Citat:
Ursprungligen postat av
KoyaanisQatsii
Nej en intellektuell katt måste det vara, vill ha någon att spela schack med

Självklart menar jag intelligent
Tack för din input! Just det med vaccin, chip osv.. Vad är absolut viktigast att fråga efter? Vaccin och avmaskning är väl prio ett? Vaccin en gång per år på 500 kr?
Varför valde du att besöka två gånger? Osäkerhet eller känna efter någon slags "personkemi"? För det kan jag tänka mig är viktigt.
Det viktigaste är att katten blir vaccinerad eftersom avmaskning är något man gör själv hemma - och då träffar katten aldrig en veterinär som tittar på den och ser om den har hälsoproblem.
Att chippa katten kan man göra lite senare så det är inte lika viktigt.
En kattunge ska helst vaccineras vid 8 veckor och sedan igen vid 12 veckor, men så himla noga är det nog inte utan om kattungen bara har vaccinerats en gång kan du göra det en gång till själv sedan.
Jag tror att det kostar mindre än 500kr för att vaccinera en kattunge men jag vet inte exakt.
Om mammakatten går utomhus ibland så får hennes kattungar mask genom henne när de diar och då ska man helst avmaska kattungarna flera gånger, är mammakatten enbart inomhus behövs inte detta.
Jag valde att besöka katten två gånger eftersom man inte får hem den förrän den är tre månader gammal och det händer massor med en liten katt på den tiden.
Låt säga att du träffar kattungen första gången när den är en månad gammal, då kravlar den mest omkring bland sina syskon och sover mycket.
När den är två månader är den mycket mera i farten och har utvecklat en tydligare personlighet. Utseendet förändras också rätt mycket med tiden.
En del kattungar blir med tiden kladdiga runt ögonen vilket kan vara herpes, mykoplasma eller klamydia och ge bestående men om det inte behandlas (just därför ska kattungar vaccineras mot kattsnuva tidigt). Om du besöker kattungen där den växer upp kan du lättare avgöra hur miljön är och om säljaren verkar bry sig om katternas hälsa.