Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Nej det gör det inte. Isen ligger så tjock på älven att dom har huggit upp en vak i den och du menar på fullaste allvar att myren inte ska ha frusit...?
Men alla verkar ha glömt den lilla vaken vid bäckens utlopp som ingen kan förklara varför den fanns där?
Vatten i våtmarker går inte att jämföra med sjöar, älvar och andra vattendrag beroende på en lägre syrenivå. Visst fryser de allra flesta våtmarker också till så småningom men senare under vintern och det efter ihållande kyla. Samer som jag känner undviker oftast myrar tills efter nyår medan de inte tvekar att färdas över älvar. Men de gör det i dagsljus. De allra flesta norrlänningar ger sig
INTE ut på en älv när det är becksvart på vintern.
Den här bilden är tagen den 15 december 2015 i Sveg som ligger i Härjedalens kommun med ett inlandsklimat rätt likt Helgum i Sollefteå.
http://svegsbygdenssk.se/?attachment_id=982
I december 2015 kunde de som ville åka skridskor på älven Ljusnans is som du hittar nära just Sveg. Men de allra flesta undvek blötmyren, och de skrattade åt dem som körde ner sig...
När det gäller en älv så kan den frysa redan i november på de här breddgraderna:
När kylan kommer på hösten sjunker temperaturen i älvvattnet med lufttemperaturen ner mot noll grader. Isläggningen sker först på lugnflytande älvsträckor, som sel och dämningsområden. Där finns ett underkylt vattenlager i ytan där isen bildas, och något varmare vatten mot bottnen. Isen växer ut från stränder och stenar och täcker ofta snabbt stora delar av älven. Isen på lugnflytande delar av ett vattendrag är ofta jämn som på en sjö och under vintern växer istäcket till i tjocklek på liknande sätt som på sjöar.
Det är en helt annan syrenivå på vattnet i en älv. Och Faxälven i Helgum, där Widegrens bodde, är lugnflytande.
Jag tycker därmed att vi lämnar den här diskussionen, men om du envisas så kan du följa med upp till mina hemtrakter i Jämtland när Indalsälven fryst till på senhösten så kan vi åka lite skridskor. Ta med dig isdubbarna bara.
Efter det så tar jag gärna med dig till en blötmyr men där får du ge dig ut på egen hand...