2024-08-29, 09:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Ät kursen på väg mot all time low? Ser onekligen ut så. Vad var det det som fick hundratusentals småsparare att rusa blint till denna aktie?

Jag antar att det var namnet på bolaget de blev förförda / lurade av.

Hur många hade köpt aktier om tillverkaren av volvobilarna börsnoterat sig under namnet Chengdong Holding? Knappast någon ändå är ju namnet på bolaget i grunden utan betydelse.
Citera
2024-08-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ät kursen på väg mot all time low? Ser onekligen ut så. Vad var det det som fick hundratusentals småsparare att rusa blint till denna aktie?

Hur många hade köpt aktier om tillverkaren av volvobilarna börsnoterat sig under namnet Chengdong Holding? Knappast någon ändå är ju namnet på bolaget i grunden utan betydelse.

Många svenska aktiesparare är så invaggad i att man bara måste köpa svenska aktier. Kollar man på Nordnet eller Avanza så vaggas man också in i att man helst ska köpa svenska aktier. När det kommer till olika "fördelar" och courtagefritt med mera så gäller det i princip bara svenska aktier, i alla fall på Nordnet.

Själv köper jag nästan bara amerikanska.
Citera
2024-08-29, 13:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Många svenska aktiesparare är så invaggad i att man bara måste köpa svenska aktier. Kollar man på Nordnet eller Avanza så vaggas man också in i att man helst ska köpa svenska aktier. När det kommer till olika "fördelar" och courtagefritt med mera så gäller det i princip bara svenska aktier, i alla fall på Nordnet.

Själv köper jag nästan bara amerikanska.

Det håller jag inte med om. Själv har jag Avanza, och nog gör de reklam för sin utländska aktiehandel alltid. Det är ju i regel betydligt högre courtage plus växlingsavgifter, transaktionskostnader och sån skit så de tjänar nog bra på det också. Många svenskar har velat köpa Nvidia (66 248 ägare hos Avanza), Microsoft, Apple m.fl. de senaste åren.

Av de drygt tusen fonderna på deras fondtorg är ju väldigt många utländska dessutom, men att de flesta av dessa har högre avgifter än svenska är inte i första hand Avanzas fel utan i t.ex. USA är det en kultur med höga avgifter eftersom folk tror att förvaltarna är så himla smarta och skickliga så att de förtjänar det.
Citera
2024-08-29, 13:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Att namnet i sig inte betyder att bilarna är bättre är en sak, men att namnet ändå har väldigt stor betydelse för köplusten är ju på intet sätt begränsat till aktien. Konkurrenten Volkswagen kan kränga sina Polo för 30 000 kr mer än om de heter Skoda Fabia, trots att de i stort sett är identiska och tillverkas i samma fabriker.

Själv har jag köpt aktier i Volvo Car i ett par omgångar, i första hand i spekulationssyfte - inte vid introduktionen, dock - men jag överskattade antagligen marknadens dragning till namnet i just det här fallet. Hade jag köpt aktier i Geely? Möjligen, förmodligen inte.

Sedan kan man ju inte bara hänvisa till fundamenta när det gäller att förklara aktiens kräftgång. Handelskrig och tullar var svårt att förutse. Att den har blivit en av blankarnas favoritaktier spelar också in.

På ett psykologiskt plan är det egentligen en intressantare fråga varför så många väljer att behålla en aktie som fortsätter att underprestera år efter år. För jag är övertygad om att många av Avanzas 99 952 ägare har varit med ända sen introduktionen. Många har säkert köpt på sig fler för att sänka inköpsvärdet och för att aktien blivit så "billig".
Citera
2024-08-29, 13:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag har haft Volvo B sedan 2019. Köpt för 120 kr. Bra affär. Direktavkastande.
Har 1400 st
Citera
2024-08-29, 14:13
Medlem
Citat:
Om det skett under 2021 när elbilshajpen var som störst så hade det nog varit en hel del. I USA noterades ju vid den här tiden flertalet okända elbilsföretag, inkl. dubbelnoteringar av diverse ching chong kinesbolag, som fick stort intresse och vansinnesvärderingar.

Men Volvos varumärke är ju (än så länge) starkt, annars hade de ju inte lyckats kränga den lilla kinabilen EX30 för typ en halv miljon så bra som de har gjort. Frågan är hur det kommer påverka varumärket på lite längre sikt om de tänkt fortsätta sälja en del modeller som i princip bara är ommärkta Geelybilar.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har 1400 st
Fel tråd, Volvo Cars != Volvo Group.
Citera
2024-08-29, 14:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Att namnet i sig inte betyder att bilarna är bättre är en sak, men att namnet ändå har väldigt stor betydelse för köplusten är ju på intet sätt begränsat till aktien. Konkurrenten Volkswagen kan kränga sina Polo för 30 000 kr mer än om de heter Skoda Fabia, trots att de i stort sett är identiska och tillverkas i samma fabriker.

