2024-08-11, 22:50
  #397
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är skillnad att gå i skogen och odling.

Jag kan säga att thailändare är bra mycket bättre på plocka bär än svenskar.
Ok det är säkert skillnad, jag tror dig. Att thailändarna är bättre beror på vana. Svenskar kan också få dessa vanor. Exempelvis studenter som pluggar flumutbildningar kan plocka bär på somrarna. Om de inte hittar jobb efter examen (vilket många inte gör) får de fortsätta plocka bär på somrarna några år till. Thailändare är inga supermänniskor eller någon slags överlägsen ras. Allt som de kan göra, kan även svenskar lära sig. Svenskar har dessutom fördelen att de kan det lokala språket, vet hur man använder kompass/karta och riskerar därmed inte att gå vilse.
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
De flesta svenskar tror jag instämmer med att 'asiater' är kända för att vara rena arbetsmaskiner.
Thailändarna kommer hit en begränsad tid om året och då tjänar de mycket mer än de hade gjort i hemlandet, i vissa fall nästan tre gånger så mycket. Självklart jobbar de som djur under den begränsade tiden. De kan tjäna in nio månadslöner på tre månader. Jobbar de då tre månader i hemlandet kan de ta semester under de sista tre månaderna om året, och ändå tjäna samma som om de jobbade året runt i hemlandet. Eller så kan de jobba året runt och tjäna sex månadslöner mer.

Hade svenskar fått ett jobb där man fick tredubbel lön på sommaren så hade vi också jobbat hårt under de månaderna, men vi hade inte hållit det tempot resten av året och det lär nog inte thailändarna göra heller.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Flera företag har blivit fällda för, eller har pågående rättegångar om, trafficking/människohandel av Thailändska bärplockare. Med de nya regler som myndigheterna i Finland och Sverige nu arbetar med att driva igenom kan det nog bli svårt och dyrt att flyga in plockare från andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och myndigheterna verka ha för avsikt att fortsätta göra täta kontroller. Det kommer att bli svårare för bärföretagen att utnyttja arbetskraften på det sätt som förekommit tidigare.

En följd av detta är att antalet plockare minskar drastiskt, liksom mängden plockade bär, och en del bärföretag står inför stora problem.

Och faktum kvarstår: bärplockare har en garantilön om 24.000. Med de pågående granskningarna lär de få behålla allt mer av den. Bärföretagens kostnader kommer att stiga kraftigt.
För en gångs skull börjar myndigheterna få någonting gjort i det här arma PK-landet.
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Då återkommer vi till frågan, hur bärindustrin ska göra, för att "locka till sig" arbetslösa bland de utrikes födda?
De ska kontakta socialen som drar in deras bidrag om de vill softa sommaren lång.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bärplockare i Sverige har avtal om minimilön. För 2023 var den 24.000 i månaden. Avtalet går via Kommunal. [...] Vad är det du ser som problematiskt med detta?
Det problematiska är att dessa avtal ofta inte flöjs.
Citera
2024-08-11, 22:56
  #398
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Fast det är väl bara att se till sigsjälv och sin bekantskapskrets. Skulle någon av mina vänner bli arbetslös så skulle den aldrig ta ett sådant jobb då den anser sig vara för fin för det. Jag tycker att ett jobb är ett jobb är ett jobb är ett jobb, men flertalet människor anser sig vara för mer för att göra något sånt.
Citera
2024-08-11, 23:07
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Hade svenskar fått ett jobb där man fick tredubbel lön på sommaren så hade vi också jobbat hårt under de månaderna, men vi hade inte hållit det tempot resten av året och det lär nog inte thailändarna göra heller.
Nu var min kommentar mest övergripande, att 'asiater' är rena arbetsmaskiner i många västländares ögon.
Men enligt vad jag sett, och hört av andra, så jobbar asieter gärna som maskiner jämt och hela tiden, för det är så man är van att det ska vara.
Men som sagt, det är mer generell social bild jag hänvisar till utan konkreta belägg - förutom i akademiska skolvärlden, där asiater oftast sopar mattan med svenskarna¨pga ren studieinsats.
Citera
2024-08-11, 23:15
  #400
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför skulle en "bratt" från Östermalm plocka bär? På tal om att fantisera, var det ja...

