2024-08-17, 17:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tack! Föredömligt moderatorbeteende!
Jag modererar inte krigsforumet, utan här är det moderatorerna #vf och #farbror_barbro som raderat inläggen jag tog som exempel.
De har ju också vid upprepade tillfällen här i metaforumet anklagats för att driva någon sorts pro-ukrainsk agenda i sin moderering, och därför tycker jag det är intressant att samtliga raderade pro-ukrainska inlägg jag tog fram på måfå (jag publicerade inte alla) har raderats just av dem.
Saker och ting är inte alltid som de tycks se ut, och jag tycker man skall vara lite försiktig med att anklaga moderatorer för att driva ena eller andra agenda...

Sedan kan jag förstå att man kanske upplever att debatten lutar åt det pro-ukrainska hållet, men tror att det har en hel del att göra med hur opinionen i Sverige ser ut. Svensken är nog rent av mer positiv till ett fortsatt krig än vad ukrainaren är, så inte så konstigt att debatten lutar åt det hållet då.
Med det sagt så tror jag att man ändå skulle kunna gå lite hårdare åt den pro-ukrainska sidan. Själv undviker jag att skriva i krigsforumet, eftersom jag upplever miljön där som svårt toxisk, och att man får glåpord kastade efter sig om man försöker nyansera debatten det minsta lilla.

För egen del tycker jag att det viktigaste är att få slut på kriget, att inte låta det eskalera till ett storkrig, och jag skiter dessutom fullständigt i exakt var gränsen mellan Ukraina och Ryssland går. Uttrycker man sådana åsikter får man genast en svärm av ukrainaflaggviftare efter sig som utnämner en till "vatnik" och gör sitt bästa för att jaga iväg en från forumdelen.
Så upplever i alla fall jag det.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-08-17 kl. 17:25.
Citera
2024-08-20, 14:09
Medlem
Det som skämmer ukrainatrådarna i en gammal FB-användares ögon (började 2003 men glömde lösenordet) är att uppenbara ryska påverkansaktioner tillåts. Maskinöversättningar, propaganda utan verklighetsförankring och inga som helst argument utan bara påståenden. Dessa borde bara bannas ögonaböj för de tillför ingenting.

Physicsailor och andra kan förvisso uppfattas hala och ha fel åsikter MEN det är en annan sak och ligger helt i linje med Flashbacks idé. Däremot måste de liksom vi andra hålla sig till topic. Det tycks vara mycket besvärligt och där kommer trådsabotagen in. Följ topic och sluta förstör diskussionen med det tröttsamma tillvägagångssättet som är tydligt och avslöjat sedan flera år.

Det varnas och plockas inlägg av pro-Ukrainadebattörer också MEN det är också så att de generellt postar inlägg av högre kvalitet vad gäller källor och underbyggande av argument.

Oavsett om FB skall vara en arena för åsikter så anser åtminstone jag att det måste finnas en verklighetsförankring, finns inte det så finns trådar om alternativa nyheter och konspirationer. Det kanske behöver vara så att vissa användare bara får hållas i dessa trådar om de inte klarar av att relatera till en objektiv verklighet.
Citera
2024-08-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Med det sagt så tror jag att man ändå skulle kunna gå lite hårdare åt den pro-ukrainska sidan. Själv undviker jag att skriva i krigsforumet, eftersom jag upplever miljön där som svårt toxisk, och att man får glåpord kastade efter sig om man försöker nyansera debatten det minsta lilla.

För egen del tycker jag att det viktigaste är att få slut på kriget, att inte låta det eskalera till ett storkrig, och jag skiter dessutom fullständigt i exakt var gränsen mellan Ukraina och Ryssland går. Uttrycker man sådana åsikter får man genast en svärm av ukrainaflaggviftare efter sig som utnämner en till "vatnik" och gör sitt bästa för att jaga iväg en från forumdelen.
Så upplever i alla fall jag det.

Det är nog sant att det blir snedvridet men det finns fler pro-ukrainska skribenter så det är inte så konstigt. Som du säger så speglar det nog opinionen i Sverige.

Jag har fått några varningar och har fått mängder av inlägg raderade så att vi som är pro-ukrainska kommer undan med vad som helst är helt enkelt inte sant. Min senaste varning tyckte jag var väl taskig så jag skickade ett PM till berörd moderator och sa att jag protesterar men kommer inte att gå vidare. Jag vill hävda att modereringen är rättvis även om jag kan tycka att uppenbara trollkonton tillåts posta onödigt länge.

