2024-08-27, 21:28
Medlem
humlaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saderofero
Det är slutexpiderat. Dvs jag har använt hela receptet men ska ha 45 tabletter kvar.

Jag är ssk och har patienter med elvanse. Läkaren skriver aldrig nytt recept om det ska finnas tabletter kvar, iallafall inte 45 stycken.
Citera
2024-08-27, 22:18
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Hej har utskrivet Elvanse 60mg. Senaste receptet ska ta slut om ca 45 dagar(hämtar 3 paket med 30st tabletter åt gången). Jag har dock råkat slarva bort en av burkarna. Behöver jag förklara detta i en förnyellse eller tror ni det bara är att be om nytt?

Nej jag tror inte att du får en ny burk. Du får snällt vänta dina dagar tills du ska ha nya.
Citera
2024-08-27, 22:44
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Hej har utskrivet Elvanse 60mg. Senaste receptet ska ta slut om ca 45 dagar(hämtar 3 paket med 30st tabletter åt gången). Jag har dock råkat slarva bort en av burkarna. Behöver jag förklara detta i en förnyellse eller tror ni det bara är att be om nytt?
Från apoteket
Citat:
Receptet har ett expeditionsintervall
Var uppmärksam på att det ska ha gått en viss tid sedan ditt senaste uttag. Om uttag görs för tidigt, kommer beställningen att makuleras.
Citera
2024-08-27, 23:13
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Nej. Narkotikaklassad medicin kan de inte ens förnya innan expeditionstiden gått ut även om de ens skulle vilja.

Klart de kan. Att de däremot inte gör det beror på rutiner och försiktighet.

Min erfarenhet är att många läkare rätt slentrianmässigt förnyar när recept slutexpedierats och andra är stenhårda om man har intervall. Så vad gäller hur din läkare resonerar kan bara du veta.

Eftersom du får för tre månader åt gången verkar ju din läkare anse att du är trovärdig och ansvarsfull. Så varför inte värna detta, ring mottagningen och be om ett extrarecept på bara en burk, den som saknas? Men be att få prata med läkaren direkt. Din läkare kan också skriva ett recept med fullt uttag och tidigast expeditionsdatum samtidigt.
Citera
2024-08-28, 00:27
Medlem
Citat:
Det är slutexpiderat. Dvs jag har använt hela receptet men ska ha 45 tabletter kvar.
Du kan gott och väl ringa när du har 14 dagars dos kvar och be om att få receptförnyelse, dom kommer att fråga lite avvaktande om medicin redan är slut då svarar du

”nej nej jag har kvar för säkert en vecka två men jag har för mig att ni vill att man ska vara ute i god tid”

Det räcker att två tredjedelar av doseringen passerat för receptförnyelse, men du vill inte verka angelägen när det kommer till narkotikaklassade läkemedel, aldrig någonsin angelägen.
Citera
2024-08-28, 07:20
Medlem
Chrinolinas avatar
Citat:
Men hur långt innan medicinen är slut kan man förnya? De säger ju att man ska vara ut i god tid. Pratar vi en vecka, 2, 3?

1177 rekommenderade åtminstone förut att vara ute i "god tid", att det kan ta upp till en vecka.
Citera
2024-08-29, 01:09
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Klart de kan. Att de däremot inte gör det beror på rutiner och försiktighet.

Min erfarenhet är att många läkare rätt slentrianmässigt förnyar när recept slutexpedierats och andra är stenhårda om man har intervall. Så vad gäller hur din läkare resonerar kan bara du veta.

Eftersom du får för tre månader åt gången verkar ju din läkare anse att du är trovärdig och ansvarsfull. Så varför inte värna detta, ring mottagningen och be om ett extrarecept på bara en burk, den som saknas? Men be att få prata med läkaren direkt. Din läkare kan också skriva ett recept med fullt uttag och tidigast expeditionsdatum samtidigt.
Min läkare som jag har förtroende för trodde på mig och sa att det inte gick. Har fått samma svar vid andra tillfällen och från andra läkare också. De säger att datorn säger ifrån och att det inte går att lägga in. Så en gång la läkaren in samma typ av medicin men i annan styrka så att jag kunde hämta ut.