Varför inte? Du verkar ju tro att alla förutom ”vänstermänniskor” har ryggar som klarar det.
Citera
2024-08-11, 23:47
  #401
Medlem
Ilimitados avatar
Ekonomin bär sig inte med svenska bärplockare. Bärkraften finns i Thailand.
Citera
2024-08-12, 00:15
  #402
Medlem
Bandida.locas avatar
Finns ändå väldigt goda skäl att det larmats om människohandeln och slaveri :-)

Ingen svensk skulle kunna marcha en thailändare.

Givervis fuskas det och tas ut hutlösa avgifter för "mat och husrum" och i slutändan måste man plocka enorma mängder för att få lönsamhet.

Anledningen att det krävs thailändare är att det är väldigt låga löner där.
Citera
2024-08-12, 00:29
  #403
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen
Tafatta är fel ord.
Man vill inte ha svensk arbetskraft som förstör sina ryggar på detta sätt.
Det skulle kosta i sjukskrivningar.
Således tar man in arbetskraft vars längd passar bättre för denna typ av arbete och där man kan överföra sjukskrivningskostnader på de utländska bolag man hyr ifrån.
Citera
2024-08-12, 01:15
  #404
Medlem
nofjuns avatar
De har tröttnat på Sverige. Pga de får för dåligt betalt. Och plockar numera bär i andra länder
Citera
2024-08-12, 07:02
  #405
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja.

För att förtydliga, folk i Sverige… inte Stockholm. Du har kanske svårt att se skillnad.
Visst, folk i centrala Stockholm är rädda för skogen om den inte har elljusspår eller en snitslad bana. Men Sverige är mer än så.


Ja du, gosse!

Det är inte bättre på landsbygden ska jag säga. Som skogsägare anser jag mig ha god inblick men du som uppenbarligenvet bättre, får gärna förklara varför det är öststatare som utför röjningsarbeten åt de stora skogsföretagen och inte inhemsk arbetskraft?
Citera
2024-08-12, 12:44
  #406
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
För en gångs skull börjar myndigheterna få någonting gjort i det här arma PK-landet.

Det problematiska är att dessa avtal ofta inte följs.
Som du själv skriver så verkar myndigheterna ha kommit en bit på väg. Om de fortsätter en bit till kommer avtalen förhoppningsvis att följas.

Jag tycker det känns som att bärbranschen bör positionera om sig. Göra sig av med inställningen att enbart gå på lägsta pris och överutnyttja arbetskraften, till att få marknaden att förstå att de faktiskt tillhandahåller en högkvalitativ produkt och ge plockarna skäliga villkor. Visst, priserna blir högre, men dels köper de flesta inte så himla mycket bär, dels skulle jag - och sannolikt många med mig - gärna betala litet mer om jag visste att plockarna hade bra villkor.
Citera
2024-08-12, 22:00
  #407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag vill helst inte att man behöver importera bär, men flera bärföretag har sagt att de tänker göra det. Och en del import har redan förekommit.

Flera företag har blivit fällda för, eller har pågående rättegångar om, trafficking/människohandel av Thailändska bärplockare. Med de nya regler som myndigheterna i Finland och Sverige nu arbetar med att driva igenom kan det nog bli svårt och dyrt att flyga in plockare från andra länder.

Alldeles nyss så skrev du "Själv skulle jag nog köpa billiga importbär för en del syften, och dyrare svenska för andra. Tror rätt många resonerar som jag." så inte har du några betänkligheter när det gäller att importera billiga bär som plockats av vem då? Jo, dom plockas av någon som inte har avtalsenlig lön i Sverige.
Du tycks tycka att utnyttja arbetare i andra länder går bra men inte låta dom komma till Sverige där vi kan kontrollera och se till att avtal följs.
Vilket hyckleri!!!
Jag tycker uppriktigt synd om den utländska arbetskraft som ska utnyttjas för att du ska kunna köpa billiga bär.
Citera
2024-08-12, 23:03
  #408
Medlem
Onanikrems avatar
Nyanlända (flyktingar, både politiska, förföljda etc. och ekonomiska) Våra egna ungdomar och arbetslösa orkar inte ta det arbete som finns. Därför måste vi importera arbetskraft för att plocka bären som finns i skogarna.

Det beror på lika delar lathet och stekta sparvar rakt i munnen (bidrag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in