Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Ät kursen på väg mot all time low? Ser onekligen ut så. Vad var det det som fick hundratusentals småsparare att rusa blint till denna aktie?
Jag antar att det var namnet på bolaget de blev förförda / lurade av.
Hur många hade köpt aktier om tillverkaren av volvobilarna börsnoterat sig under namnet Chengdong Holding? Knappast någon ändå är ju namnet på bolaget i grunden utan betydelse.
Att namnet i sig inte betyder att bilarna är bättre är en sak, men att namnet ändå har väldigt stor betydelse för köplusten är ju på intet sätt begränsat till aktien. Konkurrenten Volkswagen kan kränga sina Polo för 30 000 kr mer än om de heter Skoda Fabia, trots att de i stort sett är identiska och tillverkas i samma fabriker.
Själv har jag köpt aktier i Volvo Car i ett par omgångar, i första hand i spekulationssyfte - inte vid introduktionen, dock - men jag överskattade antagligen marknadens dragning till namnet i just det här fallet. Hade jag köpt aktier i Geely? Möjligen, förmodligen inte.
Sedan kan man ju inte bara hänvisa till fundamenta när det gäller att förklara aktiens kräftgång. Handelskrig och tullar var svårt att förutse. Att den har blivit en av blankarnas favoritaktier spelar också in.
På ett psykologiskt plan är det egentligen en intressantare fråga varför så många väljer att behålla en aktie som fortsätter att underprestera år efter år. För jag är övertygad om att många av Avanzas 99 952 ägare har varit med ända sen introduktionen. Många har säkert köpt på sig fler för att sänka inköpsvärdet och för att aktien blivit så "billig".