Resten verkar du skriva till fel person. Jag är inte TS.
Citera
2024-08-29, 01:19
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Min läkare som jag har förtroende för trodde på mig och sa att det inte gick. Har fått samma svar vid andra tillfällen och från andra läkare också. De säger att datorn säger ifrån och att det inte går att lägga in. Så en gång la läkaren in samma typ av medicin men i annan styrka så att jag kunde hämta ut.

Resten verkar du skriva till fel person. Jag är inte TS.
Det har inte slagit dig att det ibland är lättare att dra en vit lögn så man slipper tjat?
Citera
2024-08-29, 01:20
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Det har inte slagit dig att det ibland är lättare att dra en vit lögn så man slipper tjat?
Va?

Så flera oberoende läkare skulle dra exakt samma lögn? Och sen skulle en läkare skriva ut medicinen och sen ljuga om att ändra styrkan för att receptet skulle gå igenom (fick min vanliga styrka på receptet efter)? För att?
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-08-29 kl. 01:23.
Citera
2024-08-29, 01:36
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Va?

Så flera oberoende läkare skulle dra exakt samma lögn? Och sen skulle en läkare skriva ut medicinen och sen ljuga om att ändra styrkan för att receptet skulle gå igenom (fick min vanliga styrka på receptet efter)? För att?
Går du till många läkare och ber om samma narkotika kan ju det vara en anledning. Sänkte eller höjde läkaren dosen?

Väldigt ofta så missförstås vad som sagts för att man tolkar fel för att man helt enkelt inte förstår systemet.
Läkare vill inte skriva recept åt annans patient utan prata med huvudläkaren först ex.

Om du tänker logiskt förstår du det orimliga i det. Det finns långt fler narkotiska eller klassade läkemedel än för ADHD. Det är inget ovanligt med flera olika recept på samma läkemedel och styrka.
Citera
2024-08-29, 01:58
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Går du till många läkare och ber om samma narkotika kan ju det vara en anledning. Sänkte eller höjde läkaren dosen?

Väldigt ofta så missförstås vad som sagts för att man tolkar fel för att man helt enkelt inte förstår systemet.
Läkare vill inte skriva recept åt annans patient utan prata med huvudläkaren först ex.

Om du tänker logiskt förstår du det orimliga i det. Det finns långt fler narkotiska eller klassade läkemedel än för ADHD. Det är inget ovanligt med flera olika recept på samma läkemedel och styrka.
Suck. Du förstår inte situationen. Jag har inte gått till olika läkare och bett om samma recept. Jag har varit med om att receptet strulat för jag hämtar det på nätet för att göra en lång historia kort och då blir det strul ibland om det är en lördag exempelvis. Så har varit med om detta flera gånger med flera olika läkare och nej det har ingenting att göra med "huvudlärare" eller inte. Jag har i stort sett noll förtroende för läkare i Sverige men har svårt att tro att de tillsammans skulle driva en konspiration mot mig. Detsamma gäller apoteken som sagt exakt samma sak. Dosen höjdes för att jag redan hade recept på lägsta möjliga.

Jag har för övrigt inte ADHD eller någon medicin för det. Har nog aldrig varit med om att någon jag skrivit med varit precis som Donnie i The Big Lebowski än du. Du förstår dig inte på situationen så ingen idé att du uttalar dig om sånt du inte vet något om.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-08-29 kl. 02:04.
Citera
2024-08-29, 02:04
Medlem
Äter själv narkotikaklassad sömnmedicin, Zopiklon!

Jag får ta en tablett till natten troligen varje dag om jag känner för det, får 30 tabletter per månad så jag brukar kolla t.ex hämtade jag ut receptet senaste gången 5:e augusti så brukar jag förnya det ca en månad senare i detta fall blir det då 5:e september! Så ligger receptet klart ca 2 dagar efter!

Aldrig fått klagomål eller haft problem att förnya receptet på 1177!

I ditt fall antar jag att du kommer få vänta igenom en burks användande om du slarvat bort burken men det kan ju vara värt att lämna ett meddelande till din vårdcentral och förklara det men då finns det en risk att de kommer misstänka att du missbrukar din medicin! Jag skulle nog inte gjort det för att riskera problem i framtiden!

Lycka till MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in