2024-08-29, 19:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja CA hade ju keps enligt Jordås, det är dessutom bevisat med hjälp av AI.

Läs boken innan du uttalar sig. Sitta här och ljuga är ofint.
Citera
2024-08-29, 19:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är väl främst Jordås som förespråkar att CA är mördaren? Han är dock inte först på den bollen utan snarare sist men tidningar och radio- och TV-redaktioner (SVT, TV4 bl a) har gått i spinn på grund av "nyheten".

Det nya skulle alltså vara att man använt sig av AI-verktyg för att jämföra en fantombild skapad utifrån Mårtens beskrivning med en CA-bild. Om Jordås har rätt så måste GM haft keps (som LJ och MP hävdat) men SE-förnekarna ivrigt förnekat. Då måste man också köpa att Mårtens Grandman är mördaren.

Inte speciellt svårt köpa att en man i blå jacka och keps i närheten av Palme vid möbelaffären är samma person som den i blå jacka ock keps som springer uppför trappan efter mordet. Den mannen som omöjligt kan vara SE...
Citera
2024-08-29, 20:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läs boken innan du uttalar sig. Sitta här och ljuga är ofint.
Antar att du menar att Jordås inte sagt eller skrivit att CA hade keps men indirekt har han väl gjort det? Han menar väl att Mårtens Grandman är CA och enligt Mårten hade denne keps.
https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-mycket-mojligt-att-det-var-honom-jag-sag/

Eller du menar kanske att Mårten har fel just om kepsen men att det övriga i hans beskrivning av Grandmannen (beskrivningen har som jag förstått det använts vid skapandet av fantombilden) är tillräckligt bra för att man ska anse AI-jämförelsen som pålitlig? Att han råkade få med en keps (modell SE) i beskrivningen var ett olycksfall i arbetet så att säga.

"– Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet"

Om det var CA Mårten såg så måste han varit ganska lik SE modell -86.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-29 kl. 21:08.
Citera
2024-08-29, 21:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Antar att du menar att Jordås inte sagt eller skrivit att CA hade keps men indirekt har han väl gjort det? Han menar väl att Mårtens Grandman är CA och enligt Mårten hade denne keps.
https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-mycket-mojligt-att-det-var-honom-jag-sag/

Eller du menar kanske att Mårten har fel just om kepsen men att det övriga i hans beskrivning av Grandmannen (beskrivningen har som jag förstått det använts vid skapandet av fantombilden) är tillräckligt bra för att man ska anse AI-jämförelsen som pålitlig? Att han råkade få med en keps (modell SE) i beskrivningen var ett olycksfall i arbetet så att säga.

"– Han har sådana glasögon som jag uppgav i första vittnesmålet och den här kepsen också. Jag kan bara konstatera att han stämmer överens med det vittnesmålet"

Jag menade att du ljög.
Citera
2024-08-29, 21:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag menar att du ljuger.
Kan du precisera, tack. Eller är det kepsen som svider?

Du kan inte bortförklara den om du tror på fantombilden.
Citera
2024-08-29, 21:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är väl främst Jordås som förespråkar att CA är mördaren? Han är dock inte först på den bollen utan snarare sist men tidningar och radio- och TV-redaktioner (SVT, TV4 bl a) har gått i spinn på grund av "nyheten".

Det nya skulle alltså vara att man använt sig av AI-verktyg för att jämföra en fantombild skapad utifrån Mårtens beskrivning med en CA-bild. Om Jordås har rätt så måste GM haft keps (som LJ och MP hävdat) men SE-förnekarna ivrigt förnekat. Då måste man också köpa att Mårtens Grandman är mördaren.

Om den verkliga mördaren hade keps så måste den påhittade mördaren SE vara skyldig?
Ska man tänka så?
Citera
2024-08-29, 21:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Om det var CA Mårten såg så måste han varit ganska lik SE modell -86.

Nej AI var tydlig med att SE inte var speciellt lik MPs fantombild från 1986, men att CA var i förvånande hög grad lik samma bild.
Citera
2024-08-29, 23:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nej AI var tydlig med att SE inte var speciellt lik MPs fantombild från 1986, men att CA var i förvånande hög grad lik samma bild.

MP menar att fantombilden var bristfällig och att mannen utanför Grand var lik SE:

"Han kommer vidare ihåg att han nu på senare tid under mediarapporteringen sett SE i Expressen och slogs av att SE liknade den man han såg utanför biografen.

Han minns dessutom att han, under den tidigare utredningen associerade denna man med en speciell hockeyledare, vid namn LW, och tycker att denne har drag som påminner dels om SE, dels om mannen utanför Grand".

Ska vi tro mer på ett kackigt datorprogram, tolkat av ett annat kackigt datorprogram, än på vittnet själv?
Citera
2024-08-29, 23:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
MP menar att fantombilden var bristfällig och att mannen utanför Grand var lik SE:

"Han kommer vidare ihåg att han nu på senare tid under mediarapporteringen sett SE i Expressen och slogs av att SE liknade den man han såg utanför biografen.

Han minns dessutom att han, under den tidigare utredningen associerade denna man med en speciell hockeyledare, vid namn LW, och tycker att denne har drag som påminner dels om SE, dels om mannen utanför Grand".

Ska vi tro mer på ett kackigt datorprogram, tolkat av ett annat kackigt datorprogram, än på vittnet själv?

Du känner säkert inte till att MP pekat ut ett halvt fotbollslag som mannen utanför Grand. Du väljer att tro på den senaste versionen att mannen liknade SE enligt MP och som kom över trettio år efter mordet?

MPs fantombild gjordes 1986 och är förbluffande lik CA, men du har kanske missat det?
Citera
2024-08-30, 14:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du känner säkert inte till att MP pekat ut ett halvt fotbollslag som mannen utanför Grand. Du väljer att tro på den senaste versionen att mannen liknade SE enligt MP och som kom över trettio år efter mordet?

MPs fantombild gjordes 1986 och är förbluffande lik CA, men du har kanske missat det?

Dalulven har ett lustigt narrativ där. Det som alltså menas med att Mårten tyckte den var bristfällig var den lilla detaljen att fantombilden fick skägg. Dvs det vi alla redan vet och enkelt kan bortse från.

Tar man bort skägget så är fantombilden bara mer lik CA.
Citera
2024-08-30, 14:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Det spelar ingen roll vem Mårten tycker är lik den person han såg, när det gått 30 år. Att Mårten tycker mannen var lik SE betyder inte att andra inte kan vara mer lika.

Det som definitivt påverkats av 30 år är Mårtens minnesbild. Fantombilden är oförändrad. Gjord nån vecka efter mordet.

Faktum är att människor tycker hans fantombild liknar CA. Och AI visar att det är en objektiv åsikt.
Citera
2024-08-30, 15:48
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Tar man bort skägget så är fantombilden bara mer lik CA.

I mina ögon har "skägget" alltid varit skuggning.

Jag har sett skäggtolkningen här, men hade aldrig tänkt på den innan dess. Jag har frågat nåra enstaka personer i min omgivning, och även de tyckte att det var skugga snarare än skägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in