Sedan till själva saken som du tar upp. Till det vill jag säga att det inte är upp till dig att ”skita i” var gränsen går. Det är upp till Ukraina. Det är inte heller att ”nyansera” debatten utan det är propaganda, direkt från Kreml. Att vi pro-ukrainska skribenter vänder oss mot den typen av påståenden kan inte upplevas som konstigt. Tanken att ryzzland ska få något för sin aggression är direkt motbjudande och den hör inte hemma i en civiliserad värld. Sedan kan man låtsas ”nyansera” hur mycket man vill.

Detta är min, pro-ukrainska, synpunkt. Alla håller naturligtvis inte med mig men det är väl precis därför vi hänger i ett diskussionsforum.
Citera
2024-08-20, 18:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det är nog sant att det blir snedvridet men det finns fler pro-ukrainska skribenter så det är inte så konstigt. Som du säger så speglar det nog opinionen i Sverige.

Jag har fått några varningar och har fått mängder av inlägg raderade så att vi som är pro-ukrainska kommer undan med vad som helst är helt enkelt inte sant. Min senaste varning tyckte jag var väl taskig så jag skickade ett PM till berörd moderator och sa att jag protesterar men kommer inte att gå vidare. Jag vill hävda att modereringen är rättvis även om jag kan tycka att uppenbara trollkonton tillåts posta onödigt länge.

Sedan till själva saken som du tar upp. Till det vill jag säga att det inte är upp till dig att ”skita i” var gränsen går. Det är upp till Ukraina. Det är inte heller att ”nyansera” debatten utan det är propaganda, direkt från Kreml. Att vi pro-ukrainska skribenter vänder oss mot den typen av påståenden kan inte upplevas som konstigt. Tanken att ryzzland ska få något för sin aggression är direkt motbjudande och den hör inte hemma i en civiliserad värld. Sedan kan man låtsas ”nyansera” hur mycket man vill.

Detta är min, pro-ukrainska, synpunkt. Alla håller naturligtvis inte med mig men det är väl precis därför vi hänger i ett diskussionsforum.
Va? Din senaste varning är ju helt befogad!
Nästan halva inlägget ägnar du åt att förklara för omvärlden att folk är "troll" och att det ser förvirrat ut nu när man håller på med att omorganisera i trollfabriken.
Citera
2024-08-22, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det som skämmer ukrainatrådarna i en gammal FB-användares ögon (började 2003 men glömde lösenordet) är att uppenbara ryska påverkansaktioner tillåts. Maskinöversättningar, propaganda utan verklighetsförankring och inga som helst argument utan bara påståenden. Dessa borde bara bannas ögonaböj för de tillför ingenting.

Du borde styrka det här skitpratet med 4-5 exempel. Inte en chans att jag tror på dig och jag tror inte att någon annan gör det heller. "Ryska påverkansoperationer". Du menar att ryska underrättelsetjänsten är på Flashback och genomför sina operationer här?? Däremot är det så mycket skit i ukrainatråden hela tiden att varför i hela fridens dar ska källor presenteras? Jag saknar viljan helt. Presenterar förresten NATO-packet något annat än händelsevis västvänlig massmedia? Det är ju skräp! Gör som du gör nu istället, påstå saker utan grund.
Citera
2024-08-29, 11:00
Medlem
psychicsailors avatar
Jag såg ett intressant inlägg från moderatorn RuskigBuss i en annan tråd om moderering på Flashback, som jag tycker är högst relevant i denna tråd.

Ruskigbuss:
"Alltså. Jag begriper önskan om att det ska vara rättvist.

Utan att gå in i det specifika fallet, så vill jag påminna om några allmänna principer.

Våra regler och våra åtgärder (radering och varning t ex) har några syften:
1. Skydda forumet så det överlever klåfingriga representanter från samhälle och andra som ogillar en fri debatt
2. Skydda medlemmarna så de kan diskutera det de vill - inte vad någon annan vill förvandla trådar till.

Vi raderar oftast när vi anser att ett inlägg eller en tråd bryter mot dessa regler.
Vi KAN varna om vi anser att det ger en effekt som gör att medlemmen eller andra medlemmar därmed begriper var gränser går. I grova fall så röstar vi om strängare påföljder.

Vi måste inte varna. Varningar har aldrig något eget syfte."