Själv har jag köpt aktier i Volvo Car i ett par omgångar, i första hand i spekulationssyfte - inte vid introduktionen, dock - men jag överskattade antagligen marknadens dragning till namnet i just det här fallet. Hade jag köpt aktier i Geely? Möjligen, förmodligen inte.

Sedan kan man ju inte bara hänvisa till fundamenta när det gäller att förklara aktiens kräftgång. Handelskrig och tullar var svårt att förutse. Att den har blivit en av blankarnas favoritaktier spelar också in.

På ett psykologiskt plan är det egentligen en intressantare fråga varför så många väljer att behålla en aktie som fortsätter att underprestera år efter år. För jag är övertygad om att många av Avanzas 99 952 ägare har varit med ända sen introduktionen. Många har säkert köpt på sig fler för att sänka inköpsvärdet och för att aktien blivit så "billig".

Ja de borde dra ur pluggen och köpa aktier i "riktiga" Volvo istället.
Citera
2024-08-29, 14:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har 1400 st

Ja det är väsentligt bättre än Volvo Car.
Citera
2024-08-29, 14:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Om det skett under 2021 när elbilshajpen var som störst så hade det nog varit en hel del. I USA noterades ju vid den här tiden flertalet okända elbilsföretag, inkl. dubbelnoteringar av diverse ching chong kinesbolag, som fick stort intresse och vansinnesvärderingar.

Men Volvos varumärke är ju (än så länge) starkt, annars hade de ju inte lyckats kränga den lilla kinabilen EX30 för typ en halv miljon så bra som de har gjort. Frågan är hur det kommer påverka varumärket på lite längre sikt om de tänkt fortsätta sälja en del modeller som i princip bara är ommärkta Geelybilar.

Fel tråd, Volvo Cars != Volvo Group.

oooops, my bad
Citera
2024-08-29, 14:55
Medlem
EnCartes avatar
Fast allt handlar väl när man köpte dom. Jag köpte vi introduktion 56kr, tror jag det var och sålde för ca 68, vilket var dåligt då de steg ännu mer. Sen köpte jag en omgång till, för drygt 60 och sålde igen för 74? tror jag. Sen sjönk dom och jag började köpa på mig igen. I år rusade de ett tag och jag sålde en fjärdedel. Idag är mitt inköpspris på de jag har 34kr.
På det har jag fått inlösenaktier på 3,79 i år som avkastning och idag pengar för SDB polestar som jag valde att inte utnyttja. De är väl bara aktier.

De som köpte i början och aldrig sålt dem är förstås förlorarna. Men jag är inte missnöjd med dem i alla fall. De är bara aktier. Men så är det med aktier. Jag tror inte att företaget ska gå i konkurs och kommer att köpa mer om de går ned mot 25. Däremot är förstås introduktionerna svåra att avgöra hur utvecklingen blir.
Citera
2024-08-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det håller jag inte med om. Själv har jag Avanza, och nog gör de reklam för sin utländska aktiehandel alltid. Det är ju i regel betydligt högre courtage plus växlingsavgifter, transaktionskostnader och sån skit så de tjänar nog bra på det också. Många svenskar har velat köpa Nvidia (66 248 ägare hos Avanza), Microsoft, Apple m.fl. de senaste åren.

Av de drygt tusen fonderna på deras fondtorg är ju väldigt många utländska dessutom, men att de flesta av dessa har högre avgifter än svenska är inte i första hand Avanzas fel utan i t.ex. USA är det en kultur med höga avgifter eftersom folk tror att förvaltarna är så himla smarta och skickliga så att de förtjänar det.

Ja du har rätt, jag har inte lika bra koll på Avanza eftersom jag senaste åren bara använt Nordnet, men dom är väldigt pådrivande för svenska aktier i alla fall.

Man blir ju lite avundsjuk på USA där vissa företag erbjuder totalt courtagefri handel. Det spelar kanske inte så stor roll om man är lång på de flesta investeringar, men om man ofta köper och säljer så spelar det en hel del roll.
Citera
2024-08-30, 17:53
Medlem
Ringhals3s avatar
"På analysfronten har HSBC höjt sin rekommendation för Volvo till köp. Riktkursen är satt till 340 kronor och aktien steg 1,2 procent till 272:60 kronor."

Ni som sitter i Volvo Car och funderar på hur ni ska ta er ur skiten kan ju sälja hela eller delar av ert inbehav och köpa riktiga Volvo istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in