• 3
  • 4
2024-08-29, 02:07
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Suck. Du förstår inte situationen. Jag har inte gått till olika läkare och bett om samma recept. Jag har varit med om att receptet strulat för jag hämtar det på nätet för att göra en lång historia kort och då blir det strul ibland om det är en lördag exempelvis. Så har varit med om detta flera gånger med flera olika läkare och nej det har ingenting att göra med "huvudlärare" eller inte. Jag har i stort sett noll förtroende för läkare i Sverige men har svårt att tro att de tillsammans skulle driva en konspiration mot mig. Detsamma gäller apoteken som sagt exakt samma sak. Dosen höjdes för att jag redan hade recept på lägsta möjliga.

Jag har för övrigt inte ADHD eller någon medicin för det.
Så du har gjort ett uttag på receptet och sen förväntat dig att läkare skall skriva nytt recept direkt för det ”strulat”? Du, det är inte en ovanlig historia och det sätter ju det hela i annat ljus.

Ja, självklart nekas du uttag när du redan gjort ett. Har läkaren skrivit absolut intervall så har dom. Även om det ”strular”.

Det var du som tog upp att du fått höra lögnen av flera läkare. Strular det så ofta för dig så ligger nog problemet på dig. Och det är klart läkare reagerar.
Citera
2024-08-29, 12:08
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Så du har gjort ett uttag på receptet och sen förväntat dig att läkare skall skriva nytt recept direkt för det ”strulat”? Du, det är inte en ovanlig historia och det sätter ju det hela i annat ljus.

Ja, självklart nekas du uttag när du redan gjort ett. Har läkaren skrivit absolut intervall så har dom. Även om det ”strular”.

Det var du som tog upp att du fått höra lögnen av flera läkare. Strular det så ofta för dig så ligger nog problemet på dig. Och det är klart läkare reagerar.
Nej. Återigen så förstår du inte vad jag skriver, väljer att inte förstå eller hittar på själv vad du tror situationen är och har fel.

Det är du som påstår att det är en lögn. Jag vet att det är sanning.

Edit: kommer inte svara dig mer då du väljer att inte förstå https://youtu.be/ks072waMayk?si=zX2Yk5A-dk5cltpY
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-08-29 kl. 12:12.
Citera
2024-08-29, 12:13
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Nej. Återigen så förstår du inte vad jag skriver, väljer att inte förstå eller hittar på själv vad du tror situationen är och har fel.

Det är du som påstår att det är en lögn. Jag vet att det är sanning.
Jag jobbar med det. Jag vet hur det fungerar. Du har fel i sak. Sen att du fått felaktiga svar eller inte förstått tidigare svar är ju tråkigt.
Citera
2024-08-29, 12:15
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saderofero
Hej har utskrivet Elvanse 60mg. Senaste receptet ska ta slut om ca 45 dagar(hämtar 3 paket med 30st tabletter åt gången). Jag har dock råkat slarva bort en av burkarna. Behöver jag förklara detta i en förnyellse eller tror ni det bara är att be om nytt?
Det bor nog lite på hur din relation till din läkare är. Jag hade valium på recept en gång i tiden, och jag fick ofta ringa och be om mer då jag käkade upp de 40 mg jag hade/dag alldeles för snabbt. Minns hur jag hittade på alla möjliga ursäkter till en början, men tillslut så brukade jag få mer utskrivet så att jag skulle klara mig.
Citera
2024-08-29, 12:18
Medlem
Citat:
Hej har utskrivet Elvanse 60mg. Senaste receptet ska ta slut om ca 45 dagar(hämtar 3 paket med 30st tabletter åt gången). Jag har dock råkat slarva bort en av burkarna. Behöver jag förklara detta i en förnyellse eller tror ni det bara är att be om nytt?
Man kan alltid be om det, men förklara i förnyelse är nog bäst om du inte har en viss förståelse med med din vårdkontakt
Citera
2025-09-25, 12:04
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Hur lång tid tar det att förnya recept via 1177? Jag har för mig att det tar två dagar max men jag börjar nu få slut på sömntabletter och det har gått flera dagar sedan jag förnyade receptet utan ett ord från läkare. I morgon är det fredag dessutom.

Känns som att det kommer att bli några sömnlösa nätter framöver. Skulle ha varit ute i god tid.
Citera
2025-09-25, 14:53
Medlem
KlappMungons avatar
Det är helt upp till läkaren om han/hon vill förnya receptet tidigare eller inte.

Är du en rekorderlig patient och aldrig "krånglat" tidigare är chansen god. Hade de trott attr du missbrukar medicinen så hade du inte fått för 3 månader i taget.

Sen beror det också på hur viktig medicinen är i just ditt fall. De har ju inget att vinna på att du far omrking och är helt spattig, inte klarar jobbet osv om du har svår ADHD.

Viktigast av allt är att hållla nogrann koll på din medicin i fortsättningen för det lär inte gå igen. Upprepas det kommer du kanske bara få uttag för en månad i taget, sättas på Apodos osv.
Citera
2025-09-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Hur lång tid tar det att förnya recept via 1177? Jag har för mig att det tar två dagar max men jag börjar nu få slut på sömntabletter och det har gått flera dagar sedan jag förnyade receptet utan ett ord från läkare. I morgon är det fredag dessutom.

Känns som att det kommer att bli några sömnlösa nätter framöver. Skulle ha varit ute i god tid.

1-5 arbetsdagar (varierar kraftigt).

Om din medicin är viktig och det krisar kan du skicka ett meddelande till din läkare på 1177 (om mottagningen finns där) eller ringa dit så brukar du kunna få det förnyat på en gång. Om du klarar dig utan den ett par dagar så hade jag nog avvaktat
Citera
2025-10-06, 13:27
Medlem
I början när jag ändrade doserna på elvanse varannan vecka så fick jag utskrivet te.x 30 tabletter för 30 dagar, 30mg. Efter 2 veckor höjde dom till 50 och då trots att jag hade 15 piller kvar så kunde jag hämta ut min nya dos. Jag undrar om samma gäller receptförnyelser fast på samma dos? Tog ut sista burken för 2 veckor sen och bad om recept förnyelse som jag fick idag. Tidigast uttag står att det är 11 oktober på 1177 men det brukade det göra förut också när jag fick ändrad dos. Vill inte leka med elden på apoteket så vet nån om att det går eller ska man vänta
Citera
2025-10-06, 13:52
Bannlyst
Citat:
Du kommer inte få ett nytt recept utan måste klara dig utan 30 dagar
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in