Nu är frågan om det har uppnåtts i ukrainakrigsforumet.
1) Det är ju inte jättesvårt att argumentera för att ukrainska intressen och klåfingriga svenska regeringsintressen ogillar fri debatt om Ukrainakriget, och attackerar forumet. Däremot får man väl säga att tvättäkta eventuella rysstroll hållts korta. De finns nästan inte, misstänkta sådana är uppskattningsvis under 2% av inläggen.
2) I den stora ukrainakrigstråden finns det inte någon egentlig trådstart. Vissa vill diskutera aktuella politiska beslutsfrågor (ska vi sluta stödja Ukraina? Vad ska vi göra med ukrainska attentat mot Tyskland?). Vissa vill diskutera kriget på kartan. Vissa vill sätta nutida händelser i en historisk kontext. Vissa vill diskutera det i en politisk kontext. Andra vill sätta nutida händelser i en moralisk kontext. Men det ser ut som moderatorerna har förvandlat trådar till vad de tycker ska diskuteras. T ex i den stora krigstråden så får man diskutera moral, påstå att vi ska stötta eller inte stötta ukraina, men inte varför. Krigets påverkan på ukrainska eller ryska politiska systemen är också delvis förbjudna. Vilket är kontraintuitivt då det är ett underforum till just "Politik" på Flashback.

Ukrainakrigsforumet. Fri debatt? På låtsas.
Citera
2024-08-29, 13:11
Medlem
Inte särskilt. Du tex har förpestat forumavdelningen med konstanta lögner sesan kriget utbröt. Att du sedan bölar över att du och dina gelikar inte får hållas med era offtopicförsök är väl bara helt rättvist. Starta en egen tråd med lögner, glidningar och Kremlpropaganda om du vill, eller håll dig i ”alternativa nyheter” som finns till för sådana som dig. I den stora tråden handlar ämnet om kriget i verkligheten, inte i rysk propaganda.
Citera
2024-08-29, 13:52
Medlem
Citat:

[Buhuuu!!! Jag får inte posta min Kreml-propaganda ifred. Tjuuuuut! Snyft! Böööööl!]

Ukrainakrigsforumet. Fri debatt? På låtsas.

Vi som frekventerar det forumet vet precis vad du är vid det här laget. Du har som enda syfte att förstöra diskussionen och att du tillåts fortsätta är helt obegripligt.

Om du går tillbaka och tittar så kan du se att i princip alla dina inlägg är anmälda. En del av undertecknad. Detta för att du uppenbarligen inte kan sluta tjata om USA, Israel, Mellanöstern, Kuba eller ekonomi i allmänhet. Vi är många i tråden som har tröttnat på dina försök att sabotera. Jag vågar påstå att ingen i tråden skulle ha något problem med att debattera med en pro-ryzz men förutsättningen är då att det är en debatt och inte bara postande av propaganda genom ett översättningsprogram.

Det har ju blivit MO att komma hit och böla när ni får mothugg för så går det ju inte till hemma i ryzzland. Inte många av er har fått någon sympati så det kanske är dags att lära sig hur det går till här i ”väst”.

Moderatorerna har ett hopplöst jobb men gör det så bra det går. Ingen är ”censurerad”. Jag har fått varningar och massor av inlägg raderade men jag kommer inte hit och gnäller över det. En del har varit befogade och andra undrar jag fortfarande över men samtidigt har jag texter som står kvar som jag utan tvekan hade raderat om jag var moderator.

Du får helt enkelt försöka acceptera ordet ”fri” i fri debatt. Det innebär både rättigheter och skyldigheter och en skyldighet är att foga sig till reglerna som gäller för det aktuella forumet.
Citera
2024-08-29, 13:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Inte särskilt. Du tex har förpestat forumavdelningen med konstanta lögner sesan kriget utbröt. Att du sedan bölar över att du och dina gelikar inte får hållas med era offtopicförsök är väl bara helt rättvist. Starta en egen tråd med lögner, glidningar och Kremlpropaganda om du vill, eller håll dig i ”alternativa nyheter” som finns till för sådana som dig. I den stora tråden handlar ämnet om kriget i verkligheten, inte i rysk propaganda.

För er som inte förstår vad han pratar om:
Där finns en stor tråd. Den heter "Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU ".
Den har inget ämne egentligen utifrån trådstarten sett. Moderatorerna har bestämt att aktuella händelser ska diskuteras i den. Med en mängd undantag, t ex ekonomi, jämförelser med andra krig. Euromaidan får man inte nämna.

