en del men har alltid fått bra hjälp när det varit något

Hoppas allt går bra med din katt när du fått hem det lilla livet 😊
Citera
2022-02-01, 15:29
Medlem
Nails avatar
Angående försäkring av katt.

Om man har en bra buffert för oförutsedda utgifter kan man vara sitt eget försäkringsbolag. Det brukar löna sig om man har flera katter.
Citera
2024-08-29, 23:47
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Jag är i valet och kvalet att köpa katt. Hur stor skillnad är det på raser egentligen? För mig har det mestadels varit "olika nyanser av vete", precis som vi människor men jag kanske har fel?
Citera
2024-08-30, 01:03
Medlem
Morrar den så är det en hund du köpt, en katt fräser.
Citera
2024-08-30, 01:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Jag är i valet och kvalet att köpa katt. Hur stor skillnad är det på raser egentligen? För mig har det mestadels varit "olika nyanser av vete", precis som vi människor men jag kanske har fel?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Morrar den så är det en hund du köpt, en katt fräser.

Tycker det är stor skillnad på kattraser i humöret. En del är soffkuddar, andra är egoistiska vildar. Har en blandning med Maine coon och han är verkligen social, chill och intelligent som är typiskt för rasen. Har även haft en siamesblandning, den försökte döda en hund.

Katter morrar.
Citera
2024-08-30, 02:01
Medlem
Lyzzas avatar
Första nätterna kommer den att vara orolig och sakna syskon och mamma. Har man tid på sig så köp ett mysdjur som får ligga hos mamman och syskonen tills den har tagit åt sig deras lukt. Den kommer att bli en trygghet när den följer med hem när du hämtar katten. Då har den något att ty sig till tills den vant sig vid det nya hemmet.
Citera
2024-08-30, 02:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Vad vill du ha för temperament på katten och ska den vara innekatt? Ska du ha en vuxen eller en kattunge?
Citera
2024-08-30, 02:41
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad vill du ha för temperament på katten och ska den vara innekatt? Ska du ha en vuxen eller en kattunge?

Gärna lekfull, nyfiken och intellektuell innekatt. Helst en kattunge eller max 1-2 år gammal.
Citera
2024-08-30, 02:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Gärna lekfull, nyfiken och intellektuell innekatt. Helst en kattunge eller max 1-2 år gammal.

Norsk skogkatt kanske. I ren form är de inte alltid supersmarta och superbusiga men mixat med en huskatt brukar det bli ungefär som du säger.

Maine coon, intelligent men både lugn och busig. En katt som anpassar sig till ditt liv.

Siames, skulle inte köpa en renrasig, de är för beniga, kan vara lite vassa i humöret och tyr sig till sin ägare och inte så mycket andra, aktiv, kan vara högljudda, intelligenta.

Dessa är de katter jag haft. Det finns så många raser. Min skogkattmix hade damp dock.
Citera
2024-08-30, 14:18
Medlem
Citat:

En intellektuell katt? Menar du intelligent? Har hört att honkatter är smartare men ibland lite tjurigare medan hanarna är lite trögare men gosigare - stämmer in på människor också
Köp helst inte en ren bondkatt för de är ofta lite för aktiva för att leva helt inomhus.
Renrasiga katter har ofta nedärvda hälsoproblem och kostar numera jättemycket.
Det finns många ragdoll-blandningar att köpa på Blocket m.m. och jag tror att en sån kan fungera bra för dig. Se till att du får träffa katt-föräldrarna för många påstår att kattungarna har raskatt i sig men det vill man isf verifiera.
Generellt sett säger man att ljusa, långhåriga, kortbenta katter är lugnare än mörka, korthåriga och långbenta katter. Finns dock en salig blandning däremellan! De flesta kattungar är nog rätt nyfikna och lekfulla oavsett gener.

Försök hitta någon som vaccinerar katten innan köpet för därigenom vet du att en veterinär träffat katten. Jag betalade några tusen för min ragdoll-blandning men då var den vaccinerad två ggr, besiktigad med protokoll, chippad och avmaskad - och dessa saker kostar ändå pengar om man ska göra dem själv sen.
Jag besökte katten två gånger innan köpet dessutom.
Citera
2024-08-30, 15:35
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
En intellektuell katt? Menar du intelligent? Har hört att honkatter är smartare men ibland lite tjurigare medan hanarna är lite trögare men gosigare - stämmer in på människor också
Köp helst inte en ren bondkatt för de är ofta lite för aktiva för att leva helt inomhus.
Renrasiga katter har ofta nedärvda hälsoproblem och kostar numera jättemycket.
Det finns många ragdoll-blandningar att köpa på Blocket m.m. och jag tror att en sån kan fungera bra för dig. Se till att du får träffa katt-föräldrarna för många påstår att kattungarna har raskatt i sig men det vill man isf verifiera.
Generellt sett säger man att ljusa, långhåriga, kortbenta katter är lugnare än mörka, korthåriga och långbenta katter. Finns dock en salig blandning däremellan! De flesta kattungar är nog rätt nyfikna och lekfulla oavsett gener.

Försök hitta någon som vaccinerar katten innan köpet för därigenom vet du att en veterinär träffat katten. Jag betalade några tusen för min ragdoll-blandning men då var den vaccinerad två ggr, besiktigad med protokoll, chippad och avmaskad - och dessa saker kostar ändå pengar om man ska göra dem själv sen.
Jag besökte katten två gånger innan köpet dessutom.

Nej en intellektuell katt måste det vara, vill ha någon att spela schack med Självklart menar jag intelligent

Tack för din input! Just det med vaccin, chip osv.. Vad är absolut viktigast att fråga efter? Vaccin och avmaskning är väl prio ett? Vaccin en gång per år på 500 kr?

Varför valde du att besöka två gånger? Osäkerhet eller känna efter någon slags "personkemi"? För det kan jag tänka mig är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in