Där finns också en tråd som heter "alternativa nyheter".

Koll99 brukar hävda att de som inte håller med honom, Zelensky och våra västliga ledare enbart ska posta i den. Om man säger något som går mot dessa personer så är man en lögnare och sprider Kremls propaganda.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-29 kl. 14:26.
Citera
2024-08-29, 14:01
Medlem
Citat:
Där finns en stor tråd. Den heter "Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU ".
Den har inget ämne egentligen. Moderatorerna har bestämt att aktuella händelser ska diskuteras i den. Med en mängd undantag, t ex ekonomi, jämförelser med andra krig. Euromaidan får man inte nämna.

Koll99 brukar hävda att de som inte håller med honom, Zelensky och våra västliga ledare bara ska posta i den. Om man säger något som går mot dessa personer så är man en lögnare och sprider Kremls propaganda.

Nu har du "missförstått" igen. Man "är en lögnare" och "sprider kremls propaganda" om man ljuger och upprepar kremls lögner (vilket synes vara det enda ryssar förmår).

Här följer några exempel till upplysningens fromma:
https://www.state.gov/disarming-disinformation/disinformation-roulette-the-kremlins-year-of-lies-to-justify-an-unjustifiable-war/
https://www.nytimes.com/interactive/2022/07/02/world/europe/ukraine-nazis-russia-media.html
https://www.nytimes.com/2022/03/20/world/asia/russia-putin-propaganda-media.html
https://carnegieendowment.org/research/2022/01/why-the-kremlin-lies-understanding-its-loose-relationship-with-the-truth?lang=en
https://www.international.gc.ca/world-monde/issues_development-enjeux_developpement/response_conflict-reponse_conflits/crisis-crises/ukraine-fact-fait.aspx?lang=eng
https://www.factcheck.org/2022/02/russian-rhetoric-ahead-of-attack-against-ukraine-deny-deflect-mislead/
https://edition.cnn.com/2023/02/27/europe/russia-propaganda-information-ukraine-anniversary-cmd-intl/index.html
Citera
2024-08-29, 14:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nu har du "missförstått" igen. Man "är en lögnare" och "sprider kremls propaganda" om man ljuger och upprepar kremls lögner (vilket synes vara det enda ryssar förmår).

Här följer några exempel till upplysningens fromma:
https://www.state.gov/disarming-disinformation/disinformation-roulette-the-kremlins-year-of-lies-to-justify-an-unjustifiable-war/
https://www.nytimes.com/interactive/2022/07/02/world/europe/ukraine-nazis-russia-media.html
https://www.nytimes.com/2022/03/20/world/asia/russia-putin-propaganda-media.html
https://carnegieendowment.org/research/2022/01/why-the-kremlin-lies-understanding-its-loose-relationship-with-the-truth?lang=en
https://www.international.gc.ca/world-monde/issues_development-enjeux_developpement/response_conflict-reponse_conflits/crisis-crises/ukraine-fact-fait.aspx?lang=eng
https://www.factcheck.org/2022/02/russian-rhetoric-ahead-of-attack-against-ukraine-deny-deflect-mislead/
https://edition.cnn.com/2023/02/27/europe/russia-propaganda-information-ukraine-anniversary-cmd-intl/index.html

Ja. Så din uppfattning är att den finns en tråd som ska vara "den stora tråden" och i den får man inte upprepa vad "Kreml" har sagt. Om man delar någon information som är det samma som Kreml har sagt, så ska det kategoriseras i en annan tråd. Så har vi yttrandefrihet på riktigt.
Citera
2024-08-29, 14:37
Medlem
Citat:
Den har inget ämne egentligen utifrån trådstarten sett. Moderatorerna har bestämt att aktuella händelser ska diskuteras i den. Med en mängd undantag, t ex ekonomi, jämförelser med andra krig. Euromaidan får man inte nämna.

Koll99 brukar hävda att de som inte håller med honom, Zelensky och våra västliga ledare enbart ska posta i den. Om man säger något som går mot dessa personer så är man en lögnare och sprider Kremls propaganda.

Korrekt. Om man som du ljuger och sprider Kremls propaganda så skall man mycket riktigt hålla sig i den tråden, den är nämligen avsedd för detta. I övriga seriösa trådar håller man sig till verkligheten.

Frågor på det?
Senast redigerad av Koll99 2024-08-29 kl. 14:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in